שאל את הרב

ברכת מזון ללא הוצאת קול ונוסח ארץ ישראל מהגניזה

הרב ירון אנגלמאייר הרב ירון אנגלמאייר 24/05/20 17:48 א בסיון התשפ

שאלה

שלום רב כבוד הרב,

אני חוזר בתשובה שאוהב ללמוד ולחקור אודות היסטוריית התפילה.

ברשותי כמה שאלות:

1. ברכת המזון האם ניתן לקרוא בהזזת שפתיים בלבד? כואב לי כל פעם לאמץ את הגרון אחרי האוכל.

2. מה בדבר ברכות הנהנין "לדוגמה אשר יצר לאחר שירותים", האם ניתן רק בהזזת שפתיים?

3. אשרי שלפני כל תפילה, האם מותר רק בהזזת שפתיים?

4. ברכת המפיל וכן ברכות השחר, רק בהזזת שפתיים?

חלק נוסף של שאלה הוא לגבי נוסח ארץ ישראל. ראיתי בגניזה הקהירית וכן בסידור נוסח א"י שרכשתי לביתי, שקיים נוסח שבו היו מתפללים היהודים שחיו בארץ. הם היו חותמים "שאותך ביראה נעבוד" וכן היו משתמשים ב"צור ישראל וגואלו". שמתי לב גם שהם הרבו להשתמש בפסוקים מהתורה בברכות שלהם. לדוגמה, בברכת השכיבנו הם מדברים בעיקר על הגנה בזמן השינה כפי שנאמר בפסוקים רבים בתורה. אני מאוד מתחבר לנוסח הזה.

4. האם מותר להתפלל את תפילת העמידה מהנוסח הזה? (חותמים שאותך ביראה נעבוד, וכן עושה השלום)

5. האם מותר להתפלל את ברכות קריאת שמע מהנוסח הזה? (לדוגמה בברכת השכיבנו חותמים בכל יום "הפורס סוכת שלום עלינו" וכן "צור ישראל וגואלו)

6. אם אפשר לשאול, מה הרב חושב בכללי על הנוסח המופלא הזה?

צירפתי קישור של תפילת העמידה בנוסח הזה,

תודה רבה!

https://he.wikisource.org/wiki/%D7%A1%D7%99%D7%93%D7%95%D7%A8_%D7%A0%D7%95%D7%A1%D7%97_%D7%90%D7%A8%D7%A5_%D7%99%D7%A9%D7%A8%D7%90%D7%9C/%D7%AA%D7%A4%D7%99%D7%9C%D7%AA_%D7%A9%D7%9E%D7%95%D7%A0%D7%94_%D7%A2%D7%A9%D7%A8%D7%94

תשובה

שלום רב,

לגבי שאלתך הראשונה:

הכלל הוא לכל הברכות והתפילות שהן חובה, שאם חתך את המילים בשפתיים יצא ידי חובה, אולם לכתחילה נכון להשמיע את המילים גם לאוזני עצמו. דברים שנאמרים דווקא בציבור ודורשים מניין מפאת קדושתם, כגון הענייה על קדיש, קדושה וברכו, יש לומר בקול רם, וכן נכון לקרוא בקול את הפסוק הראשון של השמע. לעומת זאת בעמידה בלחש הדין להיפך, אין לומר את המילים בקול רם, כדי שלא להפריע לכוונת הזולת, וגם כדי שלא להיראות כקטני אמונה (שמאמינים שה' כביכול שומע רק כשמדברים בקול רם), אבל עדיין נכון להוציא את המילים לכתחילה בלחש מהפה, שאוזני עצמו ישמעו אותן, ורק כשאי אפשר, להסתפק בחיתוך שפתיים.

לגבי השאלה השנייה כלל גדול הוא בברכות שלא לשנות מהמטבע שטבעו (הטביעו) חכמים, ולכן לא לחרוג ממה שנהוג, כל עדה לפי מנהגה, ואין בכוחנו לשנות או לחדש ברכות בימינו. אולם ניתן להשתמש בנוסחים אלה ולנסח אותם כתפילות אישיות, ללא שימוש בניסוח של ברכה, אלא כבקשה אישית, ויש בכך כוונה גדולה כשמשתמשים בבקשות אל הקב"ה במילים הקרובות אל הלב.

בברכה רבה,

ירון אנגלמאייר

כתבות נוספות