שאל את הרב

בקשת סליחה על מקרה מסוים

חדשות כיפה רבני מכון התורה והארץ 26/09/19 11:50 כו באלול התשעט

שאלה

שלום כבוד הרב

לקראת ראש השנה עשיתי חשבון נפש עם עצמי

ונזכרתי במקרה שקרה לי בשבועות, המשפחה כל שנה זורקת בלוני מים ביום שבועות מהמרפסת (ככה נהוג בכל השכונה כל שנה) השנה כרגיל זרקנו בלוני מים על ילדים , ופגעתי באיזו ילדה ביד , היה נראה שכואב לה ביד, אבל אחרי כמה דקות היא המשיכה לשחק עם המים, אני לא הרגשתי עם זה טוב וירדתי לבדוק אם היא בסדר ולבקש סליחה , וכשירדתי היא כבר הלכה, אבל עדיין הרגשתי אשם ולא בסדר , במוצש דיברתי עם מישהו שאני חושב שזה היה אבא שלה אבל לא בטוח , והוא אמר שהכל בסדר עם הילדה שלו, אבל עדיין הרגשתי אשם כי אני לא הייתי בטוח שזאת הילדה שלו, קיבלתי על עצמי לא להשתתף, במנהג הזה יותר בחג שבועות, אבל האם אני עדיין צריך לחפש את הילדה הזאת מאותו המקרה ולבדוק שהכל בסדר?

תודה .

תשובה

בס"ד

שלום וברכה

טוב שקיבלת על עצמך לא להשתתף בדברים אלו שאין להם מקור הלכתי, ועדיף שיתבטל מנהג זה, והדוגמא שאתה שואל היא דוגמא מעשית לעדיפות שהמנהג יבוטל.

לעצם שאלתך יתכן שהדבר כאב לה אבל המשיכה לשחק, א"כ בודאי שאין כאן שבר או נקע שגורם לביטול מלאכה. על כן אין כאן חיוב ממוני, ועל כן כדאי להתודות על כך ביוה"כ שהיכת בטעות ילדה, ולמרות שאין כאן חיוב ממוני יש כאן חיוב כללי על עצם המכה שלא הייתה מתוכננת ולא מיועדת אליה.בודאי שאם הייתה יודע מי היא, היה מקום לבקש סליחה, אבל בכו"א אין צורך כעת להשתדל בכך, שהרי לא נזוקה ממש וגם לא התביישה מהמים שהרי זה המנהג שהיה נהוג במקומכם. על כן נראה לי שחרטה ווידוי וקבלה לעתיד שיותר לא תחזור לזה החטא מספיקים בכך, ובודאי שראוי לתת צדקה שהיא מצילה מהעונש וגם מראה את הקרבה שלך לאחרים, ולמרות שיתכן שהיא לא תהנה ישירות, אבל החברה כולה תהנה מכך.

כתיבה וחתימה טובה

יהודה הלוי עמיחי

מכון התורה והארץ

כתבות נוספות