שאל את הרב

בני שאול

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 30/07/19 18:58 כז בתמוז התשעט

שאלה

ב"ה

לכיפה

שלום כבוד הרב גלעד שטרואס

מה הכוונה - והנה ה' לא רצה עונם

מה היה עוונם ?

תודה ממשה

דברים פרק כא כב

וְכִי-יִהְיֶה בְאִישׁ חֵטְא מִשְׁפַּט-מָוֶת וְהוּמָת וְתָלִיתָ אתוֹ עַל-עֵץ

רמב"ן

ועל דעתי הענין בבני שאול המוקעים (התלויים) (ש"ב כא), מפני שלא היו תלויים בב"ד של ישראל ולא מיד ישראל כלל אבל דוד נתנם לגבעונים לעשות בהם כרצונם והם אשר הוקיעום, ולא רצו לקברם (בו ביום) לפרסם נקמתם מהם והנשארים ישמעו וייראו. וכאשר נתך עליהם מים מן השמים אז ידע דוד שנמחל עונם, ונעתר א-להים לארץ כי פקד ה' את הארץ במטר ויכלה הרעב, ואז צוה וקברו אותם עם אבותם לכבוד המלכות, לא לחיובו כלל, שלא נצטוינו אלא שלא נטמא אנחנו את הארץ במי שנתלה אותו. והנה ה' לא רצה עונם בתלייתם מיד, להודיע כי ה' אוהב גרים כדברי רבותינו

(יבמות עט א):

תשובה

בס"ד

שלום רב,

שאול המית גרים גבעונים ללא הצדקה, כפי שכתוב בספר שמואל ב פרק כא פסוק א ...וַיֹּאמֶר יְהוָה, אֶל-שָׁאוּל וְאֶל-בֵּית הַדָּמִים, עַל-אֲשֶׁר-הֵמִית, אֶת-הַגִּבְעֹנִים.

העוון של שאול נזכר שוב בהמשך הפרק, כפי שמתארים אותו הגבעונים (פסוק ה) : הָאִישׁ אֲשֶׁר כִּלָּנוּ, וַאֲשֶׁר דִּמָּה-לָנוּ; נִשְׁמַדְנוּ, מֵהִתְיַצֵּב בְּכָל-גְּבֻל יִשְׂרָאֵל.

דוד התעורר לנושא בעקבות בצורת קשה מאוד (פסוק א) וַיְהִי רָעָב בִּימֵי דָוִד שָׁלֹשׁ שָׁנִים, שָׁנָה אַחֲרֵי שָׁנָה, וַיְבַקֵּשׁ דָּוִד, אֶת-פְּנֵי יְהוָה...

הגבעונים הרגו צאצאים של שאול ולא קברו את הגופות שלהם. מסביר הרמב"ן שהשארת הגופות - בניגוד לדין תורה, אינה עבירה של דוד, מפני שהגבעונים הם שנקמו בבית שאול, הגבעונים הרגו את צאצאי שאול ולא קברו אותם, לכן זו לא עבירה של דוד.

דוד הבין שהשארת הגופות תכפר לכל צאצאי שאול על החטא של הריגת הגבעונים. רק אחרי שדוד ראה שירד גשם והסתיימה הבצורת, דוד הבין שעוון בית שאול נמחל לגמרי. אז ציווה לקבור את המתים (פסוק י; יג-יד) ...מִתְּחִלַּת קָצִיר, עַד נִתַּךְ-מַיִם עֲלֵיהֶם, מִן-הַשָּׁמָיִם... וַיַּאַסְפוּ, אֶת-עַצְמוֹת הַמּוּקָעִים. וַיִּקְבְּרוּ אֶת-עַצְמוֹת-שָׁאוּל וִיהוֹנָתָן-בְּנוֹ בְּאֶרֶץ בִּנְיָמִן בְּצֵלָע, בְּקֶבֶר קִישׁ אָבִיו, וַיַּעֲשׂוּ, כֹּל אֲשֶׁר-צִוָּה הַמֶּלֶךְ; וַיֵּעָתֵר אֱלֹהִים לָאָרֶץ, אַחֲרֵי-כֵן.

כתבות נוספות