שאל את הרב

בחירת מסלולי השקעה מותרים

חדשות כיפה רבני מכון התורה והארץ 03/03/20 16:07 ז באדר התשפ

שאלה

יש בחברות ביטוח פוליסת ביטוח חיים שנקראת פוליסה להשקעה, יש גמל להשקעה בבתי השקעה (לאנשים שלא יכולים לקבל פנסיה). האם אדם שומר הלכה יכול להשקיע בהם בלי לבחור מסלול בד"צ (הייתי בוחרת בד"ץ וישנה בשקט אם היה להם מסלול מניב אבל ערך הכסף יורד ואם אין צמיחה עדיף לקנות ולשים זהב מחתח לבלטות). האם יש מסלולים מניבים שמותרים? האם יש קריטריונים לבחירת מסלולים מותרים?

תשובה

בס"ד

שלום וברכה

בהשקעות יש שתי בעיות מרכזיות. א. רבית. ב. שבת.

את בעיית הרבית אפשר לפתור על ידי התר עיסקא. לרוב החברות בישראל יש היתר עסקא וכמו כן אגרות חוב ממשלתיות אין שם בעיות של ריבית. גם שבת בד"כ נשמר אמנם לא מלא, אבל בודאי שרוב הפעולות הן בהיתר. ועל כן כל מי שמשקיע באג"ח ממשלתיות אין בהם בעיות. אמנם יתכן שהם סוחרים במקומות אחרים בחברות שלא שומרות שבת, אבל אין צורך להקפיד עד כדי כך.

לגבי הפוליסות הרגילות, בעבר נהגו לשמור כספים גם ללא אישורי כשרות על ההשקעות, מתוך הבנה שהמפקיד נותן את הכסף לבנק (שיש לו היתר עסקא וכמו כן לא עובד שבת) והוא יעשה בזה כרצונו, כאשר המפקיד לא מבקש שכר שבת ולא יודע על שכר שבת (או חלילה הפסד כספי שבת) ואדרבא אין רוצונו שיעשו בכספו איסורים, והוא פועל על הצד היותר טוב. אמנם יש כאן הנאת שכר ממעשה שבת חלילה או הלוואה ללא היתר עסקא, אבל מכיוון שהמפקיד לא רוצה זאת איננו חייב לברר מה עושה הבנק, אלא נוטל את הרווח שפוליסה מפיקה. היתר זה יכול להיות יעיל רק אם בלא הפיקוח יכול להגרם למפקיד נזק ניכר, אבל דברים שהם לא "חיי נפש" ופרנסת האדם, נראה שיש להשתמש או בפוליסות של אג"ח ממשלתיות או מפוקחות על ידי ועדי כשרות למיניהם.

בברכת התורה והארץ

יהודה הלוי עמיחי

מכון התורה והארץ

כתבות נוספות