שאל את הרב

בחירה חופשית

הרב אבנר פורת הרב אבנר פורת 09/01/20 23:13 יב בטבת התשפ

שאלה

שלום כבוד הרב, יש לי כמה שאלות שמטרידות אותי:

1. אם אלוקים הסתכל בתורה כשברא את העולם, כלומר הכל כתוב מראש, אז איך יש לאדם בחירה חופשית? איך מסבירים את העובדה שכל סיפורי התנ"ך וההתנהגויות של כל הדמויות בספר נבעו מבחירה חופשית?

2. מה באמת הקטע עם רבי נחמן מברסלב? מצטערת על הניסוח אבל נחמנים לפעמים נראים לי משוגעים קצת. האם אין דרך אחרת לשמוח במציאות חוץ מלהיות משוגע לפעמים? ומה הקטע בלנסוע לאומן בראש השנה? ארץ הקודש לא יותר חשובה עבור רבי נחמן? האם כל הנוסעים לא טועים בכך שהם נוסעים לשם? מפחיד אותי ללמוד את תורת רבי נחמן כדי שלא אשאב למקום הלא מחובר לארץ הזה...

תשובה

שלום.

1. המאמר שאת מזכירה - 'הסתכל באורייתא וברא עלמא' - אין כוונתו שכל מאורעות ההסטוריה מופיעים בתורה, אלא שהעולם נברא על פי העקרונות הרוחניים של התורה, וממילא התורה איננה זרה לעולם, אלא היא הטבע הפנימי שלו, היא נשמת העולם.

לגבי היחס בין ידיעת ה' את העתיד לבין הבחירה החופשית - זה שיש לנו בחירה חופשית זה ברור ופשוט, וכל התורה מבוססת על זה. מה שה' יודע גם את העתידות - זה משפט שאנחנו אומרים אבל לא באמת מבינים, מכיון שאנחנו בכלל לא מסוגלים לתפוס מה זה ה', ולכן גם לא מבינים מה זאת ידיעתו.

2. אני אינני חסיד ברסלב, ולכן אני לא הכתובת הנכונה לשאלה.

מי אמר לך שאת צריכה ללמוד את תורת ר' נחמן? יש עוד הרבה הרבה חלקים אחרים בתורה, את צריכה למצוא את הנתיב שלך בתורה, כלומר את תלמידי החכמים שאל תורתם את יותר מתחברת והיא מחיה אותך.

בהצלחה רבה

כתבות נוספות