שאל את הרב

קשיים באמונה, איך להסתכל על החיים בצורה חיובית?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 15/03/21 23:08 ב בניסן התשפא

שאלה

שלום.

רציתי לשאול אותך שאלה בנושא אמונה. אני נערה שמגדירה את עצמה מסורתית דתית. נולדתי לבית מסורתי אך כשגדלתי קצת והגעתי לגיל המצוות היה לי משבר באמונה ובמשך כחצי שנה הייתי מחללת שבת וחגים. כעבור חצי שנה התחזקתי בדת והיום הגעתי למקום מאוד מאמין ושלם מהבחינה הדתית. אני תמיד אהיה שלמה עם האמונה שלי ותמיד אאמין , אבל החיים לא תמיד כאלה קלים ואני מרגישה שהאמונה שלי ( ושל כולם ) תמיד נמצאת במבחן. בחיים היו לי אתגרים לא פשוטים , וישנם , שהתמודדות איתם היא קשה לחוות כנערה שרק עכשיו חגגה 15. האתגרים האלה לא גורמים לי למשברים באמונה אבל אני לא מצליחה לקחת אותם למקום של לגדול מזה ולראות את הטוב. כשהחיים מראים לי ולקרובים אליי מחלות כגון סרטן ( ברוך ה אני יצאתי מזה מלפני כמה שנים טובות ) אני לא מצליחה לראות איפה הטוב בזה, מה שמקשה עליי גם באופן היום יומי. אשמח לדעת מה הדרך שאני צריכה לעבור ומאיזו פרספקטיבה להסתכל על דברים כאלה, שפתאום משנים את החיים וההתמודדות איתם קשה, כך שאני אראה מאיפה אני יכולה להוציא טוב מהסיטואציה.

תודה מראש

תשובה

שלום לך שואלת יקרה, ותודה שפנית אלינו עם השאלה הזו.

שאלות באמונה הן מההתמודדויות העמוקות והמטלטלות ביותר שאנחנו חווים במהלך החיים. אנשים רבים מאמינים ודבקים באורח חיים דתי פשוט כי זה העולם שלתוכו הם נולדו ואותו הם מכירים, את עברת משבר וחזרת למקום מאמין ושלם מתוך הבחירה החופשית שלך, רק זה מעמיד את האמונה שלך לבוגרת ועצמאית יותר.

כמו שכתבת, באמת בהמון המון מקרים קשה לראות את הטוב. יש משל יפה, מה דעתך על התיאור הבא: אדם שוכב משותק ומסביבו חבורה של גברים ונשים שחותכים את הבטן שלו. איום ונורא, נכון? עכשיו תדמייני שהתמונה גדלה ואת רואה עוד כמה פרטים: האיש שוכב על מיטת בית חולים והאנשים שסביבו הם רופאים ורופאות שמצילים את חייו בניתוח דחוף. גם אנחנו רואים את החיים שלנו ב-"זום אין", ממש מקרוב, וקשה לנו להבין את התמונה הגדולה. יש אירועים שבמבט המוגבל שלנו נראים איומים ונוראים ואי אפשר לפרש אותם בצורה חיובית, אבל אנחנו סומכים על הקב"ה שהוא רואה את התמונה הגדולה ורוצה בטובתינו.

תחשבי על זה, אם היינו יודעים ומבינים הכל אז היה ממש פשוט להאמין, זו "לא חכמה" להאמין בקב"ה אם יודעים הכל וברור לנו איך כל אירוע שלילי מוביל למקום חיובי. האתגר הוא להמשיך להאמין למרות שאנחנו לא מבינים.

שאלת שאלה גדולה, "מה הדרך שאני צריכה לעבור?", ואני בוודאי לא מתיימר לדעת איזו דרך נכונה בשבילך, אבל אשתדל לתת לך כמה כיוונים למחשבה ולמעשים שיעזרו לך לחזק את האמונה ואת ראיית הטוב.

קודם כל, קחי רגע לחשוב ממה את נהנית? הכוונה לפעילויות שאת גם נהנית תוך כדי וגם מרגישה יותר מלאת אנרגיה ושמחה אחר כך. יצירה? ספורט? להיות עם חברות/משפחה? כתבי לעצמך רשימה של פעילויות כאלו. ועכשיו החלק המאתגר והכיפי: תשתדלי להכניס כמה שיותר מהן ללוח הזמנים שלך!

עוד עצה שיכולה לעשות פלאים היא לעסוק בנתינה. לתת מעצמינו לאחרים זה אחד הדברים הכי משמחים שיש, וזו גם שמחה "איכותית" שהולכת איתנו לאורך זמן. נסי לחשוב על מקומות שאת יכולה לתת מעצמך ולשמח או לעזור לאחרים, תתחילי במעגלים הקרובים אלייך: להפתיע את ההורים ולסדר את הסלון או להכין ארוחה, לעזור לאח הקטן בשיעורי בית וכו'. וכמובן את יכולה לחפש באיזור שלך התנדבויות שיתאימו.

יש תרגיל, הוא נשמע פשוט אבל הוא ממש לא פשוט, ומי שמתמידה בו מרגישה הבדל עצום לטובה, התרגיל הולך ככה: כל ערב לפני השינה תכתבי לעצמך שלושה דברים שאת מודה עליהם. אלו יכולים להיות דברים גדולים או קטנים, העיקר שתשתדלי לכתוב כל יום שלושה אחרים. בימים הראשונים זה קל, אבל אחרי כמה ימים את תראי שתתחילי להתאמץ לחפש בכח על מה את יכולה להודות בחייך - ושם קורה הקסם.

יש בשכונה או בעיר שלך שיעורי תורה לבנות? או שיעורים לנוער? אם כן כדאי לך ללכת ולראות אם הסגנון מדבר אלייך ומחזק אותך. בכל מקרה יש גם באינטרנט שיעורים מעולים ומחזקים, אני מאוד אוהב את השיעורים של הרב יגאל כהן ביוטיוב, שיעורים מחזקים ומשמחים.

אז לסיכום, הבנו ששאלות באמונה הן חלק מהחיים, ויותר מזה: הן חלק מהאמונה עצמה. דברנו על זה שיש דברים שנראים שליליים אבל הם חלק מתמונה רחבה יותר שאנחנו לא מצליחים לראות כרגע. העלינו כמה דרכים מעשיות להתחזק באמונה ובמבט חיובי על החיים. אני מקווה שהתשובה תעזור ומזמין אותך בכל מקרה לפנות אלינו שוב בשאלה או סתם לעדכן, בהצלחה!

אלי

כתבות נוספות