שאל את הרב

אמונה ומשברים. קשיים בחיים

הרב אבנר פורת הרב אבנר פורת 03/06/22 07:12 ד בסיון התשפב

שאלה

שלום כבוד הרב אני כותבת מתוך נקודת שבירה חשוב לי לציין שיש בי אמונה ענקית ולמרות זו יש לי כל כך הרבה שאלות שכמה שיעורי תורה שאשמע עדיין לא אצליח להבין ולהסיק תשובה מספקת . אני לא מנסה להתגאות אבל באמת שאני בן אדם נורא נורא טוב ורגיש מרוב שקיים בי רוך וטוב אמיתי לפעמים אני מרימה עיניים למעלה ואומרת לבורא עולם שאני מרגישה שאני לא שייכת לעולם הזה ושהוא נורא מפחיד אותי ועם זו אני מנסה וניסתי כל חיי להשתלב וכבוד הרב רק נפגעתי , ונפגעתי קשות!! אם זה בגופי ואם זה בנפשי ואני לא טהורה כן עשיתי טעויות אך עשיתי עליהם תשובה שלמה וקבלה לעתיד מתוך עמקי נשמתי . אני מרגישה שאני השיעור לחיים לכל מי שנקשר אליי שאני תמיד השליחה שמלמדת או עוזרת או מכוונת את האדם שמולי ואני נשארת חסרת אנרגיות פגועה ומצולקת ככה כל חיי קשה לי . אני לא מבינה מה היא מהות החיים ומה בעצם התפקיד שלי אני מרגישה שהנשמה שלי חשופה לכל הרוע בעולם מרגישה שעם כל השמירה וההגנה שיש עליי מהקב"ה יש עליי כח מסויים שמזיק לי שוב ושוב אם זה צרות עיין או עיין הרע מרגישים את זה בעצמות או שזה נובע ממקום אחר אבל זה שאני תמיד חולה פעם אחר פעם בלי סיבה מוצדקת זה שכל מה שאני מתחילה בחיים ואנשים מגלים עליו פשוט נעצר ומתקלקל לי ואני נרמסת ונכבת לתוך עצמי ועל הדרך חוטפת טראומות בכל פעם שאני כמו צב מנסה להוציא את הראש מתוך השיריון שלי כל כך קשה לי להיפגע מהעולם הזה יותר אני מרגישה שאין בי את הכוחות התמודדות יותר מה ביקשתי ? בסך הכל שלווה ושיהיה טוב לכולם ולי אתה מבין כבוד הרב ? אני מרגישה שאני משלמת מחיר כבד כל חיי ואני לא מבינה למה זה מגיע לי אמשיך להגיד תודה על הכל ל ה' אבל באמת יש בי מין סקרנות כזו תמיד של למה אני תמיד השונה מהנוף ובמקום להיות שונה במובן היפה של המילה כי יש בי הרבה טוב , זה בכלל הפוך ורע איך שומרים על הנפש ? חוץ מאמונה ותפילות ומעשים טובים ? מה אני מפספסת? למה אני תקועה בחיים ולא מצליחה לעלות שלב כל פעם שאני רק מנסה אני עפה אחורה 40 צעדים פלוס תנופה חזקה לאחורנית אני מעדיפה להישאר במיטה אחריי שנים של מילחמות העולם הזה לא ברור לי לא מצליחה לחיות. בו אני מרגישה חיה מתה

תשובה

שלום אחות יקרה

הכתיבה והמילים שלך מעידות כאלף עדים על נפש יקרה ועל מקום מאוד גבוה שאת נמצאת בו.

ישנה פיסקה של הרב קוק (אורות הקודש ג, עמ' קה), שאני חושב שאת צריכה ללמוד ולחזור עליה הרבה:

"שנואה היא העצבות, מפני שהיא נובעת ממקור היותר משחת שבדעות וברגשות.

הידיעה, שהאדם בהתגלותו בתור בעל רצון, אופיו משתלם כולו בנקודת רצונו דוקא, האושר שלו הוא רצון טוב, כל קוי האושר וההצלחות הרוממות, שלב כל אדם כל כך עורג להם, אינם כי אם תולדות מנקודת חיים מלאים זו, נקודת הרצון הטוב הקדוש והבהיר, ובתוכן זה דומה האדם בחופשו ליוצרו, ליוצר כל, בחפצו המקיף והחפשי מכל מועקה, כשידיעה זו מתבררת, מיד מוצא האדם את עצמו מלא חדוה, מסולק מכל עצבות. הוא מכיר שהוא אינו צריך כי אם לאמץ את רצונו לטוב, וזה מסור בידו בכל עת ורגע, ותיכף כשרצונו מתעלה, הרי הוא מתעלה, וכל הספירות העולמיות התלויות בו מתעלות עמו. ואיך לא יהיה האדם מלא תמיד עז וחדוה, אם טובת הטובות, עושר העשירות, הצלחת ההצלחות, מסור ונתון בידו, והוא מושל בכל המכמנים הנפלאים האצורים באוצר נחמד ושמן זה.

המחשבה שהאושר תלוי במה שהוא חוץ ליכלתו של האדם, ממה שהוא חוץ להוייתו, וחוץ לרצונו, מחשבת פגול הוא, רשעות וסכלות היא מרופדת. והיא מעוררת את כל התכונות השפלות וכל המדות הרעות שביסוד הרשעה, שכחת ד' וטובו, אורו וישעו, חכמתו חסדו וגבורתו. על כן ישרי לב שמחים תמיד, שמחו בד' וגילו צדיקים והרנינו כל ישרי לב".

כלומר, אנחנו חייבים להעמיק בכך שהדבר המהותי ביותר באישיות זה הרצון והבחירה החפשית. אין לאדם תמיד שליטה על הדברים שקורים לו ועל מאורעות החיים. אבל תמיד יש לאדם בחירה חופשית לבחור בטוב ולרצות טוב.

כשמפנימים את זה, האדם יכול להיות מאושר בלי שום קשר למה שיקרה לו, כיון שהאושר שלו, כלומר יכולתו לרצות בטוב, תלוי אך ורק בו.

אני לא יודע לענות לכל השאלות שלך, ואני בטח לא יודע לומר למה את עוברת את כל מה שאת עוברת.

אני כן יודע לומר שזה לא צרות עין ולא עין הרע. ואני כן יודע לומר שכל האתגרים והקשיים וההתמודדויות שהקב"ה מביא על האדם, הם הזדמנות שהקב"ה מביא לאדם להתרומם ולהתגדל מכוחם. וזו בחירה של האדם איך להתייחס אליהם - ייאוש, נפילה ודיכאון או התגברות, התעלות ושמחה.

דברים גדולים באים לעולם מתוך קושי והתגברות, כמו הריון ולידה ("ג' מתנות טובות נתן הקב"ה לישראל, וכולם לא נתנם כי אם על ידי יסורין ואלו הן, תורה וארץ ישראל ועולם הבא").

שוב אני אומר - יש לך נשמה גדולה ואת רגישה מאוד. אשרייך. את צריכה לשמוח על כך.

למעשה, אני חושב שאת צריכה סיוע מבחוץ, כי הרבה פעמים אנחנו נמצאים במצבים שמאוד קשה לצאת מהם לבד.

שיעורי תורה זה דבר חשוב מאוד מאוד, אבל אני חושב שמה שאת צריכה כעת במיוחד זה קשר אישי עם דמות שתוכל לתת לך יד, אוזן קשבת וסיוע בבירור, בהעמקה ובהתקדמות.

אם את רוצה, את מוזמנת לשלוח לי (כשאלה נוספת) את אזור מגורייך, ואנסה לסייע למצוא מישהי כזאת.

מקווה שדבריי הועילו, ולו במקצת.

מוזמנת לכתוב שוב

כל טוב, שבת שלום וחג מתן תורה שמח.

כתבות נוספות