שאל את הרב

אלוקים

הרב אבנר פורת הרב אבנר פורת 06/11/17 23:06 יז בחשון התשעח

שאלה

רציתי לשאול משהו שלא הבנתי לגבי זה שאנשים נגיד מבקשים משהו מאלוקים או אומרים הלוואי ככה וככה ואז נגיד זה קורה ומצליח אז הם אומרים תודה אלוקים ואם זה לא קורה אז הם אומרים הכל לטובה או יכל להיות גרוע יותר או משהו אחר. למה אנשים מייחסים כל דבר לאלוקים? מה אלוקים מתערב בכל דבר?

מי אמר שיש קשר בין כל מה שקורה לאלוקים?

אני חושב שזה פשוט נק' הסתכלות על החיים שהיא לא טובה לדעתי .נגיד נוצרי או מוסלמי אותו דבר מבקשים מהאלוקים שלהם משהו ואז כמו היהודי אם קורה ומצליח אז אומרים תודה ישו תודה מוחמד בהתאמה וכו'. ואם לא קורה אז לא נורא הכל לטובה וכו'.

דוגמא ממש טובה לכך שרואים נוצרי לפני כל דבר שעושה מבקש משהו ועושה סימן צלב עם היד על בית החזה)

מבחינת היהודי לדוגמא מה שהם מאמינים בו זה לא נכון וזה הכל בראש שלהם בעצם שהם מיחסים הכל לx...אתה מבין?

וכנל להפך מה שחושבים המוסלמי והנוצרי על היהודי...

תודה על זמנך.

תשובה

שלום

מיסוד אמנותנו שהמין האנושי מושגח באופן פרטי, ובפרטי בניו של הבורא - עם ישראל.

חז"ל אומרים - הכל בידי שמים, חוץ מיראת שמים.

המשמעות של זה היא שכל דבר שקורה לאדם נעשה בהשגחה מאת ה'.

היוצא מן הכלל הוא מה שתלוי בבחירתו של האדם. כל מה שהוא יכול להשפיע עליו בבחירתו, נכלל במה שהבורא השאיר לאדם עצמו לפעול.

לכן, אם נקצין את זה, האדם לא יכול להכניס את ידו לאש, ואחר כך לומר הכל לטובה.

על זה נאמר במשלי - 'איוולת אדם תסלף דרכו, ועל ה' יזעף ליבו'.

את החילוק שתיארת בהתייחסות בין דברים טובים לדברים רעים, חז"ל ביטאו בהלכה שעל שמועות טובות מברך 'הטוב והמטיב', ואיל על שמועות רעות - 'דיין האמת'. כלומר, הכל בא ממנו, אבל יש הבדל בין הדברים שאנחנו רואים את הטוב שבהם במוחש, לבין הדברים שאנחנו עדיין לא רואים את הטוב שבהם, והם אף נראים לנו כרעים.

יתר על כן, חז"ל אמרו ש'חייב אדם לברך על הרעה כשם שמברך על הטובה'. כלומר, שמבחינת ההפנמה צריך באותה ודאות פנימית וקבלה להבין שגם מה שנראה ומורגש בפנינו כרע, לא קורה סתם.

באשר לתפיסתם של בני הדתות האחרות - אינני אחראי לאמונות אחרות ולמה שאומרים מאמיניהם. גם אם יש לזה דמיון לאמונתי (גם הפסלים במוזיאון השעווה דומים בצורה מדהימה לאנשים חיים). אני מאמין באמונתי בצורה מוחלטת וודאית.

כתבות נוספות