שאל את הרב

האם כדאי למחוק את האינסטגרם?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 15/07/21 02:14 ו באב התשפא

שאלה

שלום הרב, אני רוצה למחוק את האינסטגרם בגלל שאני מרגישה שזה כבר לא כיף, זה גוזל ממני זמן ומכניס לי שטויות למוח. פשוט לא כיף. קשה לי למחוק בגלל התחושה שאני מפספסת משהו (למרות שאני לא מפספסת בעצם כלום ושום דבר ואני יודעת שאני רק ארוויח). עכשיו, בקטע התורני בדרך כלל שאני רוצה לעשות משהו ושיהיה לי יותר קל לעשות אותו אז אני צריכה לשמוע את הסיבות ולקבל אותם (שבדרך כלל אני מקבלת אותם כי מבינה את הסיבה) ובקטע של האינסטגרם אני לא כל כך מבינה את הסיבה של למחוק את האינסטגרם. ואם בכלל עדיף למחוק את האינסטגרם או שזה בסדר מבחינה הלכתית?

תשובה

היי יקרה, תודה שפנית אלינו!

כל הכבוד על החשיבה ועל האומץ והנכונות לשנות. אני בטוחה שזו שאלה שמעסיקה בני נוער רבים וכיף שהעלית אותה.

האינסטגרם הוא רשת חברתית. וכפשוטו, זו פלטפורמה ששמה דגש על החברה, על האחר. כמובן שגם אנחנו יכולים לשתף אבל העיסוק שלנו בדר"כ יהיה בפוסטים שאחרים מעלים; אחרת לא היינו עוקבים אחרי אף אחד ולא היה עניין.

הפחד להחמיץ

את משתפת שקשה לך למחוק את האינסטגרם מהחשש לפספס דברים. תדעי שזה חשש טבעי ומוכר ואפילו יש לו שם בשפה המקצועית: FOMO (Fear Of Missing Out= החשש להחמיץ). הרשתות החברתיות מתדלקות את החשש הזה כל הזמן. זו הסיבה שאנחנו לפעמים נכנסים כל כמה דקות לאפליקציה. זה מרגיע אותנו לראות שלא "פספסנו" שום דבר.

בקצרה, כדי לנסות להתמודד עם הפחד הזה נוכל לנסות:

- להיות נוכחים. בכל רגע נתון קורים כל כך הרבה דברים בכל כך הרבה מקומות ואי אפשר באמת להשתלט על הכל. אני חושבת שברגע שאנחנו ממקדים את המחשבה שלנו במציאות העכשווית, קל לנו יותר להתנתק מהחוץ. לדוגמא, אם אנחנו במפגש חברתי, נשתדל לנסות להיות כמה שיותר בתוכו, להסתכל על הנוכחים, להיות חלק מהשיחה; לא לנתק את עצמנו מהסיטואציה.

- למצוא משמעות. ברגע שאנחנו מוצאים משמעות או תחום מסויים שנותן לנו סיפוק, נרצה להקדיש את מירב הזמן שלנו באותו תחום והסקרנות בקשר לחייהם של אנשים עשויה לפחות.

צעדים לקראת

לדעתי, האינסטגרם הוא לא "טוב" או "רע". זו ההתנהלות שלנו שהופכת אותו למה שהוא בעינינו. אשתף שגם אני עמדתי במקום שלך לפני כמה שנים; באותה תקופה ניסיתי למחוק את האפליקציה בבת אחת. זה לא היה פשוט. אחרי שהבנתי שזה תהליך שלא יעבוד כמו קסם, החלטתי "למזער נזקים" עד שאצליח להתנתק. למה אני מתכוונת?

עברתי על כל רשימת האנשים שאני עוקבת אחריהם והתחלתי לצמצם. ברגע שאני אעקוב אחרי פחות אנשים, יהיה לי פחות עניין באינסטגרם. חשבתי עם עצמי איזה תוכן אני רוצה לצרוך ואיזה אני מעדיפה להשאיר בצד ולפי זה סיננתי את הרשימה. לפחות בזמן שאבלה בו אדע שיצרתי לעצמי עולם תוכן שלא מכניס לי "שטויות למוח".

בנוסף, החלטתי להגביל את הזמן בו אני נמצאת באפליקציה (יש אפליקציות של זמן מסך ולפעמים גם אפשר להגביל דרך ההגדרות של הפלאפון עצמו). זה נותן לי אינדיקציה ושם לי גבולות כמה זמן אני "שורפת" שם. ומודעות משחקת תפקיד חשוב פה.

תפיסה

בשאלה שלך את מעלה את העניין ההלכתי ומחפשת תשובות ברורות כדי לפעול ממקום מבין ושלם. שאפו גדול! אין הלכה שאומרת באופן חד וחלק שצריך למחוק את האפליקציה מתוך התייחסות מיוחדת אליה, אך כן יש הרבה נקודות בעבודת המידות שעוזרות לנו להבין האם כדאי לנו להמשיך להשתמש בה.

באותה תקופה הייתי יוצאת מהאפליקציה ונכנסת שוב אחרי דקה כאילו מה כבר יכול להתחדש. עד שהגיעה הנקודה בה אמרתי לעצמי: וגם אם יתחדש, אז מה?

פתאום נפל לי האסימון שאני מבזבזת חלק כל כך גדול מהיום שלי בלראות איך עובר היום של אחרים. שאלתי את עצמי, זה באמת כל כך מעניין אותי? הרי אם באמת אכפת לי מה חברה עושה או מה שלומה אני יכולה פשוט להתקשר או לשלוח הודעה.. ברגע שהבנתי שהאינסטגרם גרם לעניין בחיים שלי להיות תלוי בחיים של האחרים- כבר ירד לי החשק להיות בו כל כך הרבה זמן.

בנוסף, השימוש באינסטגרם עלול לגרום לנו לתפוס את המציאות כאחת, כשבפועל היא אחרת. אנשים בדר"כ לא יפרסמו את הקשיים והאתגרים שהם חווים, אלא תמיד יראו כמה הכל נוצץ ומושלם. זה יכול לעוות לנו את החשיבה כך שנחשוב שאנחנו היחידים בעולם שמתמודדים עם קשיים ושלכל השאר הכל הולך חלק. חשיבה כזו יכולה להוביל לתסכול מיותר.

לכן, כדאי גם לזכור לקחת הכל בעירבון מוגבל. מה שאני רואה זו לא המציאות השלמה אלא רק צד אחד שלה. הצד שהאחר רוצה שאראה.

אז נכון שאפשר לשלוט (פחות או יותר) על התוכן שאנחנו רוצים לראות באינסטגרם, אך חיובי ככל שיהיה, קיימים סיכונים לחשיפה לתוכן שלילי שעלול לטמא את הנפש. לכן אפשר לנסות לחשוב באילו דרכים נוספות (ופשוטות יותר) אנחנו יכולים לצרוך את אותו תוכן חיובי.

באותו הקשר, הרמב"ם כתב שהאדם מחויב להקפיד על בריאותו, מכיוון שאדם שאינו בריא לא יוכל לעבוד את הקב"ה. כל שכן אנחנו חייבים להקפיד על בריאות נפשנו, מפני שאדם שנפשו אינה בריאה יתקשה לעבוד את הקב"ה.

בנוסף, בלתי אפשרי להימנע מעבירות מסוימות שקיימות באפליקציה כגון לשון הרע, הוצאת שם רע, רכילות, הלבנת פנים ברבים, הרהורי עבירה וכו'.

אכן, לכל דבר בעולם יש צד חיובי. אך כשאנחנו צריכים לבחור אם לעשות דבר מה, כדאי לשקול את החיובי לעומת השלילי מתוך הסתכלות גם לטווח הרחוק ולהשלכות העתידיות. (מבוסס על דבריו של הרב חיים שמילה)

מאחלת לך הצלחה בכל!

מוזמנת לחזור לשאול ומקווה שעזרתי,

ליאת אסתר

כתבות נוספות