שאל את הרב

מחיית עמלק: איך זה שאין אפילו עמלקי אחד טוב?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 01/02/22 07:15 ל בשבט התשפב

שאלה

איך אפשר לשאוף לקיים את הציווי "מחיית עמלק"? הרי התורה מלמדת אותנו להיות רחמנים אברהם אבינו חיפש אפילו צדיק אחד בסדום ואנחנו מתפללים "יתמו חטאים מן הארץ". חטאים ולא חוטאים. אין פה סתירה? לא עולה על הדעת שגם עם כל הקלקול של עמלק לא היה עמלקי אחד טוב.

תשובה

שלום לך.

השאלה שלך היא שאלה מעולה שבאמת שמה מולנו מראה לגבי המוסריות שלנו.

איך אפשר בכלל לצוות על מחיית עם שלם?

האמת, קשה לחשוב על מי שלא חושב על השאלה הזו ברמה כזו או אחרת. מן הראוי לחשוב עליה.

ב"ה אנחנו נמצאים במקום כזה שבאמת מבקש לעשות את הטוב, להאמין בטוב.

להאמין תמיד שאין רע מוחלט ושתמיד יש ניצוץ חיובי.

עם זאת צריך להבין שיש תקופות שונות בעולם שהם גם משפיעים על הדברים הללו

בעבר

ההבנה היא שמחיית עמלק היא מחיית הרע המוחלט בעולם. היה משהו בד.נ.א. של עמלק שבא ומחפש לעשות רע לשם הרע, לא כי יש סיבה מאחורי הרע עצמו.

היום, אולי קשה את המצווה כי העולם כולו כל הזמן משתנה ומתקדם ואנחנו גם חיים בכפר גולבלי קטן ואין הבדלים משמעותיים בין עמים.

אכן, היום קצת קשה לקבל את זה שיש ד.נ.א. של עם, אולי כי רוב העמים התבלבלו והשתנו ואין עם שיש לו מקשה אחת חוץ מעם ישראל שבכל מקום שהוא נשאר 'עם הספר', 'עם אינטלקטואל' שתמיד נמצא בעולם המחשבה ויוצר מתוכו.

זה כמובן לא אומר שאין את זה אצל עמים אחרים אך באופן גורף זה משהו שמייחד את עם ישראל בכל מקום שהוא (וה לאו בהכרח מעיד שאנחנו יותר חכמים).

כיום

האמת, אולי טוב שכך. טוב שגם כיום אי אפשר לקיים את המצווה הזו לאחר שסנרחיב בא ובלבל את האומות ואי אפשר לדעת מי משתייך לעם העמלקי.

היום אולי אנחנו במציאות כל כך מסובכת שאנחנו לא יכולים לקיים את זה כי אנחנו בעצמנו עם 'אצבע קלה על ההדק' ואי קיום המצווה היא לא רק בגלל ענין טכני אלא כי ככה רצה הקב"ה לסובב.

מנגד, היום הרבה יותר קל להבין את המצווה הזו בעומק שלה.

בעומק, ההבנה היא שיש רע שאי אפשר להיטיב ועצם מחיית הרע הזה הוא הטוב שיש בעולם כי אתה מבער רע מוחלט מן העולם.

מצד האמת , אי אפשר כל הזמן להיות עסוק במציאת הטוב ברע, כי יש בזה צד שמתעלם מהרע עצמו. יש רע שבאופן אמיתי אי אפשר לתקן.

בדור הקודם היה זה הרב סולוביצ'יק שדיבר על זה שמצוות מחיית עמלק כיום הוא לגבי מי שנוהג כעמלק, קרי מי שבעומק מבקש לעשות רע לשם הרע.

נכון, אנחנו לא לוקחים את זה למקום מעשי אבל יש פה שיעור שהוא אמיתי למקום שלנו שלא מעקר את השאלה אבל כן נותן לנו את המקום להבין לאן לקחת את השאלה.

בין עבר להווה

היום הטוב והרע מבולבלים ואי אפשר למצוא במציאות טובה מקום שאי אפשר לשפר.

אין מציאות כיום רעה לחלוטין שאין בה נקודה טובה.

עם זאת, אי אפשר לתת לחיפוש אחר הטוב וסמא את העיניים ולא לראות את הרע כפי שהוא ולבק שלבער אותו, גם אם זה בחינת 'יתמו חטאים מן הארת'.

אז כן, טוב להישאר בשאלה אבל לדעת לקחת אותה למקום שמביא אותנו להבליט את הטוב בעולם ולהפוך את המציאות ליותר טובה.

תודה רבה על השאלה ועל החידוד בעולם המעשה, גם אם זה לא אומר שיש תשובה מוחלטת לשאלה.

לפעמים טוב להישאר בשאלה אך עם קריאה גדולה למציאות בהווה

הרבה הצלחה,

נתנאל

(14)

כתבות נוספות