שאל את הרב

איך לעבור את החיים בלי תחושת פיספוס?!

חדשות כיפה חברים מקשיבים 16/03/21 00:32 ג בניסן התשפא

שאלה

שלום זאת ניקי.

מי אמר שיש ה'? אני יודעת שיש אנשים שאומרים שיש הרגשה כזאת, אבל אם את לא מצליחה למצוא את "האמונה" שלך איך את יכולה לעשות מצוות ברובוטיות כזאת? זה נהיה משעמם ובסוף אתה לא רוצה להיות יהודי כי זה מונע ממך נוחות וכיף, ואני יודעת שמה שאנחנו מפספסים כאן זה כלום לעומת מה שנרוויח בעולם הבא אבל מה עם אין עולם הבא סתם בזבזנו חיים בלעבוד ה' שלא קיים. ואם את מתרשלת במצוות כי את מחליטה בלב שלך שאין דבר כזה ה' ואז אתה עולה למעלה ואתה רואה שביזבזת את החיים על המשהו הלא עיקרי.

איך את יכולה ללכת לישון בלי תחושת פיספוס שלא עשית מספיק עיקר היום? איך כשנמות יהיה לנו חיים מלאים בעיקר לא משנה מה האמת?

תשובה

שלום וברכה ניקי היקרה!

תודה רבה שפנית אלינו ושאלת את השאלה החשובה שלך, שאלה בסיסית ויסודית שמשליכה על כל החיים שלנו ואופן ההתנהלות שלנו בעולם.

נגעת בדבריך במספר נקודות, ואנסה לענות על כולם לפי הסדר.

נתחיל מהתחלה – ה' הוא לא הרגשה, ה' הוא ידיעה, הכרה מוכחת וברורה, הגיונית ומתבקשת. מי אמר שיש ה'? המציאות כולה! "השמים מספרים כבוד אל, ומעשה ידיו מגיד הרקיע", כל העולם אשר נברא בצורה כל כך חכמה, מופלאה, ומרתקת מלמדת אותנו שיש לו בורא שיצר אותו מתוך תכנון מדוקדק וחשיבה על כל פרט.

לכן, האמונה באלוקים אינה רק הרגשה, אלא היא דבר מושכל שכל איש רציונל יודה עליו.

ואכן, טוב לדעת שיסודות האמונה שלנו מבוססות על מעמד הר סיני, אירוע אדיר שהתרחש לעיני העולם כולו, ולא נמצא עד היום מי שחלק עליו.

כך, על ידי אירוע שהתרחש לעיני מיליונים רבים בגילוי חי, מוחשי וברור, התגלה לראשונה אלוקים למציאות כולה, ואמר: "אנכי ה' אלוקיך"! לא היה על כך כל חולק, לא באותו רגע ולא ברגעים שאחרי זה. באותו מעמד נבחרנו – עם ישראל, להיות העם הנבחר. על בחירה זו אין חולק בשום אומה ובשום עם. (גם לפי הדתות הגדולות בעולם - הנצרות והאיסלם, הטוענות שהן ה"יהדות החדשה", עם ישראל הוא העם הנבחר, אלא שלאחר מכן, כביכול חלילה, אלוקים "החליף" את בחירתו).

לכן, דווקא מתוך האירוע הזה אנו לומדים שיש בורא לעולם. נכון שיש טענות נוספות הגיוניות ולוגיות שיש בורא ויוצר לעולם מופלא שכזה, ואלו טענות חזקות ומשמעותיות. אך ההוכחה ממתן תורה היא הוכחה גדולה יותר משום שהיא עובדה היסטורית מוכחת המקובלת על כולם.

כעת, מתוך אמונה זו, כמה טוב לדעת שאותו בורא שברא אותנו ויצר אותנו, נתן לנו גם כלים והדרכות כיצד הכי נכון לנו לחיות בעולם שהוא ברא ויצר. אלו הם חוקי התורה והמצוות הנותנות משמעות ותוכן אמיתי לחיים כאן בעולם הזה. מצוות אלו אינן רק "ספר הוראות" רגיל ל"הפעלה נכונה" של ה"מכשיר המשוכלל" הנקרא – "העולם הזה", אלא הם יוצקים ערך ומשמעות של חיבור אמיתי למציאות של העולם כולו!

אמנם, את צודקת בהחלט שצריך להשקיע מחשבה מרובה איך לא להיות רובוט בקיום המצוות, על כך התלונן כבר הנביא שעם ישראל מתנהג בקיום המצוות ועבודת ה' מתוך "מִצְוַת אֲנָשִׁים מְלֻמָּדָה" (ישעיהו כט, יג), כלומר מתוך הרגל שחוק.

לכן, לא די רק באמונה והבנה שהתורה היא אמיתית, אלא עלינו להעמיק בלימוד טעמי המצוות, והבנת ערך קיום המצוות גם על חשבון ההנאה העכשווית, דברים אלו הם שנותנים סיפוק ותענוג בשעת עשיית המצוות, ובכך עלינו להשקיע, ללמוד, להתאמץ ולהתמסר.

כאשר נחיה כך, נרגיש סיפוק אדיר כאן בעולם הזה, ולא רק בעולם הזה, נשמח בכל הפעולות שאנחנו פועלים מתוך תחושת שמחה, שלמות ומשמעות!

בהצלחה גדולה ובהערכה רבה!

ידידיה

כתבות נוספות