שאל את הרב

איך מצפים ממני להאמין באלוקים אם אין לי הוכחה על קיומו?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 17/06/20 22:15 כה בסיון התשפ

שאלה

שלום הרב,

בזמן האחרון יש שאלה שמציקה לי:

איך אני יכולה להאמין ש-ה' אמיתי וקיים ושאנחנו צריכים לעבוד אותו, אם אין לי שום הוכחה שהוא קיים בכלל?

כשיש לי שאלה באמונה איכשהו בסוף מגיעים לתשובה שזה האמונה ונסתרות ה'. אם האמונה שלי לא כזאת חזקה איך אני אמורה ולהבין ולהאמין? איך אני אוכל להתחזק אם התשובה היא האמונה? אני מבינה שאלוקים הוא מעל האדם ושאנחנו לא יכולים להבין את הכול כי אדם לא יכול להכיל את זה.. אבל איך אני אמורה בדיוק להאמין ככה? איך מצפים ממני את זה?

תשובה

שלום אגם!

שמחים שפנית אלינו. איזה כיף לשמוע ששאלות באמונה זה משהו שמציק לך. זה מעיד על נשמה גבוהה ועל דרישה גבוהה להבין לעומק ולא להסתפק בהבנה השטחית. ישר כוח! אציין שאיני רב, אך מקווה שהמענה יהיה טוב עבורך.

את מציגה כאן קונפליקט. מצד אחד אין לך הוכחה שהקב"ה קיים, ומצד שני את מרגישה שהאמונה שלך לא מספיק חזקה ומיישבת את דעתך כשאין הוכחה. וזה מקשה עלייך למצוא את הדרך להתחבר לעבודת ה'. את מצד אחד צודקת כשאת אומרת שאין הוכחה "ברורה" לקיום ה', וגם מצד שני שאנו לא יכולים להבין את נסתרות ה'.

אז מה עושים? ננסה לעשות קצת סדר בדברים..

המושג אמונה הוא מושג שנראה לנו פשוט ומובן. אנו משתמשים בביטוי בחיי היומיום בדרך כלל במשמעות הבסיסית של המילה. לדוגמא: כמו שאני מאמין לחבר שלי שהוא אומר את האמת כך אני צריך להאמין שיש אלוקים והקב"ה ברא את העולם. ועוד חבר שלי זה מישהו שאני מכיר, אך מיהו הקב"ה שאני צריך "להאמין" בו?

אך מושג זה עמוק ומורכב יותר. אמונה היא חיים של חיבור למקור החיים. הקב"ה הוא לא אלוקים רודן ועריץ שכופה עלינו מבחוץ את חוקיו הרבים, מצוות עשה ולא תעשה. אלא האינסוף שמניע ומחייה את כל המציאות. המדרש מתאר את זה בצורה הזו: "הקב"ה מקומו של עולם ואין העולם מקומו"- כל המציאות מתרחשת בתוכו. גם בנו יש צד אלוקי, "חלק אלוק ממעל", נשמה שהיא חלק מהאינסוף האלוקי.

תפקידם של התורה והמצוות הוא לכוון אותנו, להנחות אותנו איך לחיות חיים של חיבור למקור החיים. להצליח לחיות בצורה שתוציא לפועל את אותה נשמה טהורה שנטועה בנו. להצליח להקשיב לקול הפנימי ולא לרעשי הרקע שמסביב. לחיות חיים מלאי סיפוק ומשמעות. המצוות מנחות אותנו איך לאפשר לכל הצדדים באישיות שלנו לבוא לידי ביטוי בצורה מאוזנת ונכונה. איך אפילו הצדדים החומריים שלנו, שמרגישים לנו רחוקים מעבודת ה', מקבלים ממד של קדושה.

אציין גם שזה ממש בירור חיים. לא שאלה שמקבלים עליה תשובה וממשיכים הלאה. תהליך של היכרות אמיתית עם עצמנו, עם הכוחות והאיכויות שבנו עם עוצמות החיים האדירות שמפעמות ממש בתוכנו. עלינו לבוא עם המון ענווה, עם רצון להקשיב, לשמוע ולהיפתח.

לסיום, אני רוצה להמליץ לך על תכנית משמעותית לבנות בגיל שלך שבעיניי נוגעת בדיוק בשאלות היסודיות שלך. מוזמנת לחפש בפייסבוק "תכנית טנא" וליצור קשר עם מנהלות התוכנית.

בנוסף מצרף לך קישור לתיקיית דרייב של שיעורים של טנא מהתקופה האחרונה, יש שם כמה שיעורים שבדברים בדיוק על הנושא שהעלית בצורה מעמיקה: https://drive.google.com/drive/folders/1LdswOvE4G_7OU3XzqFab9s9RMez7tRMC

בנוסף, מוזמנת לחפש באתר שלנו עוד תשובות בנושא שהעלית. כמו למשל השאלה הזו שיש בה מקבץ מקוצר של 7 שאלות באמונה:https://www.makshivim.org.il/answer?id=950026 .

לסיכום, ניסיתי להעלות בפנייך את הנקודה המרכזית במושג אמונה. ב"ה יש היום המון ספרים והמון סגנונות של רבנים ורבניות שאפשר ללמוד מהם. ואני בטוח שתמצאי לך סגנון שתתחברי אליו. כי המחפש תמיד מוצא..

בהצלחה רבה! מוזמנת לפנות שוב!

כפיר

כתבות נוספות