שאל את הרב

איך לנהוג בכסף של מלגה

הרב אבנר פורת הרב אבנר פורת 02/02/22 16:45 א באדר א'

שאלה

שלום רב

אני לומדת כרגע לימודים גבוהים, וברוך ה' קיבלתי אישור למלגה מהעירייה.

ברצוני להתייעץ איך לנהוג בכסף: האם לשמור אותו לעצמי או לתת אותו להוריי שמשלמים עבורי את הלימודים?

מצד אחד, הורי אינם משופעים בכסף ואני יודעת שהסכום הזה יקל עליהם מאד. הם גם אלו שממנים עבורי את הלימודים.

מצד שני, אני הולכת לבצע שעות רבות של התנדבות כתנאי לקבלת המלגה, וגם לי הכסף יעזור מאד- אני כרגע משלמת בעצמי על ההוצאות שלי, ושעות ההתנדבות יגרמו לי לעומס רב (אמנם הכסף בסופו של דבר יהיה שווה את זה, אבל המאמץ יהיה גדול).

ברצוני לדעת האם לפי ההלכה עלי להביא את הכסף להורי. במידה ולא, האם עדיף כלל לא לספר להם? (כדי שלא תהיה להם עוגמת נפש, וגם כדי שלא יבקשו את הכסף ואז אהיה חייבת להביא להם מדין כיבוד הורים).

אשמח לתשובה מהירה!

תודה רבה!

תשובה

שלום

היות והמלגה לא קשורה ישירות לשכר הלימוד, ואני מבין שזה אפילו לא נעשה בצורה של קיזוז משכר הלימוד, אלא בצורה של העברת כסף אלייך, והיות וזה ניתן בתמורה לשעות התנדבות שלך, אז נראה ברור שזה לא שונה ממצב בו היית מחליטה לעבוד ולהרוויח כסף, שהכסף כמובן היה שלך.

לכן נראה לי שברור שאין לך חיוב לתת להם את הכסף.

אני חושב שעם זאת, היות וגם להם אין שום חיוב לממן לך את הלימודים, את צריכה לשקל היטב אם לא נכון להיות שותפה, לפחות חלקית, בהקטנת ההוצאה שלהם עלייך (כפי שעושים סטודנטים רבים, שמתנדבים כדי לקבל מלגה, כדי לממן את הלימודים), ונכון לדעתי לעשות את זה בשיח משותף שבו שני הצדדים יבינו ויכירו בקשיים ובצרכים של הצד השני.

עם זאת, אם את מחליטה שלא להעביר אליהם חלק מהסכום, את לא חייבת לספר להם, וכך לכאורה עדיף לעשות, כדי שלא ליצור עגמת נפש ותרעומת (זה לא קשור לכך שאם יבקשו תהיי חייבת מדין כיבוד הורים, כיון שכיבוד הורים לא מחייב לתת משהו משלך. אבל מצד שני, גם הם לא מחויבים לשלם על הלימודים).

כל טוב ובהצלחה רבה

כתבות נוספות