שאל את הרב

איך להתמודד עם הלהטבים, כקהילה וכאנשים? למחות או לאהוב?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 18/11/21 23:34 יד בכסלו התשפב

שאלה

חשוב לי בכללי לדעת איך להתמודד עם הלהטבים - אני ב"ה דתי ויוצא לי לצערי הרב לראות ולשמוע על להטבים וזה ממש מכעיס אותי - אני לגמרי נגד להטבים ומעצבן אותי לראות אנשים שבסדר ואפילו שמחים בשבילם , אני כאדם מאמין קשה לי עם זה - אפשר בבקשה הסבר לגבי העניין "להטבים" - לדעתי דפקה של הדור ! - אשמח לדעת אם זה נכון ולמה , מה צריך להיות היחס שלנו לגבי זה - לקבל לא לקבל?... מצד אחד אני מאמין שצריך לאהוב כל יהודי!- נכון אני עדיין לא שם אבל לדעתי זה אידיאל - קשה לי ממש לאהוב - להטבים , חילונים ( ספציפיים..) , רפורמיים וכו' אבל צריך בסופו של דבר לאהוב כי הם יהודים לא?. לא להסכים , למחות! אבל לאהוב - עם ישראל!

אשמח לדעת

תשובה

שלום יהודה.

אתה מתאר התלבטות שאנשים רבים מאוד חשים בנושא הזה! שמח שאתה משתף אותנו ומציף את הדברים.

נתחיל בקצת עובדות: נטיות מיניות כאלה ואחרות הן לא "דפקה של הדור". כבר ביוון העתיקה היו נהוגים יחסים בין גברים, למשל. הסיבה היא פשוטה: המיניות של בני האדם נובעת מכל מיני גורמים. ייתכן שחלקם מולדים, ייתכן שחלקם חברתיים, קשה מאוד לדעת בדיוק. גם המחקר המדעי עדיין לא חד משמעי בנושא. אבל הנושא הזה מלווה את האנושות כבר מאוד מזמן, וזה לא דבר חדש.

אתה צודק שיש בדורות האחרונים יותר קבלה חברתית של הנטיות הללו. רבים בהיסטוריה נרדפו בשל שונותם המינית. הנאצים רצחו אותם בשל נטיותיהם, בצורה לא פחות אכזרית מרצח יהודים בשל יהדותם. במשך 5 שנים בסוף שנות ה 60 הומוסקסואליות אף נחשבה הפרעה נפשית רשמית (והיא כמובן איננה כזאת). המובן הזה הדור שלנו לא גרוע יותר אלא מתוקן יותר. בני אדם ברחבי העולם סובלים מהרבה פחות רדיפות בשל זהותם (הלאומית, התרבותית, המינית), וזה דבר טוב.

אתה מאוד צודק גם בכך שיש הבדל חשוב בין התנגדות לראיון, עיקרון או ערך חברתי, לבין תקיפת אנשים ספציפיים ופגיעה ישירה בהם על הרקע הזה. יש הרבה מחלוקות בין בני אדם: חברתיות, פוליטיות, מעמדיות ודתיות. יש אפילו סכסוכי שכנים בשכונות ובניינים. זה טבעי! ויש לזה מקום. המחלוקת לא חייבת לשבור אותנו. חשוב לדעת לחיות איתה, ולא להעניש אנשים אחרים על כך שדעתם ועמדתם שונה מזו שלנו. כי אם כך יהיה, כולנו נמצא את עצמנו נלחמים זה בזה בלי הפסקה, ואף אחד לא באמת מעוניין לחיות ככה.

בני אדם עושים כל מיני בחירות אישיות. כולנו שונים זה מזה בהמון דברים. זה תמיד יהיה ככה. זה אנושי. וגם אדם מסוים יכול לנהוג בשנה אחת ככה ובשנה אחרת באופן שונה. גם זה קורה. העובדה שמישהו נוהג באופן שונה מהמנהג שלי - לא מאיימת עלי ועל הצמיחה או הביטחון שלי. כמו שאומרת דמות טלווזיונית מוכרת: "מה ששלו שלו"! ואני - יש לי את העניינים שלי. במובן הזה, ה"אהבת ישראל" שאתה מבקש לחוש לא חייבת להיות כלפי אדם מסוים. אין עניין שתיגש כרגע במלוא הכוונה, ותחבק בחום את השכן הלהטבי/חילוני שלך, בטח אם אתה לא מרגיש שזה מה שהיית רוצה לעשות. העניין באהבה הזאת הוא בדיוק מה שאתה אומר: לא בהכרח להסכים, ועדיין לכבד את הצד השני כבני אדם. לא לתקוף, לא לפגוע, וגם לא לאפשר לחוסר ההזדהות שלך איתם לשבש לך את שגרת העשייה שלך.

מביא כאן תשובות נוספות שלנו בנושא:

האם מותר לשנוא את אנשי הקהילה הגאה בגלל נטיותיהם?

https://www.makshivim.org.il/answer?id=1106303

מדוע יש בעולם נטיות מיניות שונות? ומה עושים עם זה?

https://www.makshivim.org.il/answer?id=1103413

מוזמן מאוד להמשיך ולשתף אותנו במחשבות!

בהצלחה,

אוהד

כתבות נוספות