שאל את הרב

איך לבחור את האדם הנכון לשפוך לפניו את הלב?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 23/08/20 20:50 ג באלול התשפ

שאלה

שלום.

בתקופה האחרונה אני עוברת התמודדות לא פשוטה שממש מכבידה עליי, ואני מרגישה שאני פשוט חייבת לפרוק ולשפוך לפני מישהו את מה שכואב ומכביד לי על הלב. הבעיה היא, שאני לא יודעת איך לבחור את האדם הנכון ביותר לפרוק בפניו וממש מפחדת שאני אפגע בדרך כלשהי אם אבחר באדם הלא נכון. אשמח ממש לעצות שיעזרו לי לבחור את האדם הנכון ביותר..

תודה!

תשובה

שואלת יקרה.

לכל אדם יש צורך לפרוק את מה שיושב על לבו ולשתף ברגשות, חששות וקשיים. חשוב לעשות את זה כשיש לנו רגשות שליליים או דילמות. זה עוזר לנו לפרוק את הרגש ולעבד אותו, כמו גם לקבל נקודות מבט נוספות ומשוב. עצם הדיבור על הנושא עם אדם אחר עוזר לנו לסדר את המחשבות שלנו ולהבין את העניין טוב יותר. נשמע שאת מודעת לצורך הזה שלך, ומחפשת את הדרך הנכונה לעשות את זה.

כמובן, שאי אפשר לפרוק ולשתף כל אחד. כמו שכתבת, צריך לבחור את האדם הנכון - כל הכבוד על החשיבה הבוגרת והשקולה! אם אנחנו חושפים את עצמנו, אנחנו רוצים להיות בטוחים שאנחנו יכולים לסמוך על האדם שאנחנו מדברים איתו, ושהוא לא יספר לאנשים אחרים את הדברים האישיים שלנו. לכן, כדי לשמור על עצמנו ועל הפרטיות שלנו, לא נבחר באדם שמוכר לנו כרכלן או כאחד שלא יודע לשמור סודות.

אנחנו גם לא נשתף מישהו שלפי ההיכרות שלנו איתו, יגיב בצורה ביקורתית ושיפוטית. כשאנחנו משתפים בקושי, אנחנו מחפשים תמיכה ואמפתיה, ולפעמים גם עצה. אם נשפוך את הלב ונחשוף את הקשיים שלנו בפני בנאדם, והוא יגיב בצורה שיפוטית, עם אמירות כמו: "לא היית צריכה לעשות את זה", "עשית טעות", "איך נכנסת למצב הזה", "את אשמה במצב שהגעת אליו" - לא נפיק תועלת מהשיתוף, רק ניפגע ממנה. גם תשובות כמו "יהיה בסדר", "קחי את זה בקלות" או "אל תעשי מזה סיפור" - לא ממש עוזרות..

אז איך נבחר את האדם הנכון? זה צריך להיות מישהו/י שאת סומכת עליו/ה, שיודע/ת להקשיב, לתמוך ולהיות אמפתי/ת. מישהו/י שתרגישי בנוח לשתף אותו/ה. זו יכולה להיות קרובת משפחה - אמא, אחות או בת דודה, או חברה טובה. זו יכולה להיות דמות בבית הספר- מורה מקצועית שאת בקשר טוב איתה, מחנכת, יועצת, או כל דמות אחרת שאת מכירה ומרגישה שעונה על התכונות שציינו. 

אם תבחרי בדמות בוגרת מבית הספר, את יכולה לגשת אליה ביחידות או לשלוח לה הודעה בטלפון, ולומר לה משהו בסגנון "הייתי רוצה לדבר איתך ביחידות, אפשר שנקבע זמן להיפגש?". 

אפשרות נוספת היא לפנות לאיש מקצוע, כמו פסיכולוגית או מטפלת רגשית. במקרה הזה, כדאי ללכת למישהי מומלצת. את יכולה לספר להורים שאת מרגישה צורך לדבר עם מישהי מקצועית, אובייקטיבית, חיצונית. במידה ויסכימו, כדאי לברר על המטפלת לפני שהולכים אליה, ולהעדיף מטפלת מומלצת. את יכולה לבקש מההורים לנסות לברר מי מומלצת, או לשאול בקבוצת פייסבוק של האיזור שאת גרה בו (אפשר גם בצורה אנונימית). יש מטפלות שעובדות עם קופת החולים וגובות תשלום מוזל, כדאי לבדוק את העניין.

היתרון במטפלת רגשית/פסיכולוגית הוא שמדובר באדם חיצוני, אובייקטיבי. כמובן שמדובר גם באדם מקצועי, שמיומן בלהקשיב, לתמוך ולעזור, ומחוייב בשמירה על סודיות, כלומר - כל מה שאת מספרת נשאר ביניכם. יש לכם פגישה מסודרת שמתקיימת פעם בשבוע. מצד שני, היתרון במישהי שאת מכירה (חברה, קרובת משפחה או דמות מביה"ס) הוא שהיא יכולה להיות יותר זמינה בשבילך ברגע מסויים, וסביר להניח שהיא גם מכירה אותך טוב יותר ומבינה את ההקשר של הדברים שאת מספרת עליהם.

אני חושבת שאם יש לך אפשרות, שילוב של שני הדברים - איש/אשת מקצוע ואדם מהסביבה שלך - הוא היעיל ביותר.

אני רוצה לציין עוד כמה אפשרויות לדרכים שיכולות לעזור לך לפרוק. אפשרות אחת היא כתיבה או תפילה. כמו שציינתי קודם, עצם ההבעה של הקושי, הרגשות והמחשבות שלנו, עוזר לנו לעשות סדר במחשבות ומקל עלינו. לכן, דיבור עם הקב"ה או כתיבה של הדברים על דף, יכולים לעזור ולהקל. 

את יכולה גם לפנות אלינו - יש לנו מוקד טלפוני בו אפשר לשתף ולהתייעץ, ובשבועות האחרונים השקנו גם מוקד ווטסאפ! אפשר להתכתב איתנו, לשתף ולהתייעץ. כל הפרטים באתר חברים מקשיבים: makshivim.org.il

מקווה שתמצאי את הדרך והאדם המתאימים לך. בהצלחה!

רעות

כתבות נוספות