שאל את הרב

איך לא לחזור על החטא? מנסה - ובכל זאת נופל

חדשות כיפה חברים מקשיבים 29/10/21 02:40 כג בחשון התשפב

שאלה

איך לא לחזור על החטא? אז יום כיפור עכשיו ואני רוצה להפסיק לחטוא.. אבל אני לא מצליח. אני אומר לעצמי שאני לא יעשה את זה אבל מוצא אותי עושה את זה כל פעם מחדש. איך להפסיק?

תשובה

שלום, מה שלומך? מעולה שאתה כותב ומבקש תשובה. השמירה בבטן לא עושה טוב, והשיתוף מועיל ועוזר ב"ה. אשריך!

תגיד, למה ה' לא ברא אותנו בעולם בלי יצר הרע? למה היינו חייבים אותו? הרי הקב"ה לא רוצה שנחטא. אז למה הוא הכניס בנו יצר רע? עוד לפני שנענה על השאלות הללו, אפשר וצריך להסתכל למציאות בעיניים: הקב"ה ברא לנו עולם עם יצר הרע. מה שאומר שהוא ידע מראש שנחטא, ולא מנע את זה. להיפך, הוא עשה את זה בכוונה ומתוך ידיעה ברורה שנחטא! ממילא, אם נגיד את זה בחריפות מסוימת, מי שאחראי לחטאים שלנו, זה השם יתברך בעצמו...

מתוך הדברים הללו, נאמץ לעצמינו נקודת מבט נוספת: איך אנחנו מסתכלים על החטאים וממילא איך אנחנו מתמודדים איתם? לפני החטא, לא משנה איזה – אנחנו צריכים לעשות ככל יכולתנו, להתאמץ ולהתגבר מאד – כדי לא לחטוא. הרי הקב"ה ציווה אותנו ובחרת בחיים. הוא אמנם נתן לנו יצר הרע, אבל לצורך ההתגברות עליו, והתענוג שמגיע בעקבות כך. ובשביל זה כמובן יש לנהוג בתחבולות שונות ומשונות. "בתחבולות תעשה לך מלחמה". אם זה לשתף מישהו שיעזור לך, או לעשות לעצמך טבלה בה אתה מסמן כמה אתה מצליח, וכשאתה מגיע ליעד מסוים – אתה מתפנק בצ'ופר שאתה אוהב. בשביל הדרבון.

אבל,מצד שני, כיוון שכבר חטאנו, ההתייחסות משתנה. אנחנו כמובן מצטערים ומתחרטים על החטא. אנחנו מבטיחים לעצמינו עוד הפעם, והפעם ברצינות שלא נחזור עליו שוב, ובזה נגמר הסיפור. לפני החטא – התאמצנו מאד ובצדק. כי אסור לחטוא כמובן, ואנחנו גם לא רוצים. אבל אחרי החטא, מה יעזור לנו לחשוב עליו שוב ושוב, ועוד הפעם? ככל שנעזוב אותו מהר יותר, ונעסוק דווקא בטוב – נרוויח יותר.

תאר לעצמך שהיצר הרע יושב וחושב איך להפיל אותנו. נניח והוא הצליח להחטיא אותנו בחטא כזה או אחר. מה הוא רוצה שיקרה אח"כ? שנמשיך וניפול עוד. את זה לא ניתן לו. הייאוש מסוכן, ודווקא הוא שגורר לחטאים נוספים. אז מה עושים אחרי חטא? מצטערים, מבקשים סליחה מהקב"ה, ובעיקר עסוקים בלהוסיף טוב. להתפלל יותר בכוונה, לקבל על עצמינו להקפיד יותר על ברכה מסוימת שעד עכשיו פחות הקפדתי עליה. לתת צדקה או לעזור למישהו שצריך. הגברת הטוב – היא המלחמה הכי טובה ביצר, והיא שתמנע ממנו את מבוקשו.

שאלו פעם את הרבי מקוצק, איפה הקב"ה נמצא. תשובתו הייתה: "היכן שנותנים לו להיכנס". נראה לי שאפשר לומר דברים דומים, להבדיל אלף אלפי הבדלות, על היצר הרע. הוא נכנס לאן שנותנים לו להיכנס. והעצה היא פשוט לא לתת לו להיכנס. כשאתה מלא בקדושה ובמעשים טובים – המקום כבר תפוס, והיצר לא מוצא מקום להיכנס.

לכן: ממליץ לך מאד לשתף חבר במה שקשה לך. ההסתרה, והעובדה שאף אחד לא יודע, היא פרצה שקוראת לגנב. השיתוף והסיפור לאדם אחר, תגרום לנו להמעיט בזה ככל הניתן – ואף להפסיק. כדי שלא נאלץ לספר לו שוב...

וכאמור, שוב – בעיקר להיות עסוקים. ככל שתהיה עסוק יותר בדברים שאתה אוהב – בלימוד תורה ובעשייה ברוכה וטובה – היצר לא ימצא לאן להיכנס. להתאמץ שלא לחטוא – חשוב מאד מאד! אבל לאחר החטא, תזכור שהקב"ה כך ברא אותנו, וכל מה שנותר לנו לעשות, זה לחזור בתשובה במהרה – ולחזור ולעסוק בטוב. ההתעסקות ברע – מגבירה אותו.

מאחל לך שתצליח בכל, ושנזכה לעבוד את ה' באהבה ויראה באמת.

בהצלחה רבה!

ישראל

כתבות נוספות