שאל את הרב

איך לא להידרדר ואפילו להתחזק בחוג מעורב?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 19/07/20 11:32 כז בתמוז התשפ

שאלה

היי...

אני בת 17 וחצי, ראיתי את המייל באינטרנט ורציתי לשאול שאלה שממש חשובה לי.

עכשיו סיימתי לימודים ואני ממש מודאגת מהעתיד שלי...

אני רוצה בית דתי ואפילו חרדי אבל אני מפחדת להידרדר... אני נמצאת כרגע בחוג שהוא מעורבב בנים ובנות וזה לא נותן לי להתקדם הלאה. בחוג אני פורקת את עצמי, טוב לי שם, אני לומדת את זה כבר שנתיים. הבעיה היא ששם נוצרו לי קשרים עם בנים ולאט לאט אני מרגישה שאני יורדת מהדת וזה מפחיד אותי לגבי העתיד והחיים שאני רוצה לעצמי...

השאלה שלי איך אני יכולה להישאר דתייה ולא לרדת חס וחלילה מהדת ואפילו להתחזק...

איך אני יכולה להיות בטוחה שבעתיד יהיו לי חיים טובים?

אני יודעת שבתור התחלה אני צריכה לצאת מהחוג אבל אני פשוט לא יכולה, אני אתרסק ללא האימונים האלו וניסיתי למצוא את החוג הזה לבנות אבל אין ובאמת שחיפשתי..

בנוסף.. אני רוצה לעשות משהו עם הספורט הזה- ללמוד אותו ולהיות מורה של זה. הבעיה היא שגם זה ימנע ממני את הדת.

אני באמת כבר לא יודעת מה לעשות! מצד אחד אני לא יכולה לעזוב את החוג ואני גם רוצה להמשיך עם זה בעתיד, ומצד שני יש את הדת..

מה אפשר לעשות?

אשמח לתשובה

תשובה

שלום שואלת יקרה.

אשרייך על הרצון להתחזק בדת, וגם אשרייך על הכאב שאת חשה על מצבך הנוכחי. לא מובן מאליו להצליח להיות כנים עם עצמנו על כאב שאנו מרגישים בבחירות שאנחנו עושים בלי לטשטש אותו או להתעלם ממנו. כל הכבוד לך!

לצערי, מבחינה הלכתית אין ביכולתי למצוא לך פתרון הלכתי לסוגיה. לכן, בנוסף לתשובה שאנסה לתת כאן, אולי כדאי שתנסי לחפש רב ביישוב, במקום הלימודים שלך או מקום אחר – כדי לבקש ממנו עצה הלכתית בנושא.

בנוסף, אם תרצי - את יכולה לכתוב לנו שאלה נוספת באתר ולכתוב לנו באיזה חוג מדובר. כמובן שאני מאמינה לך שחיפשת וניסית למצוא עוד חוגים כאלו לבנות או מסגרות הוראה בהמשך, אבל ייתכן ויש מהצוות שלנו כאלו שמכירים פתרונות נוספים לחוג הזה. אז אולי זה שווה ניסיון...

אחרי ההקדמה הזו, ברשותך אחדד כאן נקודה:

לא משנה איפה אנחנו עדיין צריכים להתקדם – אסור לנו לשכוח את מה שאנחנו כן עושים. לא משנה מה אנחנו עוד לא מצליחים לעשות, ואיפה אנחנו עדיין מתנהלים לא לפי ההלכה – אל לנו "להוציא את עצמנו מהמשחק" בגלל זה. רובנו לא מצליחים לקיים את כל המצוות וב-100% כל הזמן. אנחנו כמובן בשאיפה לקיים את כל המצוות ובצורה הכי טובה שיש, אבל מובן מאליו שאנחנו אנושיים ונופלים ולא תמיד מצליחים בהכל. לכן, כמובן שגם אם יש לנו נקודת חולשה מסוימת, זה לא אומר שאנחנו צריכים לוותר על הכל.

אז למרות שאת חוששת וכואבת על הנושא הזה בו את לא מרגישה שאת נוהגת על פי ההלכה ברמת ההקפדה שאת רוצה – עדיין אל תוותרי ואל תשכחי את כל המצוות בהן את כן מקפידה. תעריכי את עצמך על כל נקודות החוזקה הדתיות שלך, תזכירי לעצמך לאן את שואפת ברמה רעיונית ומעשית מבחינת הדת, ובעז"ה שהחוזקות הללו יעזרו לך להתחזק בנקודות אחרות שאת מרגישה שאת רוצה להתחזק בהן.

בנוסף, אולי תוכלי לחפש דרכים איך לאזן את הקשרים עם הבנים מחוץ למסגרת החוג. כלומר, אולי תחליטי להישאר בחוג ולהמשיך להתנהל באותו אופן שאת נוהגת עכשיו, אבל כחלק מתזכורת וניסיון לשמור על ההלכה בעניין – אולי תנסי להציב גבולות אחרים בנושא כאשר אתם מדברים ומתראים מחוץ לחוג. כדי לעשות זאת בצורה יעילה שגם טובה ובריאה לך – את יכולה לנסות להיעזר באנשים נוספים. משפחה, מחנכות, מדריכה, חברות וכו'. קודם כל בשביל פשוט לשתף אותם במצבך ובתחושותייך, וגם כדי להיעזר בהם כדי למצוא את הדרך הטובה ביותר בשבילך במצבך הנוכחי. איך את יכולה להמשיך עם החוג אבל גם להמשיך לשמור על הקרבה והשמירה של התורה.

נקודה אחרונה לקראת הסיום:

היהדות היא מאוד קהילתית, ואנחנו עצמנו יצורים מאוד קהילתיים. מאוד קשה להיות דתיים לבד, בלי עוד תמיכה מאחרים. לכן, אולי כדאי שתנסי ליצור לעצמך מסגרות ומקורות שונים שיחזקו לך את הקהילתיות של הדת. למשל חברותא עם חברה, שיעורי תורה במדרשות/ באינטרנט וכדו'. גם כדי לשמור כל הזמן על הקשר והחיבור אל התורה, וגם כדי לחזק את הממד הקהילתי-חברתי שכל כך נצרך בשביל תחושה טובה ונעימה בשמירה על התורה.

אסכם מה שאמרנו כאן:

דיברנו על כך שאולי תוכלי למצוא רב ככתובת כדי להתייעץ איתו על מצבך, שייתן לך הכוונה ספציפית שמותאמת לך. אחר כך חידדנו את הנקודה כי גם כשלא מצליחים לקיים בשלימות את כל המצוות, עדיין זה טוב וחשוב מאוד להמשיך לשמור על המצוות שכן מקפידים עליהן. יעצנו לנסות להוסיף הגבלות בנושא מחוץ לחוג וכן גם לשתף ולהיעזר באנשים רלוונטיים, ולבסוף אמרנו שחשוב לחפש דרך לחזק את הקשר אל התורה והממד הקהילתי-חברתי.

בעז"ה יקרה שתהיה לך בהצלחה רבה,

אנחנו כאן לכל מה שתצטרכי.

ריבי

כתבות נוספות