שאל את הרב

איך אני יכולה לשמח את אלוקים?

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 26/07/19 12:04 כג בתמוז התשעט

שאלה

שלום, לאחרונה התעורר אצלי צורך עז להתקרב לאלוקים ולשמח אותו. אני בחורה חילונית וכבר תקופה שאני מרגישה שגם אני רוצה שאלוקים יהיה מאושר ואני לא יודעת אילו תפילות או צירופים קבליים אני יכולה לומר כדי שהוא ירגיש יותר טוב?

תשובה

בס"ד

שלום רב,

אשיב לך מהסוף להתחלה, מתוך התייחסות לניסוח שלך:

"...כדי שהוא ירגיש יותר טוב" - אמנם בניסוח שמופיע בתנ"ך ובחז"ל, מייחסים לאלוקים רגשות: הוא כועס, ומתחרט... אבל זה לא מדויק, על כך נאמר "דברה תורה בלשון בני אדם". מצד עצמו, אלוקים איננו יצור על אנושי - אלוקים איננו 'גיבור-על'. ד' הוא שלמות אין סופית, עליונה ונשגבת. לכן הוא לא 'מרגיש-טוב' ולא 'מרגיש-רע', הוא מעל ומעבר כל המושגים האנושיים הללו.

"אני רוצה שאלוקים יהיה מאושר..." בהמשך לדברים הקודמים, אפשר לומר שאלוקים תמיד מאושר. מתוקף שלמותו, שום דבר לא מפר את האושר המלא שלו.

הנושא שנדון כאן הוא עמוק, רחב וגבוה מאוד. אני עמל כבר עשרות שנים לברר את היחס שבין אדם ואלוקים, אי אפשר לסכם זאת בשורות קצרות, לכן אתמקד בתשובה לשאלה שלך: התקרבות של אדם לאלוקים לא באה כדי להיטיב לאלוקים, כי בהווייתו האין סופית של אלוקים, תמיד טוב לו. עם זאת אפשר להמיר את הרצון שלך להיטיב-לאלוקים-ולעשותו-מאושר במושג: 'לעשות נחת לאלוקים' (כמו ילד שמביא לאמו חלה שאפה בגן לכבוד שבת והיא מתמלאת נחת, לא בגלל שהיא צריכה את החלה אלא בגלל שהיא שמחה ברצון של הילד לכבד את אמו ולהשתתף בהכנות של המשפחה לכבוד שבת).

לפיכך, בכל מה שתבקשי את רצון ד', תלמדי לדעת ולהבין את רצונו, תתאימי את אורחות חייך לדרכיו - בכך תעשי לו 'נחת' ותביאי לו 'אושר' ובזכותך הוא 'ירגיש יותר טוב'.

את יכולה להבין שד' איננו צריך צירופים קבליים ולא 'דקלום' תפילות, אלא אנשים שהולכים בדרכו. יש פסוקים רבים בתנ"ך ומאמרים בחז"ל שמציינים ומסבירים את דרך ד'. אצטט לך מבחר מהם:

כי ידעתיו (=אברהם אבינו) למען אשר יצוה את בניו ואת ביתו אחריו ושמרו דרך ד' לעשות צדקה ומשפט

לא תגנבו ולא תכחשו ולא תשקרו איש בעמיתו. ולא תשבעו בשמי לשקר וחללת את שם אלהיך אני ד'. לא תעשק את רעך ולא תגזל לא תלין פעלת שכיר אתך עד בקר. לא תקלל חרש ולפני עור לא תתן מכשל ויראת מאלהיך אני ד'. לא תעשו עול במשפט לא תשא פני דל ולא תהדר פני גדול בצדק תשפט עמיתך. לא תלך רכיל בעמיך לא תעמד על דם רעך אני ד'. לא תשנא את אחיך בלבבך הוכח תוכיח את עמיתך ולא תשא עליו חטא. לא תקם ולא תטר את בני עמך ואהבת לרעך כמוך אני ד'.

לבסוף מדברי חז"ל (פרקי אבות): על שלושה דברים העולם עומד: על התורה, ועל העבודה, ועל גמילות חסדים.

יש עוד שפע פסוקים ומקורות על רצון ד' ודרך ד'. כל התורה, כל התפילה וכל ההלכה מבטאים את הדבקות ברצון ד'. כל רצונו של יהודי מאמין הוא לדבוק ברצון ד' וללכת בדרך ד'.

בהצלחה!!!

כתבות נוספות