שאל את הרב

איך אפשר להאמין?! ולמה?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 09/03/22 21:03 ו באדר ב'

שאלה

אני בחור דתי, לומד בישיבה, וב"ה נהנה מכל רגע.

כשיש לי שאלות, אני משתדל לברר אותן (בין אם ע"י שאילת רבנים, למידה בספרים או חיפוש עצמי). לשאלה אחת עוד לא מצאתי תשובה, והיא שמטרידה אותי ללא הפסק: מדוע אני מאמין בה'?

ברור לי שאם הייתי נולד במשפחה אתאיסטית לא הייתי מאמין. אין הוכחות ממשיות לקיום אלוקים (ואני מעריך שלא תמצאנה כאלה: הוכחות עוסקות בראיות לוגיות, אך האלוקים גדול יותר מהיקום ומהלוגיקה; הוא ברא אותם. ראיה לקיום אלוקים תצביע על כך שקיומו כפוף לחוקי הלוגיקה, וברור לי שהקב"ה גדול יותר מזה).

אם אכן כך, מדוע אני מאמין? איך אוכל להאמין?

תודה רבה!

תשובה

שלום וברכה שילה, ותודה על השאלה המיוחדת שלך!

מדבריך נשמע אתה בחור רציני, עמוק, חושב על החיים ולא נותן להם לעבור על ידך. אשריך! אלו תכונות שינביעו לך רק טוב והצלחה בחיים!

נושא האמונה הוא נושא ארוך ועמוק, שקשה לתצמת אותו במילים ספורות של תשובה קצרה. אך אנסה לענות לעצם סוגית הבירור האמוני.

אנו מצווים להאמין שנאמר "אנכי ה' אלוקיך". וכתב הרמב"ן "אנוכי ה' אלוקיך, הדבור הזה מצות עשה. אמר אנכי ה', יורה ויצווה אותם שידעו ויאמינו כי יש ה', והוא אלוקים להם"!, כמו כן כתב הרמב"ם: "יְסוֹד הַיְסוֹדוֹת וְעַמּוּד הַחָכְמוֹת לֵידַע שֶׁיֵּשׁ שָׁם מָצוּי רִאשׁוֹן. וְהוּא מַמְצִיא כָּל נִמְצָא. וְכָל הַנִּמְצָאִים מִשָּׁמַיִם וָאָרֶץ וּמַה שֶּׁבֵּינֵיהֶם לֹא נִמְצְאוּ אֶלָּא מֵאֲמִתַּת הִמָּצְאוֹ: וְאִם יַעֲלֶה עַל הַדַּעַת שֶׁהוּא אֵינוֹ מָצוּי אֵין דָּבָר אַחֵר יָכוֹל לְהִמָּצְאוֹת... הוּא שֶׁהַנָּבִיא אוֹמֵר (ירמיה י-י) 'וַה' אלוקים אֱמֶת'. הוּא לְבַדּוֹ הָאֱמֶת וְאֵין לְאַחֵר אֱמֶת כַּאֲמִתָּתוֹ. וְהוּא שֶׁהַתּוֹרָה אוֹמֶרֶת (דברים ד-לה) 'אֵין עוֹד מִלְּבַדּוֹ'. כְּלוֹמַר אֵין שָׁם מָצוּי אֱמֶת מִלְּבַדּוֹ כְּמוֹתוֹ... וִידִיעַת דָּבָר זֶה מִצְוַת עֲשֵׂה שֶׁנֶּאֱמַר (שמות כ-ב) 'אָנֹכִי ה' אֱלֹהֶיךָ'.

ואם אמונה היא מצווה פירושו של דבר שהיא אפשרית

באיזה דרך היא אפשרית? על ידי הלב והשכל, שנאמר: "וידעת היום והשבות אל לבבך – כי ה' הוא האלוקים". נכון שאמונה אינה 100 אחוז הוכחות מדעיות, שהרי אם כן לא הייתה זו אמונה, אלא ידיעה מוחלטת, ובכך לא הייתה בחירה חופשית אם להאמין. אבל הקב"ה נתן לנו את הבחירה החופשית להאמין, אך בוודאי שישנם הוכחות לוגיות והגיוניות למציאות של הבורא.

אמנם אתה שואל, האם מציאות חיים אחרת הייתה גומרת לך לא להאמין? אולי. אבל זה לא מחויב, כמו שאנו רואים חילונים רבים שחזרו בתשובה, וכן להיפך לצערנו. האמונה אינה עוברים בגנים, האמונה היא עבודה אישית של כל אחד מאיתנו באשר הוא, בכל מיני מציאויות החיים שהוא חי בה ועובר בתוכה. גם בתוך החיים של האדם שנולד בבית דתי האמונה עוברת מהמורות וקשיים, וגדלה לפי התגדלותו האישיותית, השכלית והרוחנית של האדם.

כעת השאלה הגדולה, מהם הכלים שעל ידם ניתן להאמין? לפי מה שהסברנו לעיל, על ידי המוח והלב. המוח הוא אולי בריאה של אלוקים, אבל היא הדרך שלנו להשיג אותו. אמנם וודאי אתה צודק שהקב"ה הוא גדול יותר מהעולם, כמו שאומר המדרש "הוא מקומו של עולם ואין העולם מקומו". אך יחד עם זאת שאלוקים גדול יותר מהעולם שלנו זה לא אומר שאין אפשרות להשיג אותו לפי יכולתנו באמצעים העומדים לרשותנו, על ידי הרגש, השכל וההיגיון.

אני ממליץ בחום על האתר "70 השאלות הקשות ביהדות" של ערוץ הידברות שהושק לפני כשנה, בקישור https://70q.co.il/questions/7/#s2, יש שם התייחסות מפורטת וברורה לכל השאלות המרכזיות, באופן מילולי, בדוגמאות, בהוכחות מדעיות ובסרטונים נפלאים. אתר מתוק ומיוחד! ואם ישנם עוד שאלות שתרצה לדייק, מוזמן לפנות שוב בשמחה!

בהצלחה בהמשך מסע הבירור האמוני!

בהערכה רבה!

ידידיה

כתבות נוספות