שאל את הרב

איך אדם וחוה ידעו שצריך להתכסות?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 13/05/22 15:55 יב באייר התשפב

שאלה

למה שאדם וחוה הלכו מפרי עץ הדעת הם שמו לב שהם בלי בגדים וישר הלכו לכסות את עצמם

הרי הם לא יודעים שצריך ללבוש בגדים אז למה שדבר ראשון שהם יעשו זה ללבוש בגדים אם זה עוד לא הומצא כיביכול

תשובה

שלום לך,

שאלה מעולה. המשיכי לשאול שאלות, מוזמנת לשוב ולכתוב לנו כל שאלה.

באמת איך הם ידעו לכסות את עצמם? מדוע שזו תהיה הפעולה הראשונה שלהם לאחר האכילה מעץ הדעת? אמנם לנו פעולת ההתכסות היא הרי ברורה, שהרי כך עשו לפנינו, אבל אדם וחווה היו בני האדם הראשונים ומניין להם שעליהם להתכסות?

גוף ונשמה

כידוע לנו, לפני האכילה מעץ הדעת לא הוצרכו אדם וחווה ללבוש בגדים, והאכילה עצמה גרמה לשינוי שלאחריו אדם וחווה ידעו להבדיל בין טוב ורע, בין חיצוני לפנימי ובין גוף לנשמה. כלומר, נוצר ניתוק באחדות שהייתה בין החוץ אל הפנים ובהרמוניה שבין הגוף לנשמה. כעת הגוף בעצם 'מתגלה במערומיו', בהיותו דבר גשמי בעל נטיות ותאוות שאינו מחובר ומשולב עם הנשמה. כשאדם וחווה מתוודעים לזה, דבר ראשון הם מתביישים, שהרי כעת כשהגוף נפרד מהנשמה הרי הם מגלים שיש בחזקתם דבר שהוא מטבעו נמוך ובהמי. ממילא דבר ראשון הוא לרצות להסתיר את הגוף ולהחביא את הגשמיות והנמיכות שאותן הגוף מייצג. הם מחפשים לכסות את עצמם ולכן הם ממציאים את הדבר הזה שנקרא 'בגדים', תופרים בגדים מעלי תאנה על מנת להתכסות.

הבגד נועד להסתיר את מה שהוא מטבעו יותר נמוך על מנת שלא נתרכז רק בו ונוכל לפתח את הקומה העליונה והפנימית יותר שבנו והיא הנשמה. היהדות קוראת לנו לא להישאר רק ברובד החיצוני והנמוך הנגלה לעין אלא להיכנס לעומק הנסתר בו מצוי עיקר האדם ולשמו הוא נברא פה בעולם. בעצם לבישת הבגדים אנו מצהירים על רצוננו לא להסתפק בגלוי והחיצוני אלא להעמיק ולפתח את הרובד העמוק, הפנימי והעיקרי בחיינו, ומתוך כך למצוא את השילוב שבין הגוף לנשמה עד לתיקון השלם בו הם משלימים אחד את השני ומתאחדים בהרמוניה מופלאה כפי שהיה קודם החטא.

סיכום

הבנו מה גרמה האכילה מעץ הדעת לתפיסת אדם וחווה את הגוף, הנשמה והיחס ביניהם. ראינו שבעקבות האכילה נוצר ניתוק בין החלק הפנימי (הנשמה) לבין החלק החיצוני (הגוף) אשר היות הוא עצמו דבר נמוך וגשמי. פירוד זה גרם לצורך עז וטבעי לרצות להסתיר ולהחביא את הגוף, את הנמוך והגשמי, ולצורך כך המציאו את הבגדים. יותר מכל עלינו להבין שמהות הבגדים היא מצב של בדיעבד שמטרתם לתקן ולהביא אותנו למצב שקודם חטא האכילה מעץ הדעת, באמצעות חתירה לרבדים העמוקים והפנימיים של המציאות ולשלבם יחדעם הרבדים החיצוניים, שילוב של גוף ונשמה.

מוזמנת לשוב ולכתוב לנו כל שאלה,

כל טוב,

אורי

כתבות נוספות