תחל שנה והצלחותיה

הבטחתם לעצמכם כי השנה תעשו סדר בהתנהלות הכלכלית של המשפחה? קבלו את העצות שיעזרו לכם לגמור את החודש מבלי להיכנס למינוס

חדשות כיפה פעמונים 24/09/12 17:10 ח בתשרי התשעג

תחל שנה והצלחותיה
Pitel-cc-by-sa, צילום: Pitel-cc-by-sa

יום הכיפורים מסמל התכנסות עצמית וקבלה לעתיד. זוהי הזדמנות מיוחדת לעשות לא רק חשבון נפשי אלא גם חשבון כלכלי. בפרוס עלינו שנה חדשה, ארגון פעמונים מציע עצות זהב לניהול נכון של משק הבית. שנהיה לראש, השנה.

החלטתם להשליט סדר בהתנהלות הכלכלית במשפחה. תכננתם תקציב חודשי לשנה הקרובה, המתבסס על הממוצע הוצאות בעבר (קבועות ומשתנות) לכל סעיף וסעיף, ועל הגירעון בשוטף. לקחתם בחשבון את כל הסעיפים, כולל טיפולי שיניים, חופשה שנתית, ביטוחים וטיפולים לרכב. יש לכם תקציב ואתם מנהלים מעקב ובקרה על הניהול. מעולה - אתם בדרך הנכונה לצאת מהמינוס!

אבל בדרך משהו השתבש. פיטרו אתכם. או שמא אתם חוששים שיפטרו אתכם? ואולי בקרוב יקצצו לכם בשכר? הגזרות הכלכליות האחרונות מכבידות על משק הבית? למעשה, גם אם אתם מתנהלים נכון, לא יודעים מה זה 'אוברדראפט' וחשים שמקום העבודה של שניכם, כמפרנסי המשפחה, אינו בסיכון, שווה לכם לבדוק היכן ניתן להתייעל מבלי להוריד ברמת החיים, מבלי לשלם מחיר יקר, ומצד שני אולי אף להגדיל את ההכנסה שלכם. איך ניתן לצמצם בהוצאות ולהגדיל את ההכנסות?

ארגון פעמונים ליקט בשבילכם את 12 כללי הברזל בדרך לאיזון כלכלי. טיפ לכל חודש. לשנה טובה ומאוזנת כלכלית:

1. חשבון בנק משותף - נהלו חשבון בנק אחד משותף לשניכם, לך ולבן/בת זוגך. איחוד כל החשבונות לחשבון בנק אחד חוסך משמעותית בעמלות, מצמצם את מסגרת האשראי ומאפשר לכם שליטה רבה יותר על ניהול התקציב המשפחתי.

2. כרטיס אשראי אחד - צמצמו את השימוש של כל אחד מבני המשפחה לכרטיס אחד בלבד. אל תתפתו לקחת עוד כרטיס אשראי "חינם". זה עולה לכם הרבה. זה מסבך את יכולת המעקב על ההוצאות ונותן תחושה של שפע לעיתים קרובות תחושה שאין לה אחיזה במציאות האמיתית בחשבון הבנק שלך.

3. התמקחו על עמלות ניהול חשבון - נהלו מעקב אחר עמלות בניהול החשבון שלכם. אם נראה לכם שגבו מכם עמלות גבוהות מדי, בררו עם פקיד הבנק את פשרן. ובמקום שניתן נסו להתמקח על העמלות. אם אתם לא באוברדראפט כרוני, יש לכם סיכוי טוב לקצץ בעמלות ולחסוך בעלויות. זכרו: ישנן עמלות שאתם ממש לא חייבים לשלם - עד שלא תבקשו לבטלם/לקצצם, תמשיכו לשלם לשווא.

4. תשלומים - הימנעו מתשלומים. תשלומים הם גורם מספר אחד לאיבוד שליטה בניהול התקציב המשפחתי. אופציית התשלומים מעניקה לנו תחושה מוטעית ש"לא נרגיש את ההוצאה". שמרו את האופציה למקרים שבאמת אין ברירה, בהוצאות גדולות במיוחד.

5. טלפון, אינטרנט וכבלים - חוקי המשחק בשוק הסלולר וממש בקרוב גם באינטרנט ובכבלים השתנו מקצה לקצה. אתם צרכנים חזקים וכושר המיקוח גדל. אם לא שדרגתם את התנאים של הסלולרי (ולא משנה אם באותה חברה או במעבר לחברה חדשה) - מומלץ מאוד לעשות זאת במיידי.

6. מתנות ואירועים - אל תסחפו בגובה המתנות לחתונות ובר מצוות. אל תעשו חשבון של עלות המנה למזמין. בדקו עם עצמכם מהו גובה השי שמכבד אתכם ואינו מכביד עליכם. שקלו ללכת לבד ללא בן הזוג לאירועים של אנשים שאינם מאוד קרובים לכם, וחסכו בהוצאות המתנה.

7. קניות בסופר - קחו אתכם תמיד רשימת קניות ומלאו את העגלה רק במצרכים שברשימה. אל תתפתו לרכוש מוצרים במבצע. אם אתם במינוס כרוני זכרו כי הריבית על האוברדראפט מתווספת לעלות המוצר.

8. קניות רהיטים ומוצרי חשמל - רכשו רק מה שנחוץ באמת. אל תגררו לשדרוגים של מצלמות ומערכות סטריאו אם ידכם אינה משגת. בדקו אפשרות של רכישת מוצר יד שניה. במקרים רבים ניתן להשיג מוצר במצב מעולה ובמחיר נמוך משמעותית ממוצר חדש.

9. ביטוחים - אל תמהרו לבטל ביטוחים. ביטוחים מקנים לכם את השקט וההגנה הכלכלית, גם ללא חיסכון בצד ועודף של כספים. ביטוחים מגנים עליכם במצבים קיצוניים שעלולים לקרות לכל אחד מאתנו כגון, גניבת רכוש, מחלות, תאונות וכו. עם זאת, בדקו עם איש מקצוע אובייקטיבי אם יש לכם כפל ביטוחים. יתכן שיש מקום להתייעלות גם בביטוחים.

10. חינוך פיננסי לדור הצעיר - חנכו את ילדיכם למודעות פיננסית מגיל צעיר. תנו להם דמי כיס (אפשר כבר מגיל 6), דברו איתם על מסגרת תקציב, חיסכון לעתיד לצורך רכישת מוצרים יקרים יותר. דברו איתם על סדרי עדיפות בקבלת החלטות על הוצאות, שתפו אותם בניהול כלכלת המשפחה על ידי המחשת עלויות וירטואליות, כגון חשבון חשמל, חשבון טלפון. עשו אותם שותפים פעילים (במגבלות הגיל והבגרות של הילד) להתנהלות כלכלית יעילה במשפחה.

11. החזרי מס - אם אתם שכירים יתכן מאוד שמגיע לכם החזר ממס הכנסה. בדקו את זה עם איש מקצוע. יועץ מס או רואה חשבון. דוגמאות למקרים קלאסיים בהם יש סבירות גבוהה שתקבלו החזר מהמדינה: אם החלפתם מקומות עבודה במהלך השנה, אם הפקדתם לקופ"ג, קרנות פנסיה או ביטוחי חיים. החוק השתנה ונכון לעכשיו אם תרמתם מעל 180 ₪ בשנה קלנדרית למוסד ציבורי מוכר אתם זכאים להחזר מס של 35%. ניתן להגיש בקשות להחזרים עד 6 שנים אחורנית.

12. החזרים מביטוחי בריאות - אם ביקרתם אצל רופא פרטי יתכן שמגיע לכם החזר מהביטוח המשלים או הפרטי שלכם. בדקו מהי הפרוצדורה לבקשת החזרים. לעיתים בהליך פשוט תקבלו החזרים של מאות ואף אלפי שקלים במצטבר.

לתרומת "פדיון כפרות" לארגון פעמונים: 1800-35-10-12 או באתר