מדריך כיפה: מה עושים בחנוכה?

אספנו עבורכם המלצות לאירועים ומקומות לטיול עם המשפחה במהלך ימי החנוכה. פעילויות לילדים ולמבוגרים בחינם ובתשלום בכל רחבי הארץ

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 06/12/15 10:59 כד בכסלו התשעו

מדריך כיפה: מה עושים בחנוכה?
איתי בלסון, צילום: איתי בלסון

מרכז

תל אביב:

פסטיבל המורשת:

בבית העיריה הישן ברחוב ביאליק יוצג מייצג VIDEO Mapping ייחודי שיוקרן על ארבעה בניינים במתחם (בית העיר וביאליק 24, מרכז פליצייה בלומנטל, ובניין המגורים שסמוך לבית העיר), ויציג את אתרי המורשת של ישראל ובמרכזם סיפורה של מנורת שבעת הקנים.

במקביל בגן מאיר הסמוך יתקיים פסטיבל אמנים חגיגי בסימן חנוכה, סדנאות יצירה ומופעי רחוב. חנוכיית אש מנגנת, יריד אמנים ויוצרים, סדנאות יצירה, אמני שטח ומופעי רחוב, מופע סאונד ותאורה על עצי הגן. הכניסה חופשית.

ימים שלישי- חמישי, 10-8 בדצמבר 2015, 22:00-18:30

"בית הסביבון" שרונה ת"א:

במקום ניתן לראות תצוגת סביבונים למבוגרים. סדרת סביבונים חדשה שבעיצובם טמונים משחק, הומור ונושאים אקטואליים בעיצובו של אמן הסביבונים, ערן גרבלר.

ביניהם: סביבון המסייע להחליט אם לעשות לייק לפוסט, סביבון המציג משפטים שאסור לגבר להגיד לאישה, סביבון פולניות ועוד. מומלץ להגיע לחנות במתחם שרונה ולראות את מאות הסביבונים השונים והמעניינים מעשה ידיו של גרבלר.

(צילום: יחצ)

חנוכה בפארק המחזור - חיריה:

פארק המחזור הגדול בישראל "חירייה" והמרכז לחינוך סביבתי פותחים שערים ומזמינים אתכם לפעילות מרתקת ולחגיגת חנוכה לכל המשפחה ביום שלישי 8.12.15 בין השעות 15:30-19:00

בואו לגלות לאן נוסעות משאיות האשפה, כיצד מייצרים חשמל מזבל ומה אנחנו יכולים ללמוד על עצמנו כשאנו מביטים לפסולת שלנו בעיניים. הסיור כולל ביקור בתחנת מעבר הפסולת הגדולה בארץ, היכרות עם מפעלי פארק המיחזור חירייה וביקור במרכז לחינוך סביבתי, שם נראה מקרוב את היופי וההשראה הטמונים בזבל, ונשוחח על דרכים לצמצום הפסולת.

(צילום: יחצ)

יוצרים לפני שזורקים- סדנאות חורף "עשה זאת בעצמך" 100% שימוש חוזר בהדרכת מעצבת הבית של חירייה, בריז'יט קרטייה. נכין נעלי בית ופמוטים מקרטון.

בשעה 18:30 נכנסים לאווירת החג- נשנוש סופגניות, הדלקת נרות בחנוכייה "חירייה סטייל" וברקע- צלילי המופע המוזיקלי של מאיר של יוגב חרובי- DRUM&DIDGE מופע אלקטרו-אקוסטי מערכת תופים ודיג'רידו.

מומלץ לילדים מעל גיל 5, מכירת הכרטיסים בעיצומה, ההשתתפות מותנית בהרשמה מראש

מחיר לכרטיס- 35 ש"ח

פארק נאות קדומים:

בפארק נאות קדומים, ממש באזור בו פעלו המכבים, יקיימו פעילות מיוחדת החוגגת את סיפורי המכבים ואת נס פח השמן.

במקום יקיימו סיור מיוחד, במהלכו ימסקו זיתים, ולאחר מכן יכינו מהם שמן זית בעת ביקור בבית בד מסורתי. בעזרת השמן, ידליקו בהמשך הסיור נרות מחימר, אותם ייצרו המטיילים בעצמם.

עוד במהלך הסיור: לומדים ויורים בכלי הנשק שהיה מאוד שימושי בתקופת המכבים - חץ וקשת, מגיעים למערה עתיקה בה שומעים כמה מסיפורי הגבורה המרתקים של המכבים, פוגשים קדרית אשר תדגים כיצד יוצרים כדים ומנורות ועוד.

הסיור יסתיים בביקור בתערוכת "במה מדליקין" אשר תציג כעשרים נרות עשויים חימר, כאשר כל נר דולק בעזרת שמן אחר, ובעל פתיל שונה. המדריך יעבור עם המטיילים בין הנרות השונים, יסביר על ההבדלים בין השמנים והפתילות, וילמד על איך חיו בעבר, כשלאחר רדת החשכה הנרות הללו היו אמצעי התאורה היחיד.

הסיור יתקיים כל שעה עגולה ביום ו' 11.12 וימים א'-ב' 13-14.12

[embed]

]

ירושלים:

מומלץ לעקוב אחרי אירועי 'חמשושלים' הרבים שרובם בחינם או במחיר סמלי. באתר עיריית ירושלים ניתן להתעדכן באירועים הרבים שמשתתפים בפסטיבל הירושלמי התוסס.

מוזיאון ישראל

במוזיאון ישראל מצוי אוסף החנוכיות הגדול בעולם. האוסף כולל כאלף חנוכיות משלל עדות וקהילות ישראל. באגף לאומנות ותרבות יהודית ייחשפו המבקרים במוזיאון לתצוגה מרשימה של למעלה ממאה חמישים חנוכיות, כשרות להדלקה. במהלך ימי החנוכה יפעיל המוזיאון מדי יום באגף הנוער תכנית יצירה לילדים בעניני דיומא: סדנאות אמנות ליצירת נרות שמן מעוטרים, סביבונים מיוחדים וחנוכיות, סדנאות מיחזור ליצירת חנוכיות, ועוד.

כניסה לילדים במהלך ימי החג חינם.

פארק עמק צורים:

בואו למצוא את פח השמן העתיק ולגלות את העבר הטמון בעפר. פעילות לכל המשפחה במרחב סגור ונוח בגן לאומי עמק צורים: חוויה ארכיאולוגית בחשיפת שרידים מהר הבית, הדרכה אטרקטיבית, סינון החומר וגילוי ממצאים מתקופות שונות של הר הבית ובית המקדש.

(צילום: יחצ)

מאות טונות של עפר שהוצא מהר הבית על ידי הוואקף המוסלמי מחכים לכם כדי שתגלו את הסודות הטמונים בו. סינון העפר הוא חוויה מיוחדת לכל המשפחה בא תוכלו להיות ארכיאולוגים ליום אחד ולהשתתף בפרויקט הלאומי של הצלת שרידי הר הבית.

המשתתפים עוברים הדרכה מרתקת על תולדות הר הבית והמקדש ולאחר מכן מצטרפים לצוות המסננים של העפר. במהלך השנים נמצאו אלפי מטבעו עתיקות, בולות, אבני פסיפס, ראשי חץ ועוד עשרות פריטים מכל תולדותיה של ירושלים.

חנוכה במוזיאון ארצות המקרא:

בעקבות המנורה וסוד השמן, וגם ניסויים וקסמים בעקבות המכבים. במהלך חג החנוכה הכניסה למוזיאון תהיה בחינם לילדים.

פעילות חדשה ומיוחדת לחג החנוכה במוזיאון ארצות המקרא בירושלים במסגרתה יצאו המבקרים במוזיאון - ילדים והורים, למסע לאיתור המנורה החדשה בעזרתם של שמעון החשמונאי, הלוחשת לשמנים והטבח המבולבל. דרך המסע החוויתי ובאמצעות סדנת יצירה המבקרים יצרו יחדיו קלידוסקופיים ייחודיים המשלבים שימוש בשמן, צבע ואור, יגלו את סוד שימושיו השונים של השמן ויתנסו בהם. מידי יום בשעה 12:00 בחול המועד חנוכה ייערך במוזיאון גם מופע מדליק ומיוחד של ד"ר מולקולה, שישלב ניסויים מדעיים וקסמים ויגולל בתוכו את סיפורו הקסום של חג החנוכה וניסיו.

(צילום: יחצ)

08-10, 13-14 בדצמבר, כ"ו בכסלו-ב' בטבת, 10:00 - 16:00

שעות הפעילות המיוחדת לילדים: 10:00, 11:00, 13:00, 14:00, 15:00 - מספר המקומות מוגבל, יש להירשם מראש, משך הפעילות כשעה וחצי.

בנוסף לכך, כחלק מפעילויות חנוכה יתקיימו ביום חמישי, ה-10 בדצמבר, גם שתי פעילויות ייחודית בלילה -

"מתחת לפנס" - סיור לאור פנסים בגלריות השרויות בעלטה, אז יתגלו מוצגים ודמויות מאזור הדמדומים, מעולם המוות ומעולם החיים, מתחת לפנס נגלה את החושך ואת האור!

"משחקי אור" - פעילות אנימציה חיה מיוחדת לכל הגילאים, עם האמנית ליאורה וייז, שבה יזכה הקהל ליצור דימויים בעזרת נייר ומספריים וביחד לרקום סיפור שיונפש על ידי המשתתפים ויוקרן באמצעות אור ובזמן אמת על המסך הגדול.

בערב זה המוזיאון יהיה פתוח בין 21:00 - 01:00, הפעילות מתקיימת בין השעות 21:00 - 23:30.

כרטיסים לסיורי "מתחת לפנס" ולפעילות "משחקי אור" יימכרו ב 10₪ בלבד, החל מהשעה 21:00.

* מספר המשתתפים בכל קבוצה מוגבל.

מחירים:

הכניסה למוזיאון חינם לילדים במהלך חג החנוכה.

מחיר הפעילות המיוחדת: 35₪ לילד - לסיור וסדנה. למנוי - 30₪, 15₪ למבוגר מלווה.

מחיר מיוחד למופע ד"ר מולקולה, לרוכשים כרטיס משולב: 15₪ לכרטיס (גם לילד, גם למבוגר), בקניית כרטיס משולב לסיור וסדנה.

מחיר למופע בלבד: 30₪ לכרטיס (גם לילד, גם למבוגר).

בנוסף לפעילות למשפחות, יתקיימו סיורים מיוחדים למבוגרים ברוח החג כולל סיור בתערוכת על נהרות בבל ובתערוכה משה צברי רטרוספקטיבה, ללא תשלום נוסף לדמי הכניסה למוזיאון.
הסיורים למבוגרים יתקיימו בשעות: 11:00, 12:30, 13:30 בשפה העברית.

גן החיות התנ"כי

בעלי חיים ייקחו חלק פעיל בחגיגות ויקבלו פיניאטות מיוחדות, המיוצרות במיוחד עבורן, מלאות בחטיפים טעימים ובריאים. החיות יזכו למגוון הפתעות, כאשר כל חיה תקבל את המזון האהוב עליה (בהנחה שהוא גם מזין עבורה כמובן) מייד לאחר שהצליחה לפתוח את הפיניאטה בעצמה.

בין הפיניאטות ניתן למצוא גם פיניאטת סביבון מיוחדת אותה יסובבו הפילים בגן החיות, עד שהיא תפתח ותחשוף את התפוחים, הבננות והחרובים שמחכים להם בפנים. בנוסף, יתקיימו סדנאות יצירה ומשחק משימות מרתק.

(צילום: תמר רביב)

שעות פעילות:

ימים א' - ה' 9:00 - 17:00, שישי 9:00 - 16:30 שבת 10:00 - 17:00

מחיר כניסה:

ילד (גיל 3-18) 42 ₪, מבוגר 55 ₪

בית הרב קוק

פעילות חנוכה לילדים ב'בית הרב' 'מדליק' האורות. מחפשים את האור הגדול ב'בית הרב' בירושלים.

פעילות והפתעות לילדים, סיפורים, הפעלות, סרטונים, משחקים, הצגות ויצירה- והכל באווירה מיוחדת בביתו של הרב קוק זצ"ל.

בימים ג'- ה', כ"ו-כ"ח כסלו (8-10/12) א'- ב', א'-ב' טבת (13-14/12)

זמני הפעילות:

10.00, 12.00, 14.00

עלות:

10 ₪ למבוגר, 20 ₪ לילד בתשלום והרשמה מראש

דרום:

באר שבע:

מרכז המבקרים הבינלאומי באר אברהם - סיפורו של אברהם אבינו ובאר המים המפורסמת. מרכז מורשת חדשני המשלב תכנים חווייתיים ומיצג תלת מימד. במיוחד לחנוכה: סיורי פנסים. שעות פעילות 9:00-17:00, סיור אחרון יוצא בשעה 16:00.

כל הסיורים בתיאום מראש בטלפון 08-6234613.

פארק קרסו למדע - הפנינג חנוכה 7-10.12.15, בין השעות 09:00-19:00, "תערוכות מתעוררות לחיים" - שחקנים ימחישו את תערוכות הקבע ולציידן יתקיימו סדנאות להכנת סופגניות ברוח החג, סרט תלת מימד חדש ועוד. הפעילויות בתשלום.

אילת:

תופים, חבלים וטיפוסים - הפנינג חינמי ברחבת אום רשרש

לטפס, לנשוף, לשחק, לתופף - הכל מהכל בהפנינג השמח של אילת. כולם מוזמנים לעלות על קיר טיפוס, לירות חיצים בקני נשיפה, להיתלות על חבלים ולטפס על סולמות תלויים. אוהבים כדורגל אמריקאי ? בהפנינג תוכלו לשחק פוטבול על משטח מיוחד שיגיע לעיר ולהנות מסדנת תופים, יצירת מנדלות על דיסקים משומשים, לשחק במשחקי רחוב וליצור פרחים מבקבוקים. על הבמה יופיעו "צ'קצ'יק חברים" עם חגיגה מוזיקלית על חברות, אהבה ועל מה שביניהם. ההפנינג ללא תשלום!

ההפנינג יתקיים ביום שישי, 11.12, בין השעות 11:00 ל-13:00.

פסטיבל אקסטרים בפארק אתגרים TOP94

קארטינג, פיינטבול, בנג'י, טיפוס על קירות, פארק חבלים, ספיידרמן וסופרמן! הכל בפסטיבל! לכבוד החג תיערך תחרות 'אליפות הקארטינג' במסלול הארוך ביותר בארץ! - 430 מ' ברכבי 'מייל שומאכר'. ספיידרמן וסופרמן יארחו את המבקרים, יקפצו בנג'י מגובה 23 מטר, וייתלו על חבלים ביחד עם הילדים. במקום מתחם חץ וקשת, "מקפצה ניוזילנדית", צוק טיפוס ועוד מתקנים שמגיעים עד לתקרה.

הפעילויות בתשלום החל מ-50 ₪.

(צילום: יחצ)

צפון:

ניתן ליהנות משלל פעילויות לכל המשפחה אותן מרכזת עמותת "הצפון הקרוב". בין הפעילויות: סטנד-אפ חלוצי במוזיאון חומה ומגדל וסיור בין נרות עתיקים מוזיאון "עקבות בעמק" בגן השלושה. קטיף ירקות אורגניים בשדה בביו תור בקיבוץ שדה אליהו. שירי חנוכה והדלקת נרות עם תצפית על ציפורים ב"מקור החסידה" בכפר רופין והתפתחות אמצעי התאורה עד ימינו בנהריים בגשר. סדנת פיסול בבצק סוכר במתוקאיה ועוד שלל אירועים.

(צילום: יחצ)

פסטיבל הבננה

הבננה שכה מזוהה עם אזור הכינרת, זוכה לפסטיבל שלם על שמה, בזכות היותה גידול המטע העיקרי של עמק הירדן וחלק בלתי נפרד מנופיו. הבננה תפגוש אותנו באירועים המיוחדים של הפסטיבל, במנות הגורמה המקוריות, בשוק איכרים פתוח, במסיבות, סדנאות, בסיורים המרתקים ובשאר ההפתעות שמציע השנה פסטיבל הבננה טעם כנרת ברחבי העמק הפורה.

הפסטיבל יתקיים בחג החנוכה, בין התאריכים 3 בדצמבר ועד 12 בדצמבר 2015 ומציע שני סופי שבוע וחג חנוכה עם שפע פעילויות ואירועים מעולם התיירות, החקלאות והקולינריה, בסימן הבננה.

בתכנית, ארוחות שפים מיוחדות ויצירה קולינארית מקומית, מסיבה פורטוגזית בקצב הבננה, תחרות בעיטת הבננה הראשונה בעולם, אליפות "מלך הפויקה" מופעים והצגות לצד הפנינג וסדנאות לכל המשפחה, שוק איכרים פתוח, בישול בטבע, סיורים מודרכים וטיולי אופניים משפחתיים במטעי הבננה ועוד.