להתנחל בלב התעשייה

כמה מאיתנו פנו ללימודים אקדמאיים באמתלה כי ´בעידן הנוכחי תואר ראשון מהווה כרטיס כניסה לשוק העבודה´? הטיעון הזה עדין רלוונטי בימינו?

חדשות כיפה שאול יהלום, בשיתוף מכללת דעת אריאל 16/02/16 12:05 ז באדר א'

להתנחל בלב התעשייה
Tomasz Bidermann / Shutterstock.com, צילום: Tomasz Bidermann / Shutterstock.com

עם יד על הלב: כמה מאיתנו פנו ללימודים אקדמאיים באמתלה כי 'בעידן הנוכחי תואר ראשון מהווה כרטיס כניסה לשוק העבודה'? או שאולי 'ישנו רצון לכבוש שרשרת תארים באקדמיה כדי שלהורים יהיה במה להתגאות'?

אנו עדים לבכירים רבים במשק שהגיעו לפסגה ללא כל תואר אקדמי. דוגמה מובהקת המעידה על קבוצה זו, יכול לשמש רמי לוי שהחל את הקריירה במרכול קטן הניצב בשוק מחנה יהודה הירושלמי והיום הוא חולש על רשת מרכולים פופולארית בכל רחבי הארץ, כמותו רבים.

היום אפשר אחרת: בימים אלה נפתחה מכללה חדשה "מכללת דעת אריאל" בחסות אוניברסיטת אריאל. המכללה היושבת במרכז תל אביב נבדלת מיתר המכללות בכך שמעניקה לימודי תעודה בדגש על מקצועות מבוקשים במשק הישראלי.

המכללה פונה לבני ובנות הציונות הדתית: בוגרות השירות הלאומי והחיילות הדתיות, משוחררי צה"ל הדתיים בתוכם גם בוגרי ישיבות ההסדר והמכינות הקדם צבאיות, המעוניינים ללמוד במקום המקנה להם מסגרת דתית לצד אוירה חינוכית ותורנית. במכללה עומדים לרשות הסטודנטים בית כנסת, קפיטריה כשרה ואף קיימת התחשבות מבחינת הצוות האקדמי לכל הנוגע ללמידה בסמוך לחגי ישראל ולשבתות.

במחקרים שערכנו בחודשים הקודמים להקמת מכללת דעת אריאל, הופתענו לגלות כי מידי שנה 55% מבוגרי החינוך הממלכתי דתי המהווים 8,000 תלמידים, יוצאים למסע בשוק העבודה ללא תואר אקדמי. מחקר נוסף שערכנו בקרב בנות השירות הלאומי העלה כי למעלה מ-70% מהבנות מעוניינות לפנות ללימודי תעודה מקצועית בתום השירות. כך שלמעשה, ניתן להבחין בכך כי מספר לא מבוטל של בוגרי ובוגרות הציונות הדתית אינם פונים ללימודים אקדמיים בדרכם למציאת עבודה.

שוק העבודה הישראלי רווי במקצועות פופולאריים כמו עריכת דין, לעומתם ישנם תחומים רבים להם נזקק כוח אדם משמעותי ללא דרישת רקע אקדמאי. מכללת דעת אריאל מציעה לימודי תעודה במקצועות אלו כדוגמת: סייבר, ניהול שיווק ומכירות, התחום הפרא רפואי ועוד.

אך לפני הכל, טרם קבלת ההחלטה באיזה מקצוע לבחור, רבים מהסטודנטים לעתיד נתקלים בלבטים ותהיות איזה תחום הוא המתאים ביותר עבורם, ואף ישנם שהחלו מסלול לימודים ולאחר תקופה משמעותית מגלים כי פנו לתחום הלא נכון והוציאו סכומי עתק. לשם כך, מכללת דעת אריאל פתחה לידה מרכז ההכוון לשם תלמידיה. למרכז שתי חוליות מרכזיות - האחת בדגש על ביצוע תהליך אבחוני וייעוצי ובסופו מכוון המעומד לתחום המתאים לו ביותר בהיבטי כישוריו, אישיותו ורמת המוטיבציה שלו. לשם כך יעמדו לרשות המועמד יועצי קריירה עם ניסיון רב בניתוח מבחנים ממוחשבים שונים ובמתן ייעוץ ממוקד.

החוליה השנייה מתבצעת עם סיום הלימודים. מרכז ההכוון יסייע לבוגרים להשתלב בשוק העבודה, במתן כלים בסיסיים להשתלבות, בפיתוח קשרים אישיים ועסקיים, בשיתוף פעולה עם מעסיקים באיתור משרות פתוחות איכותיות ובליווי הבוגרים לאחר קבלתם לעבודה.

לסיכומו של עניין: תואר אקדמי הפך לסמל סטאטוס ומצרך חיוני לכל בן ובת בציונות הדתית, בלי שום קשר למידת ההתאמה של המועמד למסלול ובלי שום רלוונטיות לביקוש בשוק העבודה ולמקצועות הנדרשים במשק.

המצב הקיים הוא שמרבית הסטודנטים מנווטים באופן אוטומטי למסלול האקדמי, מה שמביא בסופו של דבר לאחוזי נשירה גבוהים באמצע הלימודים לתואר, ולמצב בו רבים חשים חוסר בסיפוק ומיצוי במסגרת זו. מעבר לכך, מדובר באובדן של שנים יקרות בשיא תקופת הצמיחה האישית, שלא נדבר על הנזקים הכספיים הנגרמים מכך. עלינו להסתכל בראיה מפוקחת על אופיו, כישרונותיו, התאמתו של אדם למסלול הלימודים ובהתאם לכך לבחור את המסלול הרצוי מבלי להתחשב בלחץ החברתי מסביב.

כיו"ר ועדת העבודה הרווחה והבריאות נחשפתי לאבסורד שבו ישנם מקצועות המשוועים לכוח אדם איכותי ומאידך מקצועות בהם הביקוש עולה פי כמה מונים על ההיצע.

שאול יהלום , יו"ר מכללת דעת אריאל