רוצו לעשות טסט לרכב: בקרוב המחירים מזנקים בעשרות אחוזים

סמוך לכניסת השבת עדכן פרסם משרד המשפטים עדכון על מחירי אגרות הרישוי שצפוי לעלות בעשרות אחוזים, זאת לאחר שבג"ץ פסק לקבל את המלצות ועדת המחירים. עלות טסט חוזר לרכבים שנכשלו יקפוץ ביותר מ-40%, כמה יעלה טסט רגיל? | כל הפרטים

חדשות כיפה חדשות כיפה 04/08/24 11:22 כט בתמוז התשפד

רוצו לעשות טסט לרכב: בקרוב המחירים מזנקים בעשרות אחוזים
בקרוב, מחירי הטסטים עולים, צילום: David Cohen/Flash90

באופן חריג, עלה סמוך לכניסת השבת בפורטל החקיקה הממשלתי תיקון של משרד המשפטים הנוגע למחירי הטסטים לרכב. בתיקון, שבשלב זה פתוח להערות הציבור (עד יום שלישי בחצות) מבקש משרד המשפטים לקבל את המלצות וועדת המחירים שקבעה כי יש לעדכן את מחירי אגרות הרישוי, זאת לאחר כעשור בהם המחירים לא עודכנו.

עלייה של עשרות אחוזים במחיר הטסטים

לכשהתיקון יעבור בעוד כשלושה חודשים, יקפצו מחירי הטסטים בעשרות אחוזים. כיום מחירו של טסט עומד על 96 שקלים, לאחר עדכון המחירים יעמוד מחירו של טסט על 117.5 שקלים, עלייה של מעל 20%, טסט חוזר לרכבים שנכשלו יעלה לאחר העדכון כ-28 שקלים לעומת 19 שקלים כיום.

התיקון מגיע לאחר התערבות בג"ץ שקבע כי על משרדי התחבורה והאוצר ליישם את המלצות ועדת המחירים, זאת לאחר שהשרים הממונים בקדנציות האחרונות סירבו לחתום על העלאת המחירים. כיום, רכבים חדשים בני 0-3 אינם זקוקים לטסט שנתי, רכבים בני 3-20 זקוקים לטסט שנתי ואילו רכבים בני למעלה מ-20 זקוקים לשני טסטים בשנה.

טסט לרכב, ארכיון

טסט לרכב, ארכיון, צילום: ניר ודל ,CC BY-SA 4.0, WIKIPEDIA

הריכוזיות בשוק מכוני הרישוי

על פי הנתונים בטיוטת התיקון לחוק עולה תמונה עגומה בנוגע לריכוזיות בשוק הטסטים הישראלי. כיום פועלים כ-67 מכוני רישוי מוסמכים בפריסה ארצית. ברוב הערים, למעט ארבעת המטרופולינים, נתניה ואשדוד יש מכון רישוי אחד. בישובים מרוחקים מריכוזי אוכלוסייה נוספים כגון אילת ונצרת, ישנו מכון אחד.

הסיבה לכך שהמדינה מבקשת להמשיך לפקח על תעריפי מכוני הרישוי היא שבמצב הדברים הקיים כיום, אותה ריכוזיות בהספקת השירות וקיום מונופולים אזוריים עלולה להביא להפקעת מחירים מצד מכוני הרישוי. בהיעדר תחרות, קיים חשש כי ללא פיקוח על מחירי בדיקות התקינות יופקעו מחירי הבדיקות במכונים אלו.