עשרות מיליארדים: שיא של כל הזמנים בייצוא ביטחוני ישראלי

על אף המלחמה, משרד הביטחון מודיע כי ישראל שברה שיא של כל הזמנים בייצוא הבטחוני של מדינת ישראל. מגה עסקאות בשווי מאות מליוני דולרים נרקמו, וישראל הכפילה את הייצוא הביטחוני שלה בחמש שנים בלבד

חדשות כיפה חדשות כיפה 17/06/24 12:18 יא בסיון התשפד

עשרות מיליארדים: שיא של כל הזמנים בייצוא ביטחוני ישראלי
כיפת ברזל, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

על אף המלחמה, משרד הביטחון מודיע כי בפעם השלישית ברציפות נשבר שיא של כל הזמנים בייצוא הביטחוני של מדינת ישראל. הייצוא עומד על יותר מ-49 מיליארד שקלים בשנת 2023. בכך הוכפל היקף הייצוא הביטחוני הישראלי תוך חמש שנים בלבד.

מגה עסקאות - בעיצומה של מלחמה

במהלך השנה הצליחו התעשיות הביטחוניות לחתום על מאות חוזים משמעותיים ברחבי העולם, בהם גם מגה- עסקאות בהיקפים של מאות מיליוני דולרים כל אחת. שר הביטחון, יואב גלנט: "גם בשנה בה מדינת ישראל נלחמת מול שבע זירות שונות, מצליח הייצוא הביטחוני של מדינת ישראל להמשיך ולשבור שיאים. עובדה זאת מהווה תעודת כבוד, בראש ובראשונה, לתעשיות הביטחוניות שלנו ולמוחות היצירתיים והכישרוניים הפועלים בהן ומניעים אותן לפסגות של חדשנות פורצת דרך".

עם פרוץ המלחמה עבר משרד הביטחון למתכונת חירום וכך גם התעשיות הביטחוניות, שנרתמו באופן מלא למאמצי המלחמה ועברו לייצר סביב לשעון עבור צה"ל, במקביל להמשך הייצור עבור לקוחות זרים. למרות המלחמה, שנת 2023 הסתכמה בשיא חדש והתאפיינה בעסקאות ייצוא משמעותיות.

טיל קלע דוד

טיל קלע דוד, צילום: אגף דוברות וקשרי ציבור במשרד הביטחון

חצי מהעסקאות - מול אסיה

עוד דווח על זינוק בהיקף הייצוא הביטחוני של מערכות הגנה אווירית, שעמד בשנת 2023 על 36% מהיקף העסקאות, לעומת 19% בלבד בשנת 2022. כמעט חצי מכלל העסקאות נותבו אל אסיה והפסיפיק, כשליש מהעסקאות בוצעו מול מדינות אירופאיות, 9% עם צפון אמריקה, 4% עם דרום אמריקה, 3% עם מדינות הסכמי אברהם, ואחוז אחד עם אפריקה.

מנכ"ל משרד הביטחון, אלוף (מיל') אייל זמיר: "מדינות רבות בעולם עוקבות אחר הצלחות מערכות הלחימה הישראליות במלחמה, בכל המימדים ורוכשות נשק ישראלי כדי להגן על אזרחיהן. מפרוץ המלחמה משקיע משרד הביטחון עשרות מיליארדים ברכש 'כחול לבן' ובמחקר ופיתוח, בהרחבת קווי ייצור ובפיתוח יכולות חדשות, במטרה להרחיב את עצמאות הייצור בתחומים קריטיים ולצמצם תלות בשרשראות האספקה בעולם. השקעה זו תביא להערכתנו גם להרחבה נוספת בייצוא הביטחוני".