המדריך לתיקון פנצ'ר בצמיג האופנוע

אם כל האמור לעיל לא הצליח, אם ניסיתם והחור לא נסתם, אם שכחתם את הערכה בבית (זה לא ממש עוזר נכון?) – אז אתם תקועים. תמיד אפשר להתקשר אל גילי גרירת אופנועים

חדשות כיפה חדשות כיפה בשיתוף giligrar 24/07/24 12:01 יח בתמוז התשפד

המדריך לתיקון פנצ'ר בצמיג האופנוע
תקר פאנצר, צילום: shutterstock

בעוד בכל רכב אפשר וצריך לשאת גלגל חלופי לטובת תיקון מהיר של פנצ'ר באמצע הדרך, באופנוע אין אופציה לנשיאת גלגל חלופי ובהתאם יש להיערך לפתרונות אחרים. נסיעה עם גלגל שיש בו פנצ'ר אינה עולה על הפרק משיקולים בטיחותיים וגם במטרה לא לגרום לגלגל נזק בלתי הפיך. בכדי לפתור את הבעיה ולהמשיך בשגרת היום כמה שיותר מהר עלינו לבחון את הגלגל ולקבוע האם מדובר בפנצר קל שאפשר יהיה לתקן במקום או בפנצ'ר שמחייב גרירת אופנוע אל פנצ'רייה.

איך מחליפים גלגל לאופנוע?

החלפת גלגל לאופנוע בשטח אינה פשוטה. גם החלפה של פנימית נחשבת לפעולה מסורבלת אך ניתנת לביצוע. על מנת להשלים החלפת פנימית לאופנוע אתם זקוקים לפנימית חדשה, מפתח שוודי, משאבה ניידת, מברג (עדיף שניים). יש לכם את כל הציוד הדרוש? בצעו את הפעולות הבאות על פי הסדר:

  1. פירוק של הגלגל - החלפת גלגל לאופנוע נחשבת מורכבת היות וברגע שמפרקים את הגלגל נוצרת בעיית שיווי משקל, יהיה עליכם למצוא את הדרך לאזן את האופנוע. פירוק הגלגל מתבצע בקלות על ידי שחרור האום.
  2. הוצאת הפנימית - בעזרת מברג עליכם להוציא את הפנימית מתוך הגלגל תוך הפרדה בין הצמיג לבין הפנימית, כדאי להשתמש בשני מברגים.
  3. התקנת הפנימית התקינה - את הפנימית החדשה מכניסים אל תוך הגלגל עם דגש על מיקום נכון של פתח מילוי האוויר, מיקום לא מדויק של פתח מילוי האוויר עלול לגרום נזק.
  4. בדיקת תקינות - לפני שאתם ממהרים להחזיר את הגלגל למקומו יש לבצע בדיקה נוספת ולוודא שכל החלקים נמצאים במקום הנכון.
  5. חיבור מחדש של הגלגל - לאחר החלפה מוצלחת של הפנימית כל שיש לעשות זה לחבר את הגלגל בחזרה למקומות בעזרת אותו אום שפרקתם. יש להדק בחוזקה את האום בכדי למנוע כל אפשרות לפירוק או התרופפות במהלך הנסיעה.
  6. מילוי אוויר - רק כאשר הגלגל מחובר אפשר יהיה למלא אוויר תוך התאמה לרמת לחץ האוויר בגלגל השני.

תיקון פנצ'ר בצמיג האופנוע במוסך

אם אין לכם ציוד מתאים או יכולת לתקן בעצמכם את הפנצ'ר בגלגל יהיה עליכם להגיע אל מוסך או פנצ'רייה. חשוב להדגיש שלא כל מוסך ולא כל פנצ'רייה שמטפלים ברכבים מוסמכים לטפל גם באופנועים. הכי נכון יהיה לפנות אל מוסך שמתמחה באופנועים. במידה ויש לכם ביטוח גרירה וחילוץ עבור האופנוע ניתן יהיה לחייג אל מוקד השירות הרלוונטי ולהזמין גרר / ניידת תיקונים. לרוב תתבקשו להמתין במשך שעתיים עד שלוש שעות להגעת הגרר.

מהי ערכת תיקון פנצ'רים ומי צריך אותה?

פנצ'ר בגלגל של האופנוע אינו מאפשר המשך רכיבה ללא תיקון. ערכת תיקון פנצ'רים נועדה לתת מענה זמני עד להגעה למוסך. חשוב להדגיש שערכת התיקון מיועדת רק למקרים בהם מדובר בנזק קל ושטחי, במקרה בו הצמיג מרוטש או שאתם מבחינים בחור גדול - אין מנוס מהחלפה של הצמיג. ערכה ייעודית לתיקון פנצ'ר חיונית ואף הכרחית בכל כלי רכב דו גלגלי.

ממש כפי שלא נוותר על הגלגל הרזרבי ברכב, כך גם לא נוותר על ערכת תיקון הפנצ'רים באופנוע. ערכה שימושית תכלול מספר פטריות לתיקון פנצ'רים, את הערכה אפשר לשאת בקלות בתא האחסון של האופנוע. החדרת הפטריות אל החור בצמיג נחשבת פשוטה ומהירה, מדובר לכל הדעות בפעולה שאפשר לבצע בשטח. במטרה שלא להיות תלויים במשאבות האוויר שבתחנות הדלק כדאי לדאוג שיהיה לכם גם קומפרסור חשמלי או כמה מכלי גז. עם הציוד הנכון ניתן יהיה לבצע תיקון מקומי בשטח ולהמשיך לנסוע עד למוסך האופנועים הקרוב.

אם אתם תקועים בתחנת דלק שיש בה משאבת אוויר אז אתם יכולים כמובן להשתמש במשאבה בתחנה. אבל אתם תקועים באמצע שום מקום תצטרכו משהו שיעזור לכם לנפח את הצמיג חזרה.

אופציה אחת היא שימוש במיכלים גז קטנים כמו של אופניים. מיכל אחד לא מספיק לנפח צמיג של אופנוע, ולכן אני ממליץ לקנות שלישיית מיכלי גד דחוס (15 גרם) בעלות של כ- 40 ש"ח מדקתלון או מכל חנות אופניים.

לזה צריך להוסיף מתאם ר' (ברך) כדי שיהיה אפשר להבריג את המיכלים אל הונטיל של הגלגל של האופנוע, גם הם ניתנים לרכישה בכל חנות אופניים (התמונה רק להמחשה כמובן).

הערה: שימוש במיכלי הגז מקפיא אותם והופך אותם לקרים מאוד. לכן רצוי לעבוד איתם עם כפפות או אמצעי מיגון.

קומפרסור חשמלי קומפקטי של Xiaomi

מדובר במוצר קומפקטי של שיאומי שיודע לנפח צמיגי רכב ואופנוע. יש גם מוצרים של חברות אחרות, אבל המוצר של שיאומי הוא מעולה ושווה שיהיה בערכת התיקונים שלכם (רק צריך לזכור להקפיד שיהיה טעון, ובנוסף להקפיד לרכוש את הדגם האחרון שלהם, עם שקע USB-C, כי הוא פשוט מנפח מהר יותר

אפשר גם לקנות את הקומפרסור בארץ בעלות מעט גבוהה יותר אבל באספקה מהירה. חפשו באתר של היבואן של שיאומי וכן בחנויות כמו KSP ואחרים, ותמצאו.

אפשר להוסיף מאריך לצינור הניפוח כדי להקל על החיבור לונטיל. לחיבורים אלה יש גם אפשרות להורדת לחץ אוויר, שימושי בימי מסלול או ברכיבת שטח. יש מספר אורכי צינור, לטעמי 20 ס"מ מספיק אבל יש גם ארוכים יותר.

כלי עבודה מתקפל מסוג לדרמן או דומה

כדאי מאוד להחזיק בערכה שלכם מולטי-טול כזה שיש בו פלאייר מתקפל. באמצעות הכלי הזה ניתן לשלוף ברגים או מסמרים או ברזלים שתקועים בצמיג, ואז להשתמש בערכת התיקון כדי לתקוע פטרייה במקום החור. לא צריך משהו יקר ולא חייבים לקנות את המותגים היקרים. אפשר בהחלט לקנות כלים כאלה מאתרים סיניים, העיקר שיהיה כלי קומפקטי שנכנס לערכה שלכם, ושיכיל במינימום צבת, קאטר, סכין, מספריים, מברגים וכו'.

מארז קשיח לאיחסון

יש הרבה אופציות לעניין, וכמובן שגודלו של הפאוץ' תלוי בנפח האיחסון על האופנוע שלכם. קחו דוגמה.

לא הצליח? גרר

אם כל האמור לעיל לא הצליח, אם ניסיתם והחור לא נסתם, אם שכחתם את הערכה בבית (זה לא ממש עוזר נכון?) – אז אתם תקועים. תמיד אפשר להתקשר אל גילי גרירת אופנועים.

מה לגבי חומרים למילוי הצמיג ומניעת פנצ'רים?

מדובר בהתקנה קבועה בתוך הצמיג שמוסיפה שכבה אוטמת בחלקו הפנימי של הצמיג. זו אופציה שלא מתאימה לכל אחד ולכל סוג אופנוע, ובמיוחד איננה מתאימה לאופנועים ספורטיביים שכן היא פוגעת בזריזות וביצועי האופנוע בגלל הגדלת המשקל הבלתי מוקפץ והמשקל המסתובב.

מה לגבי תרסיסי פאסט?

לפעמים תרסיסים כאלה יכולים לעזור, אבל מניסיוני – מבלי לסתום קודם את החור הפעור הגומי הם לא יהיו יעילים, שכן כל האוויר יברח דרך החור ביחד עם הנוזל. בנוסף כדאי לדעת ששימוש בתרסיסים כמו פאסט עשוי להרוס את חיישני לחץ האוויר המוטמעים בגלגלים של חלק מהאופנועים, לכן הוא לא מומלץ אלא כאמצעי אחרון בהחלט.

הערה: יש תרסיסים המכילים חומר שהוא TPMS Friendly דהיינו לא פוגע בחיישני לחץ האוויר. תבדקו באיזה מהם אתם משתמשים.


בשיתוף giligrar