גמילה מסמים - המאבק המשותף נגד התמכרויות

עולם הסמים מורכב ומגוון, אך נהוג לחלקו לשתי קטגוריות עיקריות: סמים קלים וסמים קשים. ההבדל ביניהם נעוץ ברמת הסיכון הבריאותי והתלות שהם יוצרים

חדשות כיפה תוכן שיווקי בשיתוף רוח בכפר 18/06/24 14:28 יב בסיון התשפד

גמילה מסמים - המאבק המשותף נגד התמכרויות
ההתמכרות משפיעה על חיי היומיום , צילום: רוח בכפר

בעוד שסמים קלים כמו קנאביס (מריחואנה, חשיש) נחשבים בעלי השפעה מתונה יחסית, סמים קשים דוגמת קוקאין והרואין מסוכנים בהרבה ועלולים לגרום להתמכרות קשה תוך זמן קצר.

סמים קלים - האמנם?

למרות הדימוי ה"קליל" של סמים כמו קנאביס, השימוש בהם אינו נטול סיכונים. עישון קנאביס לאורך זמן עלול לפגוע בזיכרון, בקואורדינציה ובתפקודים קוגניטיביים. הוא מהווה גורם סיכון להתפתחות מחלות נשימתיות, הפרעות חרדה ודיכאון. צריכת קנאביס בקרב בני נוער מדאיגה במיוחד, שכן המוח המתבגר רגיש יותר להשפעותיו השליליות. יתרה מכך, שימוש בקנאביס בגיל צעיר מגביר את הסיכוי להתמכרויות עתידיות לסמים קשים יותר.

סמים קשים - הרס בהישג יד

קוקאין, הרואין, מתאמפטמינים וסמי פיצוציות - אלו רק חלק מהסמים הקשים הזמינים בשוק. התמכרות אליהם יכולה להתפתח במהירות ולהוביל למגוון בעיות בריאותיות חמורות, החל מנזקים למערכת העצבים והלב ועד למוות ממנת יתר. קוקאין, לדוגמה, גורם לעליה חדה בלחץ הדם ובקצב הלב, ועלול לגרום לשבץ או התקף לב. הרואין פוגע קשות במערכת העיכול, בכבד ובכליות, ומזוהה עם סכנת מנות יתר גבוהה במיוחד.

המכורים לסמים אלו חווים לרוב קשיים תפקודיים, בעיות ביחסים בינאישיים וקשיים כלכליים, ונמצאים בסיכון מוגבר למעורבות בפלילים.

כיצד משפיעה התמכרות על חיי היומיום?

מעבר לפגיעה הבריאותית, התמכרות לסמים מערערת כל תחום בחיים. היא פוגעת בתפקוד בעבודה או בלימודים, מובילה להזנחה עצמית ומשפחתית, לבידוד חברתי ולקשיים כלכליים. משפחות רבות מתמודדות עם הטראומה של חיים לצד אדם מכור, כשהן חוות מצוקה רגשית, אובדן אמון, ולעתים אף אלימות פיזית ומילולית. בשל הצורך הכפייתי להשיג את החומר הממכר, המכורים עלולים לפנות לאמצעים קיצוניים כגון גניבה, זנות או סחר בסמים. מעגל ההתמכרות והניסיונות הכושלים להיגמל מותירים רבים ברגשות של חוסר אונים, בושה ודיכאון.

הדרך להחלמה - קשה אך אפשרית

אך יש דרך החוצה. גמילה מסמים היא תהליך מאתגר אך אפשרי, הדורש התערבות מקצועית, תמיכה והתמדה. מרכזי גמילה מתמחים מציעים מגוון אסטרטגיות טיפול, הכוללות גמילה פיזית, שיקום פסיכולוגי וחברתי. באמצעות טיפול תרופתי וגישות כמו ה-12 צעדים או טיפול התנהגותי-קוגניטיבי, ניתן להתגבר על התמכרויות מורכבות, כולל גמילה מקוקאין וסוגי סמים אחרים.

תהליך הגמילה כולל לרוב את השלבים הבאים:

1. גמילה פיזית - תחת פיקוח רפואי צמוד, המכור עובר תקופת "ניקוי" מהחומר, תוך טיפול בתסמיני הגמילה.

2. טיפול פסיכולוגי - באמצעות טיפול פרטני וקבוצתי, המטופל לומד להתמודד עם הסיבות הרגשיות להתמכרות ורוכש כלים לשליטה בדחפים.

3. תכנית שיקום - המכור משתתף בסדנאות ובפעילויות המקנות מיומנויות חיים, כגון תעסוקה, תקשורת בינאישית וניהול כספים.

4. מניעת הישנות - עם סיום הטיפול האינטנסיבי, המטופל מקבל תמיכה ומעקב מתמשכים, כדי לסייע בשימור

ההישגים וחזרה הדרגתית לשגרה

חשוב לזכור כי להתמכרות פנים רבות, וכל אדם זקוק לגישה מותאמת אישית. אם אתה או יקירך מתמודדים עם בעיית סמים, דעו שאינכם לבד במאבק. פנו לעזרה מקצועית, הקיפו את עצמכם ברשת תמיכה, והיו נכונים לצאת למסע של החלמה, יום אחר יום. דרך ארוכה לפניכם, אך עם הנחישות והכלים הנכונים, השחר יבקע.

*מאמר זה נועד למטרות אינפורמטיביות בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ רפואי מוסמך. בכל מקרה של התמכרות או חשש להתמכרות, יש לפנות בהקדם לגורם מקצועי לצורך אבחון והתוויית תוכנית טיפול מתאימה.


בשיתוף רוח בכפר