מקביל או שונה לחלוטין? בין השואה לבין האסון הלאומי שפקד אותנו

בין השואה לבין האסון הלאומי שפקד אותנו: בית שם עולם בשיתוף עם המדרשה של אוניברסיטת בר אילן פותח השבוע כנס מרתק שנושאו "התמודדות יהודית בעקבות אובדן – מימי השואה ועד עתה" - הכניסה חופשית!

חדשות כיפה תוכן שיווקי בשיתוף שם עולם 01/05/24 18:44 כג בניסן התשפד

מקביל או שונה לחלוטין? בין השואה לבין האסון הלאומי שפקד אותנו
שם עולם, צילום: שם עולם

שונה מאוד! שונה! מקביל! אותו הסיפור בנתונים שונים! שני אירועים בשתי פלנטות! ניתן להמשיך ולתת כותרת לדיון על הקשר שבין יום השואה שבפתח והשואה בכלל, לבין האסון הלאומי שחווינו סביב שמחת תורה תשפ"ד , 7/10/24.

פעילות העמותה

פעילות העמותה צילום: שם עולם

הבמה הכי מתאימה לדיון זה הינה כמובן בבית המרכז הבינלאומי שם עולם שבכפר הרואה. זה המוסד המשנה אט אט לאורך העשורים האחרונים את נרטיב השואה. השינוי לוקח את הסיפור מהמקום הקורבני – טראגי, המשתקף בממדי הרצח השטניות וההשפלה , כאשר נתוני השמות המספרים ושמות המחנות הם מרכיבי הסיפור לסיפור המהווה חרך הצצה היסטורי נדיר לתוככי הזהות היהודית וערכיה, לתוך מוסריותיה ועולמה הרוחני –דתי. אף לתוך אנושיותה ועוצמתה של היהדות המשתקפים בהתמודדות האין סופית של הרוב היהודי המוחלט, המתרחש בכל שניה ודקה לאורך חמש וחצי שנים.

ההתמודדות הרוחנית של הנספים והשורדים משתקפת בפעילותנו, דווקא על רקע היותם נתונים בקצה קצהו של הקיום האנושי, הפיזי והנפשי של אותם היהודים.

במהלך השנים חושף מרכז שם עולם את משנתו בבמות שונות הן בארץ והן בחו"ל, לצעירים, נוער ובוגרים, מכל החוגים והמגזרים ואף שאינם מבני העם היהודי. בתצוגות מוזאליות ובסדנאות, בכנסים וסמינרים, בפרסומים מדעיים וביוגרפיות. אולם עדיין קשה עד מאוד להטמיע את האבחנה הקריטית של שם עולם. זאת כי קשה לשרש תפיסה של קונספט אשר עוצב והוטמע שנים רבות כל כך. קונספט אשר לצערנו אינו משקף כראוי את הסיפור האמיתי. רובנו חשים בחסך, אך מתקשים להיפרד ממנו. שכן הוא קליט הוא מוחלט הוא מתבטא במספרים, בשמות ובהצצה לתוך הגהנום.

פעילות העמותה

פעילות העמותה צילום: שם עולם

שם עולם ממשיך בדרכו מתוך אמונה שכנראה דווקא הדרך הארוכה היא זו בה חבויה האמת או מה שקרוב לה. שם עולם הופך כל נתון, פריט, יומן, מסמך ועדות ומציף בו את ההתמודדות של הפרט והכלל היהודי.

גם השנה דווקא דרך הטלטלה שחווינו אל מול פני הרוע האין סופי של האיסלאם - הפונדמטליסטי – רדיקלי, בנגזרותיו השונות בדמות החמאס, הג'יהאד, החותים, האיראנים ועוד. חשוב מאוד שנדגיש מתחילה את הסיפור של גילויי הערבות ההדדית באירועי שמחת תורה. את ההתעוררות של הזהות היהודית בצורותיה השונות בין בקרב הלוחמים ובין בקרבם של אותם יהודים שהיו קורבן לרצח ולשטניות החמסית.

פעילות העמותה

פעילות העמותה צילום: שם עולם

לכן בשבוע זה של יום השואה פותח בית שם עולם בשיתוף עם המדרשה של אוניברסיטת בר אילן כנס מרתק שנושאו "התמודדות יהודית בעקבות אובדן – מימי השואה ועד עתה". בכנס יהיו הרצאות מרתקות המשקפות התמודדיות שונות בעת אובדן ואת המענה שפרץ בימי השואה ופורץ אף עתה מתוך בני העם היהודי.

במושב השני של הכנס "קירבה או ריחוק בעקבות מאורעות השואה" יתקיים פאנל מרתק בנושא – "קירבה או ריחוק בהגות ובמעש" בהשתתפות: הרב אייל יעקובוביץ -ראש ישיבת ההסדר צפת, ד"ר שמעון אזולאי מהאוניברסיטה העברית וגב' מירי וסטרייך מאוניברסיטת בר-אילן. לצד הרצאה מרתקת המתבוננת בכתבי הוד חסידיים המשקפים ורלוונטיים אף להבנת מצבי הטלטלה האישית והלאומית האחרונים.

פעילות העמותה

פעילות העמותה צילום: שם עולם

אז אם ברצונכם לבחור כותרת לחוט המקשר בין השואה לאירועי שמחת תורה ולמלחמה שאנו נתונים בה. פשוט השתתפו בכנס ותגבשו עמדה. הכניסה חופשית. ניתן יהיה גם לצפות בו בשידור חי באתר כיפה.


בשיתוף שם עולם