למה חשוב לקבל ייעוץ אסטרטגי לעסק שלך?

תוכנית עסקית נחוצה כדי שחברה תוכל לתפקד באופן תקין ומוצלח ולא בחלל ריק ללא יד מכוונת. חברות שהפסיקו את פעולתן לאחר קריסה כלכלית ועסקית הן כאלו שלא נעזרו בתוכנית אסטרטגית לטווח הקצר והארוך

חדשות כיפה תוכן שיווקי 09/01/23 11:38 טז בטבת התשפג

למה חשוב לקבל ייעוץ אסטרטגי לעסק שלך?
צילום: shutterstock

מהו ייעוץ אסטרטגי?

ייעוץ אסטרטגי כולל שילוב של חזון החברה, מטרותיה ויעדיה יחד עם דרכי פעולה מתוכננים בשלבים ובצעדים קטנים אך בטוחים עד להצלחה.

ייעוץ אסטרטגי הינו ייעוץ לחברה או לעסק המיועד לתכנון תוכנית פעולה כדי לכוון את החברה להשגת מטרותיה ויעדיה הכלכליים והעסקיים.הוא כעין עמוד שדרה לכל עסק, באם הוא קטן או גדול. תפקידו של היועץ האסטרטגי הוא לתכנן תוכנית עסקית-שיווקית לחברה ולהיות שם בשבילה בעת הביצוע.
לתת הכוונה וייעוץ בנקודות החוזק ובנקודות החולשה של התהליך האסטרטגי.

הייעוץ האסטרטגי מתמקד בהדגשת בידול החברה ומוצריה מול המתחרים בשוק, בתכנון אסטרטגיה עסקית שתצעיד את החברה להתפתחות ולצמיחה, בתכנון וניהול שינויים שונים בתחום התפעול, היצור והרכישה של החברה ובביצוע צמצומים בשטחים שונים למען התייעלות טובה יותר. יישום הייעוץ האסטרטגי מתבטא בנקיטת פעולות ובביצוע שינויים וחידושים ע"י החברה, בהדרכתו של היועץ האסטרטגי ובהתאם לתוכנית שהגיש לחברה. 

לצורכי הכתבה פנינו לגורם בכיר מחברת ייעוץ עסקי FRONTIS – המתמחה והמובילה בשירותי ייעוץ עסקי אסטרטגי - כדי לקבל כל התשובות החשובות על תרומתו של הייעוץ האסטרטגי לעסק.

למי מומלץ להיעזר בייעוץ אסטרטגי?

  • חברה המעוניינת לקבל כלים מקצועיים ואסטרטגיים לניהול ולתפקוד טוב יותר.
  • חברה המעוניינת לצעוד לשלב הבא של התפתחותה המקצועית והכלכלית.
  • חברה המעוניינת לתכנן קדימה מהלכים אסטרטגיים לטווח המיידי ועד לטווח של כמה שנים קדימה ולנקוט במהלכים אסטרטגיים לשם כך.
  • כדי לקבל ייעוץ אסטרטגי לא דווקא בתקופת משבר, אלא דווקא בתקופות שיכולות להיות זמן מצוין "לקפוץ" קדימה.
  • חברה המעוניינת לבצע מיזוגים או רכישות ומעוניינת שבעל מקצוע בתחום יבדוק את כדאיות העניין.
  • כשמתעורר צורך לתכנן את חדירתו של מוצר חדש לשוק.
  • בעקבות חילופי הנהלה בחברה.

כיצד מומלץ ליישם את המלצות הייעוץ האסטרטגי? 

ייעוץ אסטרטגי צריך לא רק לקבל, אלא גם ליישם.
כד ליישם אותו על החברה להשקיע משאבים כספיים, ניהוליים, שיתוף פעולה בין גורמים בחברה ולגלות פתיחות לארגון מחדש או לשינוי דפוסי פעולה ישנים ומוכרים. מהלכים אלו אינם קלים או פשוטים לצוות המנהל וגם לא לעובדים בדרגות השונות. אולם, הם הכרחיים כדי ליישם את ההצעות לצמיחה ולהשגת המטרות של החברה. מתפקידו של היועץ האסטרטגי הוא ללוות את החברה, על כל הדרגים שבה, ביישום הייעוץ ובהטמעת ההמלצות האסטרטגיות בהתנהלות החברה.

מרכיבי הייעוץ האסטרטגי לקידום החברה

  • איזה מוצר או שירות החברה מעוניינת לקדם ולפרסם.
  • תכנון כיצד להדגיש את יתרונותיו ואת בידולו של המוצר או השירות ממוצרים דומים בשוק.
  • באלו ערוצי פרסום, שיווק והפצה יש לבחור כדי להטמיע את מוצרי או שירותי החברה בשוק.
  • כיצד לתמחר את המוצרים או את השירותים, בהתחשב בעיתוי יציאתו לשוק ובמחיריהם של מוצרים מקבילים.
  • הצעות למבצעים ולהנחות.
  • מציאת קהל יעד מתאים למוצר או לשירות.
  • מחקר מקדים על הערך המוסף של מוצר או שירות החברה לקהל היעד הספציפי שנבחר.
  • תכנון הדרך בה מנגישים אותו לקהל זה.
  • מיתוג המוצר בדרך ייחודית שתשכנע את קהל היעד לרכוש אותו.

ייעוץ אסטרטגי לגבי מוצרים או שירותים

אחד מהמרכיבים העיקריים של כל ייעוץ אסטרטגי הוא קביעת מדיניות החברה לגבי מוצרים או שירותים שהיא מעוניינת למכור. לאחר שהיועץ האסטרטגי לומד את החברה, מוצריה ויעדיה הוא מייעץ לה אלו מוצרים או שירותים הוא ממליץ לקדם. כלומר: האם החברה תשווק מוצרים שכבר קיימים בשוק רק בגרסה שלה או שהיא תפתח מוצרים ייחודיים רק לה.

יש לקחת בחשבון שאם החברה מעוניינת לפתח מוצרים חדשים דבר זה מחייב השקעה כספית במחקר, בפיתוח, במיתוג ובקביעת תמחור למוצרים הללו. כמובן, שניתן גם לשלב את שתי הדרכים הללו יחדיו.
דרך נוספת שיכול להציע היועץ האסטרטגי היא להרחיב "משפחה" של מוצרים ולהגדיל את סל המוצרים שלה, מתוך שאיפה להגיע לקהל יעד חדש.

ייעוץ אסטרטגי לגבי שיווק

חלק נכבד של הייעוץ האסטרטגי, המיועד להגדיל את מחזור העסקאות של החברה, היא בניה של תוכנית אסטרטגית לפרסום, שיווק והפצת המוצר. ישנן דעות מגוונות מהן שיטות השיווק היעילות ביותר, אולם לגבי דבר אחד יש הסכמה כוללת - שיווק נכון של מוצר או שירות יכול להיות ההבדל בין מוצר שמצליח ומוצר שנכשל וייצורו נגנז. יש פעמים שחברה נופלת או קמה בעקבות הדרך בה היא בוחרת לשווק את עצמה. לכן, התקשורת השיווקית שאותה הייעוץ האסטרטגי הוגה, מתכנן ועוזר בביצועה חייבת להסתמך על מגוון ערוצי פרסום מגוונים – דיגיטליים ואחרים - שיחד יגרמו להיכנס בהצלחה לשוק.