מטפל סיעודי זר או ישראלי? כך תבחרו

איך תוכלו לדעת מה מתאים להוריכם - מטפל או מטפלת סיעודית ישראלית כחול לבן, או מטפלת סיעודית זרה?

חדשות כיפה תוכן שיווקי 12/10/22 19:22 יז בתשרי התשפג

מטפל סיעודי זר או ישראלי? כך תבחרו
צילום: shutterstock

ההבדלים משמעותיים בהיבטים רבים - שפה, היקף העסקה, עלויות, מענה לרמות תלות שונות ועוד. איך תדעו האם נכון עבורכם להעסיק מטפלים סיעודיים מקצועיים ישראליים או זרים? בחירה נכונה תתן לכם שקט נפשי, בידיעה שנתתם ליקיריכם את המענה הנכון ביותר עבורם.

יתרונותיהם של מטפלים סיעודיים מקצועיים ישראליים:

שפה - המטפלים הישראלים מדברים עברית, ויכולים להבין בדיוק את כוונת הקשיש, כאשר הוא מבקש או אומר משהו. כאשר השפה המדוברת זהה הרבה יותר קל גם למשפחה, לתקשר עם המטפל/ת.

תרבות - בישראל התרבות שונה מאד מהתרבות בפיליפינים, ברומניה או בהודו. הישירות שלנו וגם החום האנושי שלנו מרגישים הרבה יותר "בבית" עבור כל ישראלי שנזקק לעזרה. 

דת - למשפחה הדתית כללי התנהגות וערכים שונים מהמשפחה החילונית. לכן, מטפלת סיעודית ישראלית, תשתלב ביתר קלות בהכירה את כללי הכשרות, חגי ישראל, ימי הצום וכל מה שחשוב בהתנהלות בבית הדתי.

מחוץ לבית - המטפל/ת עושה עבור הקשיש סידורים? קניות? מזמינה תור או מלווה לקופת חולים? עושה בירורים באינטרנט? הכל הרבה יותר פשוט בארץ בעברית.

שעות טיפול - המטפלת הישראלית יכולה להגיע רק למספר שעות מדי יום, בהתאם לצרכים ובהתאם להעדפות הקשיש/ה.

חוק סיעוד - במסגרת החוק ניתנת תוספת של עד 4 שעות עבודה בשבוע בהעסקת מטפל ישראלי.

מגורים ושהייה - למטפלת הישראלית יש בית קרוב, בו היא ישנה ואוכלת. אין צורך בהעסקתה, הסדרת מגוריה ומימון צרכיה ל-24 שעות ביממה. היא מסייעת לקשיש בפעילויות שאינו מסוגל לבצע בעצמו ואינה פוגעת בפרטיותו. לכן, מטפלים ישראליים מתאימים יותר במידה ויש צורך בסיוע של מספר שעות ליום בלבד, ללא השגחה של 24/7.

תהליך הקליטה - בהעסקת מטפלת סיעודית ישראלית קצר ופשוט בהרבה. אין צורך באישורים ורשיונות מורכבים, אשר מעכבים מאוד את הפתרון לו אתם זקוקים היום.

איך תשיגו מטפל/ת ישראלי/ת?

חברות סיעוד הוקמו בדיוק לצורך זה. חברות הסיעוד מגייסות, ממיינות ומכשירות את העובדים הסיעודים, מה שמעניק למשפחה שקט נפשי וביטחון בבחירה. פנו לחברת סיעוד מומלצת אשר יש לה מאגר מטפלים סיעודיים. החברה תוכל לסייע לכם למצוא את המטפל המתאים ביותר. חברת סיעוד יכולה לסייע לכם גם בנבכי הבירוקרטיה, פתיחת תיק בביטוח לאומי לתביעת גמלת סיעוד ועוד. לחלופין תוכלו לבחור גם מטפלת סיעודית ישראלית באופן עצמאי.

תשלום למטפל סיעודי ישראלי - כיצד זה מתבצע ומי נושא בעלות? 

ניתן לקבל סבסוד לשירותי המטפל הסיעודי או המטפלת מהביטוח הלאומי באמצעות חברות סיעוד. הביטוח הלאומי ישלם למטפלת בגין השעות שנקבעו לפי חוק סיעוד והמשפחה תשלים את היתרה.

לחלופין ניתן לקבל סבסוד מקופות החולים למבוטחים פרטיים - בביטוח סיעודי.

יתרונותיהם של מטפלים סיעודיים מקצועיים זרים:

טיפול 24/7- יתרונם הגדול של המטפלים הסיעודיים הוא שהם מתגוררים בבית הקשיש ומספקים לו סיוע 24 שעות ביממה, מדי יום, למעט יום החופשה השבועי שלהם.

הכשרה- להרבה מטפלים זרים יש הכשרה מקצועית בטיפול סיעודי. במקרים מסוימים מדובר אף באחיות מעשיות שלמדו בארצות המוצא שלהן.

שכר לשעה- השכר לשעה המשולם לעובד הזר נמוך מהשכר המקובל לעובדים ישראליים (אך צריך לקחת בחשבון גם את הוצאות הביטוח והמחיה שלו בבית).

לתשומת לבכם, על מנת להעסיק עובד זר ברשיון יש להציג צבירה של 4.5 נקודות או יותר בשקלול מבחן התלות.

איך תשיגו עובד סיעודי זר עבור יקיריכם?

העסקת עובד זר עבור יקירכם הינה תהליך לא פשוט, אך זו החלופה היחידה למענה מלא ליקיריכם אשר נמצאים ברמת תלות גבוהה יחסית ואינם יכולים להסתפק בעזרה של מספר שעות ביום.

על מנת להעסיק עובד זר יש להגיש בקשה לרשיון לרשות האוכלוסין וההגירה אשר במשרד הפנים. מומלץ להיעזר במומחי חברת סיעוד אשר הינה בעלת ניסיון רב בהגשת בקשות מסוג זה. ייתכן ובהמשך להגשת הבקשה תבקש מכם הועדה להגיש מסמכים נוספים, כגון תוצאות של בדיקות רפואיות שונות, חוות דעת סוציאליות ועוד.

עם מילוי הבקשה יש לשלם גם את האגרה הנדרשת - באתר משרד הפנים או בבנק הדואר .

לתשומת לבכם: אישור הבקשה מותנה בתוצאות מבחן התלות שעורך הביטוח הלאומי. תוצאות אלה נמסרות ישירות לרשות על ידי הביטוח הלאומי. 

לאחר אישור הבקשה, מומלץ לפנות לחברת סיעוד על מנת לשכור את שירותיו של מטפל סיעודי זר. חברות סיעוד מספקות לעובדים הזרים הכשרה בתחום הסיעודי ולימוד בסיסי של השפה העברית. בנוסף, חשוב לוודא כי חברת הסיעוד ערכה  לעובד בדיקות בריאותיות מקיפות. 

במקרה של העסקת מטפל זר במקביל- העסקת העובד וליווי המשפחה לכל אורך התהליך מתבצע על ידי חברת הסיעוד. במקרה זה המשפחה משלמת כמעט 40% מעלות ההעסקה. במידה והנכם מעוניינים בהעסקה ישירה של העובד הזר, תוכלו לבצע את התהליך מול רשות ההגירה בעצמכם ולהמיר את גמלת הסיעוד בכסף, אשר יאפשר לכם להעסיק את המטפל הזר באופן ישיר.

תשלום למטפל סיעודי זר - כיצד זה מתבצע ומי נושא בעלות?

התשלום לעובד הזר מתחלק למספר חלקים:

  • ביטוח לאומי - יממן 16 או 18 שעות שבועיות.
  • קופות חולים - בהתאם למסלול הביטוח הסיעודי הפרטי.
  • חברות ביטוח - בהתאם לפוליסה בביטוח סיעודי פרטי.

במידה וכלל התשלומים הנ"ל אינם מכסים את מלוא השכר, על המשפחה להשלים את היתרה.

עלויות נוספות:

  • דמי כיס- בהתאם לחוזה.
  • ביטוח לאומי- בשיעור של 2% מההכנסה (במידה וההעסקה לא בוצעה דרך חברת סיעוד).
  • קרן פנסיה לפי חוק.
  • פיצויי פיטורין - במידה והמעסיק החליטה להפסיק את עבודתו של המטפל, יש לשלם לו פיצוי שנקבע על פי עלות השכר לחודש כפול מספר שנות ההעסקה.

לסיכום

בחירה נכונה תאפשר לכם ב"ה לסייע ליקיריכם להמשיך את חייהם בביטחון ובכבוד. בין אם תחליטו על העסקת מטפל ישראלי או מטפל זר, אנחנו נמצאים כאן עבורכם לכל שאלה או התייעצות. בהצלחה!