פעם בחודש - ביקורת מקוואות

דורית גרייבר, נשואה עם פז"מ, תבדוק עבורכן מי הבלנית הכי חביבה ואיפה תקבלו הכי הרבה פרטיות. הפעם רחביה בירושלים

חדשות כיפה דורית גרייבר 02/02/05 00:00 כג בשבט התשסה

אגדה יהודית ישנה מספרת אודות יהודיות רוסיה הצדקניות שהיו נוסעות בחורפים הקרים ברכבת, מהלך עשרות קילומטרים מעיירותיהן נעדרות המקוואות, אל אגם או נהר קפוא, כדי לקיים מצוות טבילה כהלכתה. הן היו מנפצות את שכבת הקרח העליונה, ממלמלות ברוסית "על החיים ועל המוות", וטובלות במימי האגם הקפואים בחירוף נפש.

עשרות שנים וקילומטרים מרוסיה של אז, עדיין ממשיכות בנות ישראל במסורת מצוות הטבילה, אך אין ספק כי המקוואות של ימינו עשו מאז כמה צעדים קדימה.

הסטייה הפרטית שלי באה לידי ביטוי בחיבה אמיתית למקוואות הטבילה, והפז"מ שלי כנשואה, אפשר לי לצבור באמתחתי מאגר ענק של מקוואות שונים בהם ביקרתי בחיפוש אחר מקווה חלומותיי.

ברזומה שלי קיימת כבר רשימה נכבדה של מקוואות אבל בחזון שלי מדובר בשדרוג המקווה הממוצע לגרסת ספא המעמיד לרשותה של האישה הטובלת מיני שירותים, טיפולים קוסמטיים, עיצובי שיער ופינוקים. אלו יחליפו את ההכנות התכליתיות והמהירות לקראת הטבילה בחוויה מרגיעה ונעימה בפני עצמה, שבוודאי תוסיף לחוויה הדתית אופי רוחני.

רגע לפני שאתם מקליקים על "הוסף תגובה" ומבקרים את הרעיון, תחשבו על אותן הנשים שמגיעות לחוצות למקווה, בסופו או במהלכו של יום עמוס, ולא תמיד מצליחות להתפנות נפשית ולהשאיר את רשימת הסידורים והמטלות שבראשן, מחוץ לדלת המקווה. אולי בכל זאת ננסה קצת נרות ריחניים ומוזיקה רכה?

בחזוני אני רואה את מרצפות החרסינה הלבנבנות מוחלפות בפרקט עץ אמיתי, ואת צוות המקווה מציע קפה הפוך לפני המסאז‘. למה שהטקס החודשי שלנו לא יכלול גם פינוקים לאישה המודרנית?

בנוסף, יאפשר שדרוג כזה לנשים להגיע למקווה בלי שכולם יידעו שהן הולכות לטבול. שכן, מצוות הטבילה החודשית מחייבת צניעות וחשאיות ברמה כזאת, שעל כל בת ישראל המבקשת לטבול לפתח חושים של סוכן מוסד כדי להיעלם לשעה מאפיהם הלחים של צאצאיה, ולשוב רטובת שיער וסמוקת לחיים.

אבל עוד חזון למועד. מים רבים יזרמו במקוואות הארץ עד שאתר הטבילה יתמלא בניחוחות שמנים ארומטיים ונרות ורדרדים. ובינתיים, נבקש לפתוח צוהר לטובלת הישראלית ולבדוק מדי שבועיים מקווה אחר.

נסקור עבורכן את מידת הניקיון (רק אנחנו יודעות מה מסוגלת לעולל שערה בכיור לנפשנו העדינה), זמן ההמתנה בתור, הבלנית ומידת התחשבותה, היצע התכשירים, המגבות והחלוקים, פינת איפור, והמחיר.

חדר פרטי לכלה

ונפתח במקווה הבית של הבוהמה הירושלמית – מקווה רחביה.

גישה
: החבר'ה שיושבים ב"זיגמונד" על הבאר יושבים עם הגב לשביל הגישה למקווה, ואפשר לבצע מהלך התחמקות מוצלח בזכות השיחים הגדולים בכניסה. אחרי צלצול בפעמון ומבט למצלמה שמעליה, יפתחו לך את הדלת.

עיצוב
: באמת שבאתי במצב רוח טוב, אבל המרצפות החומות ירקרקות שהיו הורגות כל חסיד של תורת הפאנג-שואי, שאבו ממני את שמחת החיים. אם למעצבי הפנים הייתה מערכת משפט עצמאית, בוחר המרצפות החומות- ירקרקות היה בוודאי עומד לדין.

ניקיון
: המנקה נמצאת לאורך כל הערב ואכן - המקלחות, האמבטיות וגם המסדרון בין החדרים נקיים מאוד. לא נמצאו סימני לכלוך על הרצפה או שערות בכיור.

מים
: המנקה הסתובבה עם נפה בעלת חורים דקיקים מחוברת למקל ארוך, והעבירה אותה שוב ושוב במים. צלולים ונקיים למראה וחמימים למגע, הם עשו לי חשק עז לקפוץ ראש.

חדר המתנה
: בסרט נע עוברות הבנות, נחפזות לשלם ונבלעות בחדרים הקטנים. חדר ההמתנה כמעט ריק ואין זכר להווי נשי או לשיחות נפש. החדר ממוקם במרכז המקווה, מוקף בחדרי האמבטיה, ואפשר למצוא בו ממיטב אביזרי הבית היהודי. פמוטי שבת כסופים, תמונה של הבבא סאלי וצלחות חרסינה עליהן כתוב "זכור את יום השבת" מיועדות, כנראה, להפיח רוח התלהבות יהודית בלב הטובלות.

עומס
: שש אמבטיות, שלוש מקלחות. שתי בלניות ומנקה במשמרת. חמש נשים הגיעו במשך שעה.

בלניות
: עליזה, בעלת שביס שחור וצמידי זהב מקרקשים, מעל 20 שנה במקצוע, יושבת בכניסה. טרנזיסטור דומם ארוז בנייר דבק לצידה היא צופה בנכנסות דרך מסך אפלולי קטן.

רותי, יותר מעשור במקצוע, אומרת שאישה חייבת מן התורה לבדוק את עצמה "חובת העיון היא עליה" היא אומרת, "מי שלא רוצה שאני אבדוק אותה, לא אכריח. אני רוצה להציל מטבילה פסולה, אבל לא אכפה עיון גופני על אף אישה. רק אבקש ממנה מאוד לשים לב". המושג "עיון גופני" כולל בדיקה עצמית של האישה המוודאת שלא נשאר על גופה דבר היכול להוות חציצה, ולפסול את הטבילה. הבלנית, במגוון דרכים, נוטלת חלק בעיון הגופני שלפני הטבילה על ידי בקרה מילולית ו/או גופנית.

עליזה טוענת כי השכונה מאוד הזדקנה, והצעירות הפוקדות את המקום גרות בשכירות באזור. לטענתה המקווה פופולארי מאוד בקרב תיירות ש"באות מכל העולם".

"החרסינות הישנות שלנו אולי לא מהוות אטרקציה" מוסיפה רותי, "אבל האווירה פה ביתית ונחמדה. אני יודעת על נשים שמגיעות במיוחד, משכונות מרוחקות בירושלים, כדי לטבול פה". צלצול ארוך מקפיץ את רותי לחדר מספר 7, להוציא מישהי לטבילה.

גישה לנשים עם מוגבלויות
: גישה נוחה מהרחוב, יש חדרי מקווה פרטי עם מקלחת צמודה שחוסכת את המעברים. במקווה עצמו יש מעקה ברזל לירידה נוחה למים.

תעריפים
: אמבטיה: 30 שקל.

מקלחת
: 25 שקל.

טבילה בלבד
למי שבאה מוכנה לגמרי – 20 שקל.

שמפו, סבון
: שלושה שקלים.

מגבות וחלוקים
: אין חלוקים. יש מגבות.

אביזרים
: "עקב סגירת משרד הדתות לצערנו אין אספקת דברי רחצה, נשמח לקבל תרומות, נא להצטייד מהבית בכל הדרוש", מכריז השלט בכניסה.

בכל חדר – אצטון להסרת לק מהציפורניים. מיץ לימון (בעל אותו אפקט), מסרק וצמר גפן. משחת שיניים, שמן תינוקות וסכיני גילוח: יש.

אטרקציה
: חדר פרטי לכלה (35 שקל), שהמקווה נמצא בתוכו, והמעבר במסדרון נחסך .

פינת איפור
: בפינת האיפור העמידו לרשות הנשים מראת ענק וכסאות ישיבה נוחים, ראשי קלקר להנחת פאות וכובעים ופן גדול ואיכותי. פלטת איפור גדולה שהעמידה לרשותי אבקות מפוררות בגוונים שונים, נראתה כאילו גן ילדים שלם השתמש בשירותיה בפורים האחרון.

מקווה רחביה, רחוב האר"י 5, ירושלים. פתוח מרבע שעה אחרי שקיעה ועד 23:00

מתוך אתר NRG יהדות