ההונאה החינוכית הגדולה של צעירי דורנו

"מחברה דתית הייתי מצפה להגינות ויושר. אם החלטנו להתנער מאחריות כלפי יצרי ילדינו ורצונם בזוגיות, לפחות נהיה כנים ונפסיק להאשים אותם"

חדשות כיפה רבקה שמעון 29/06/11 11:20 כז בסיון התשעא

ההונאה החינוכית הגדולה של צעירי דורנו

לאחרונה עסקו כותבים צעירים פה באתר בנושא ההתמודדות של הנוער הדתי והמערכת החינוכית בימינו עם דחיית גיל הנישואין. מציאות שהוגדרה כמלחמת עשר השנים. מי שנתן לכך כותרת של 'מלחמה', מתכוון כמובן למלחמה ביצר המין. ההגדרה הזו, "מלחמה ביצר", כבר גורמת נזק בלתי הפיך שיהיה אחר כך קשה לתקן.

מול עיני אני רואה צביעות ממסדית מתמשכת, צביעות של עולם המבוגרים, הכופים את עולם המוסכמות החברתיות שלהם על הנוער. מצד אחד מודה עולם המבוגרים בעובדה שגיל הבשלות המינית מתחיל בערך בתקופת החטיבה-תיכון. הרי לא ניתן לשנות את הטבע שברא בנו בורא עולם, אך מצד שני מציבים המבוגרים בפני הנוער רשימת מטלות שהם אמורים לבצע- צבא, שרות לאומי, מדרשה, ישיבה ואוניברסיטה - מחק את המיותר, ובכך למעשה דוחה את גיל הנישואין.

הצורך הטבעי בקשר פיזי בין גבר לאישה והמשיכה הרומנטית והאהבה בין איש לאישה, מוגדרים באופן אוטומטי כמשהו פחות ערך בהשוואה לרשימת היעדים החברתיים האחרים שעולם המבוגרים מציב בפני הנוער. תופעה חברתית זו משליכה על מציאות חיינו, חיי המשפחה שלנו וחיי הזוגיות שלנו בצורה הרסנית. אם המערכת החינוכית שידרה במשך שנים שהמשיכה המינית, האהבה, הצורך בקשר עם המין השני- הם דברים משניים בחשיבותם- כך נראים גם חיי הנישואין של זוגות רבים, כך נראה עולם הרווקות המתמשכת המאוחרת, מכך מתפרנסים יועצי נישואין ומטפלים משפחתיים. זהו הגורם מספר אחד לתסכולים שחוות משפחות. תסכולים המקרינים על הילדים ועל החברה בכללותה.

(צילום: יחצ)


מהו הדבר הגורם לבני אדם להיות מאושרים אם לא אהבה? למה סובב ריבונו של עולם את הטבע האנושי כך שתהיה משיכה בין איש לאישה? כי הזוגיות בין איש לאישה היא סוד של אחדות שיסודה בקודש והיא התשתית להמשכיות הדורות שעליה מושתת העולם. ללא אהבה, ללא זוגיות, ללא הקמת משפחה יחזור העולם להיות תוהו ובוהו. האהבה בין איש ואישה היא יסוד מוסד שבלעדיו החיים אינם חיים.

הבחירה בין למודים לנישואין הועלתה על ידי חכמינו בגמרא קידושין:

תנו רבנן: ללמוד תורה ולישא אישה - ילמד תורה ואחר כך ישא אשה. ואם אי אפשר לו בלא אישה ישא אישה ואחר כך ילמד תורה. רבי יוחנן אמר : ריחיים בצווארו ויעסוק בתורה?! ולא פליגי, הא לן והא להו.(כלומר, ואין הם חלוקים, זה לנו וזה להם).

חכמינו שראו בלימוד התורה ערך עליון, בתקופה בה שאפו לבסס את לימוד התורה, מעמידים סדר עדיפויות שמעוגן בתפיסה של קודש. החכמים לא מוכנים שישב בחור בישיבה בעל כורחו כשהראש שלו עסוק בעולם הרומנטי. יותר ממה שהם כביכול נכנעים ליצר- מתקבל הרושם שנישואין, בתפיסת עולמם, מטרתם להימנע מהתמודדות עם היצר. בהמשך גמרא זו משתבח רב חיסדא שהוא עולה על חבריו כי הוא נישא בגיל שש עשרה, ואם היה מתחתן בגיל ארבע עשרה היה אומר לשטן- חץ בעיניך. כלומר- נישואיו בגיל צעיר הביאו לגדלותו בתורה!

בתקופתם, גיל הנישואין אכן עמד על גיל ההתבגרות ותופעה זו נמשכה לכל אורך ההיסטוריה עד תקופת מלחמת העולם הראשונה, לערך. תנועת ההשכלה והתמוטטות ערכי הדת בעולם הביאו לדחיית גיל הנישואין, אך עלינו להיזהר שלא להיגרר אחרי תרבות זרה נוצרית בסגנון ויקטוריאני שעושה מיצר המין משהו פסול ורע. ברגע שאנחנו כמחנכים משדרים לנוער, בנים ובנות, שיש פסול במשיכה המינית, שיש פסול בהתנאות לפני המין השני, החדרנו כנטע זר את רגשי האשמה שיהיו להם מאוחר יותר בקשר לגוף לתוך מערכת חיי הנישואין, נזק שלאחר מכן יהיה קשה לתקן. ספרה לי אישה חרדית שבחור שהתחתן בא אחרי הנישואין להתייעץ עם המדריך החינוכי בטענה "נראה לי שאשתי השטן!"

עשר שנים של דחיית גיל הנישואין - דומים לסירוס. בגיל צעיר האדם הוא רך וגמיש ואופטימיסט. בגיל בוגר יותר, אחרי שעיצבו מתבגרים עמדות חדשות של סדרי עדיפויות קשה מאד להוציא מבן אדם את המרירות, הציניות, הביקורתיות, השיפוטיות ורשימת המכולת שהחדירו לו לראש- המחנכים שלו. בסדנאות מיוחדות צריך להחזיר למבקשים להתחתן את הגמישות, את הצורך במגע פיזי, את הרגישות לקשר אנושי.

לצערי, מול עינינו הבוכות, במקרים רבים חברת המבוגרים ממש הצליחה. מול העיניים צומח דור עם תארים, דור שיודע לשלוח מסרונים בנייד אבל כדי שידברו אחד עם השני ויסתכלו בעיניים צריך להעביר אותם סדנאות אימאגו. הצבת ערכים חברתיים מערביים בתוספת לערכי צניעות מיובאים מתרבות נוצרית גורמים לבלבול מתמשך בבחירת בני זוג.

האם מה שמעניין את הבנים זה רק הבנות ולהיפך? אכן כן. אתרי שידוכים ילמדו אתכם מה בחור מחפש בבחורה. בדרך כלל הוא מחפש בדיוק את אותם ערכים שניסו להדחיק ממנו במלחמת עשר השנים. שהבחורה תהיה יפה, רזה, רכה וסקסית. באופן טבעי גבר שואף להעניק לאישה את מה שה' ברא בו לתת- אך היא מחפשת תעודות ושיח אינטלקטואלי או כסף. את הדבר הכי בסיסי שהוא יכול להעניק לה- היא דוחה- כך למדו אותה.

היא מחפשת בבחור את השילוב בין כל האלמנטים- גם חכם, גם תקשורתי, גם גברי גם וגם... רשימה ארוכה. אבל איך יצא לה תוצר כזה ממעבדה בה שחקו את רצונותיו עד דק ודחקו את היצר הטבעי שלו לפינה?

והיא- אחרי שהסיטו את תשומת לבה מערכי יסוד של 'סובבי ראשו של גבר', השתמשי בבינה נשית, היי מומחית בסבלנות וסובלנות ואורך רוח- תכונות יסוד שתזדקק להן כשתהיה נשואה- פלא שקשה לה למצוא חתן ולהיות אמא ואישה נשואה? גם אחרי נישואיה משדרים לה שאם היא לא לוקחת אמצעי מניעה, אם היא לא אישה עובדת- כי אז היא אישה אובדת.....

מחברה דתית, שאוהבת לצטט גמרות בכל נושא ועניין הייתי מצפה להגינות ויושר. אם החלטנו להתנער מאחריות כלפי יצרי ילדינו ונכונותם הטבעית להיות בזוגיות בגיל צעיר, לפחות נהיה כנים והוגנים ונפסיק להאשים אותם, נפסיק להטיל את האחריות על הפייסבוק והטלביזיה ואולי נחפש דרכים יצירתיות יותר להביא לכך שנערים ונערות יהיו בריאים בנפשם, יכינו עצמם לזוגיות בגיל צערי ומקסימום- יוותרו על צבא, ישיבה, שרות לאומי, אוניברסיטה וכיוב'. אפשר להתארגן אחרת אם רק רוצים. מישהו מוכן להרים את הכפפה?