תעודות הכשרות המזויפות הוסרו

במבצע שערכה לאחרונה הרבנות הראשית בירושלים, הוסרו מאות תעודות כשרות מזויפות. הרב שלזינגר: "עשינו דבר נכון וטוב"

חדשות כיפה אדם צחי 08/01/09 00:00 יב בטבת התשסט

תעודות הכשרות המזויפות הוסרו
smi23le-cc-by, צילום: smi23le-cc-by

לפני כחצי שנה, היה אתר כיפה הראשון לחשוף כי בירושלים מתנהלת תעשייה משגשגת של תעודות כשרות מזויפות. בין השאר נכתב בכתבה כי "הליקויים שנתגלו בבד"ץ כתר הכשרות חמורים ביותר: מנהל ההשגחה מטעם הבד"ץ, החתום בתחתית תעודת הכשרות - חתום בשם שונה... אנשי כתר הכשרות מגיעים למקום פעמים בודדות בחודש... במהלך התחקיר נבדקו עשרות מסעדות בהשגחת כתר הכשרות, ברובן המוחלט לא נכח משגיח מטעמם בזמן הביקור".


חצי שנה חלפה, ומסתבר שדברים מתחילים לזוז במחלקת הכשרות של הרבנות ירושלים. על פי הערכה, רובן הגדול של המסעדות בירושלים הוריד את כשרויות המהדרין המזויפות, לאחר שאנשי הרבנות הודיעו להם כי אם לא יעשו כן, לא תינתן להם תעודת כשרות של הרבנות ירושלים. בפגישה שנערכה השבוע במשרדו של הרב יהושע ישי, יו"ר המועצה הדתית הממונה בירושלים, אמר הרב ישי כי "מאז מונה הגאון רבי אליהו שלזינגר לרב הפוסק של הרבנות ירושלים ולראש ועדת הכשרות שלה, המערכת כולה שונתה ללא היכר... הוכנסו למערכת משגיחים יראי שמיים הבודקים שאכן המזון הינו כשר למהדרין". בנוסף לזאת ציינו בפגישה אנשי הרבנות כי לאחר עבודה מורכבת הוסרו כל התעודות הפיקטיביות מבתי העסק העוסקים בממכר מזון ברחבי ירושלים".


עכשיו אפשר לאכול בשקט (צילום: dlisbona-cc-by)


בשיחה לכיפה אומר הרב אליהו שלזינגר כי בירושלים התבצעה הונאת ענק בנושא תעודות הכשרות - "היו בירושלים מאות תעודות כשרות מזויפות. כל מי שרצה הדפיס לעצמו תעודות, וחילק בין החנויות. הוא ביקש 1,000 לחודש, ואם היו לו 70 חנויות הוא הרוויח 70 אלף שקל לחודש. החנויות קיבלו תעודת כשרות של מהדרין מן המהדרין".


על איזה הכשר מדובר?

"אני יכול להגיד לך בגלוי: מדובר באדם בשם סהר מזרחי, הוא התחיל עם תעודה בשם כתר הכשרות. הרבנות הראשית לישראל הוציאה הוראה לכל רבני ישראל להיזהר מהתעודה הזו שאין מאחוריה כלום, ובתגובה הוא החליף את השם לתפארת הכשרות. לאחר זמן יצאה הרבנות עם הודעה נוספת שצריך להיזהר מתפארת הכשרות, אז הוא החליף לבד"צ כיסא אליהו. לפני כמה שבועות שוב יצאה הרבנות הראשית לישראל עם הודעה לכל הגורמים, שייזהרו מהבד"צ המפוקפק הזה. יש פה נוכל, שאין לו שום משגיח, והוא עושה כסף על גבם של אנשים."


חשוב לבדוק שיש תעודה מטעם הרבנות


או אנחנו או הם

לדברי הרב שלזינגר בזמן האחרון, בהנחיית הרבנות הראשית, הודיעו ברבנות ירושלים לבעלי החנויות כי אם הם לא מסירים את תעודות הכשרות המפוקפקות לטענתם, תסיר מהם הרבנות את תעודות הכשרות שלה. "פשוט הודענו להם שלא נחדש את הכשרות אם הם לא מורידים את הכשרויות שלו." אומר הרב שלזינגר, להערכתו 90% מהחנויות הורידו את התעודות.


אך מסתבר שלחוצפה אין גבול: בתגובה התלונן סהר במשטרה על הרב שלזינגר. "עשיתי דבר נכון וטוב", אומר הרב שלזינגר, "ואני בטוח שיגישו נגדו תביעה על כך שהוא עובר על חוק ההונאה בכשרות. אסור להודיע שמאכל מסוים הוא מהדרין כשהוא לא".


הוא התלונן עלי במשטרה שאני מאיים על בעלי חנויות שאם לא יסירו את שלו אני אסיר את שלי , של הרבנות ירושלים. זה באמת מה שעשיתי בהנחיית הרבנות. עשיתי דבר נכון וטוב ואני בטוח שיגישו נגדו תביעה על כך שעובר על חוק ההונאה בכשרות, שאסור להודיע על דבר שהוא מהדרין כשהוא לא", אומר הרב שלזינגר בביטחון, ומוסיף כי "מי שירצה מהדרין, שיפנה אלינו ואנחנו ניתן לו באופן מסודר".


תגובת סהר מזרחי:

אין שום קשר בין תפארת הכשרות לכתר הכשרות. מר שלזינגר כשלעצמו היה פקח כשרות עצמאי ביחד עם הרב אפרתי, ומאחר ואיננו מבין דבר בכשרות, פוטר מהעסק וחזר לנהל את המערכת הכושלת של הרבנות ירושלים. הגשתי נגדם תביעה בבג"ץ, ובימים הקרובים הם יגיבו על התביעה. אגב, מחר תהיה כתבה על הנושא בעיתון כל הזמן. לגבי התלונה במשטרה, לא אני הגשתי את התלונה אלא בעל מסעדה, על זה שהוא התפרע בעסק והשתמש באלימות פיזית ומילולית. אם יש לרב שלזינגר משהו להגיד לי, אני אשמח לשמוע.