תיקון לחוק החמץ

בש"ס מתכוונים לתקן את חוק החמץ כך שחמץ לא יוכל להימכר באף מקום ציבורי

חדשות כיפה אפרת רוט הלוי 23/12/09 00:00 ו בטבת התשע

תיקון לחוק החמץ
Simon Shek-cc-by, צילום: Simon Shek-cc-by

בש"ס החלו לפעול להעברת תיקון לחוק החמץ כבר עכשיו, ולהשמיט את המילה "פומבי" מניסוחו המקורי של החוק על מנת למנוע פסקי דין מקלים בנושא כפי שנעשה בעבר.


"חוק החמץ" קובע שבמהלך חג הפסח "לא יציג בעל עסק בפומבי מוצר חמץ למכירה או לצריכה". איסור זה אינו חל ביישוב שבו רוב התושבים אינם יהודים, וכן אינו חל ברובע שבו מרבית התושבים אינם יהודים. אלא שבעקבות עתירות שהוגשו לפני כשנתיים נגד בתי עסק שמכרו חמץ החליט בית המשפט שפרשנות המילה "בפומבי" אין פירושה בתוך חנות אלא במקום שאדם יכול לראות מכל מקום. מכאן נקבע כי מכולות, פיצריות ומסעדות אינן נחשבות למקום "פומבי" על-פי הגדרת החוק - ולכן מותר למכור בהן חמץ בפסח. שופטת בית המשפט לעניינים מקומיים בירושלים ביטלה ארבעה כתבי אישום שהוגשו בשנה שעברה נגד בעלי עסקים בבירה. חוק החמץ, כאמור, אינו מגדיר מהו מקום פומבי.


הפסיקה עוררה כצפוי התנגדויות רבות בחברה החרדית, השר לשעבר יצחק כהן קבע כי "בית משפט שפוסק כך מצמיד אקדח לרקה של העם היהודי וראוי לעשות לו ביעור חמץ". כעת מנסה סיעת ש"ס לפתור את הבעיה על ידי מחיקת המילה "בפומבי" לחלוטין מלשון החוק ובצורה זו לאסור באופן כוללני את מכירת החמץ בפסח. לדברי ש"ס התיקון בחוק יביא לקיומו של החוק המקורי ולכוונתו של המחוקק.


"פסיקת בית המשפט פענחה את המילה "בפומבי" בניגוד לכוונת המחוקק" אמר לכיפה שר הפנים אלי ישי."נוצר מצב שבסטה בפינה חשוכה נחשב פומבי וסופר שנמצאים בו המוני אנשים לא נחשב מקום ציבורי. הכוונה שלנו היא להשמיט את המילה ולא לאפשר את הטיות המילה, לא ייתכן שבית המשפט יפענח את החוק במנותק מכוונת הציבור. זה לא חוק של חרדים זה חוק של יהודים ולכן אנחנו מנסים שלא רק החרדים והדתיים יפעלו כנגדו. אף אחד לא מתכוון להיכנס לתוך הבית ולרשות הפרט כי אנשים צוברים היום חמץ לפני הפסח ומי שרוצה חמץ-יגיע אליו. השאלה היא מה קורה בשאלת הפרהסיה, וכך חושב רוב רובו של העם היהודי".

אלא שכצפוי, הצעתה של ש"ס גררה התנגדות בקרב חלק מהסיעות בכנסת. ח"כ ניצן הורוביץ ממרצ אמר כי: "איך בדיוק מתכוון אלי ישי לאכוף את החוק? הוא ישלח פקחים לבדוק מה יש על המדפים בחנויות או במגירות? חברי הכנסת של ש"ס לא יסתפקו רק בחוק הזה, אלא יעבירו חוק שיחייב ישיבה בסוכה וחוק שיחייב צום בתענית אסתר".


לעומתו, תומך יו"ר "הבית היהודי", השר דניאל הרשקוביץ, בהעברת החוק ומתכוון אף לפעול לקידומו. "מדינת ישראל הינה מדינה יהודית ודמוקרטית, וכדי לשמור על צביונה היהודי הפומבי נחקק בעבר חוק החמץ. כוונת המחוקק באשר לאיסור מכירת חמץ הייתה ברורה, ואפעל לקידום הצעת החוק הנוכחית בועדת השרים לחקיקה, כדי למנוע אפשרות שהתפלפלויות מילוליות יעוותו את כוונת המחוקק המקורית".