שיעורי תנ"ך במשכן הכנסת

במסגרת שיתוף פעולה עם האוניברסיטה העברית ילמדו חברי הכנסת שיעורים בתנ"ך

חדשות כיפה אפרת רוט הלוי 29/11/09 00:00 יב בכסלו התשע

שיעורי תנ"ך במשכן הכנסת
צילום: בית השלום, ויקיפדיה העברית, צילום: צילום: בית השלום, ויקיפדיה העברית

במסגרת יוזמה משותפת לאוניברסיטה העברית, לכנסת ולמשרד החינוך יעבירו חוקרי מקרא מהאוניברסיטה העברית שיעורי תנ"ך בכנסת. במסגרת המפגשים יכירו חברי הכנסת דמויות מן התנ"ך, ויעסקו בדמותם וביחס המדרש אליהם.

היוזמה החלה לפני כשנתיים ונחלה הצלחה גדולה. דליה איציק שהייתה אז יו"ר הכנסת הובילה את המהלך, ובמפגשים נכחו חברי כנסת מכל הקשת הפוליטית. כעת מוביל את המפגשים יו"ר הכנסת הנוכחי, ראובן ריבלין. בתוכנית כלולים ארבעה מפגשים בני שעתיים כל אחד, שיעסקו באישים בתנ"ך מהפן המקראי ומהפן המדרשי, לאחר מכן יתקיים דיון כללי כאשר המפגש כולו ישודר בערוץ הכנסת. במפגשים מוזמנים להשתתף לא רק החכי"ם אלא גם עובדי הכנסת השונים.

המפגש הראשון יעסוק דווקא בדמותו של אליהו "מנביא כאש למתרץ קושיות ובעיות". פרופ זקוביץ, שתחום התמחותו היא הפרשנות הקדומה למקרא, יעסוק במפגש בדמותו של אליהו שאותו הוא מגדיר "מבקר המדינה של הימים ההם". "נדון בדרך שבה הפך אליהו מנביא חמור סבר ומעניש בספרות המקרא לנביא רחום בספרות חז"ל" אומר פרופ זקוביץ. "נשאל האם המקרא מסכים עם הדמות החמורה או מבקר אותה. בניגוד למה שנהוג לחשוב, המקרא מבקר באופן סמוי את דמותו של אליהו".

ההרצאות הבאות בסדרה יעסקו בדמויות מרכזיות נוספות במקרא. כיאה להרצאות תורניות בסימינריונים קיבלו ההרצאות כותרות דרמטיות כגון: "יהושע ורחב: הזוג המוזר", "יעקב ועשו: משני אחים לשני לאומים" ו-"שמשון: מבעל גוף לצדיק". את המפגשים עצמם יפתח יו"ר חוג המקרא המשנה לנשיא בית המשפט העליון בדימוס מישאל חשין, שאהבתו לתנ"ך מתבטאת גם אשר פסקי הדין אותם הוא כותב, הרוויים בדוגמאות מן המקרא.

"יש חשיבות סמלית בעיני שכנסת ישראל שצריכה להורות לנו דרך פותחת את ביתה למפגשים מסוג זה ועוד בהשתתפות של יו"ר הכנסת שזו בהחלט אמירה" אומר לכיפה פרופ זקוביץ. "המטרה היא לא רק ללמד-אלא גם לומר לעם ישראל שלימוד המקורות הוא חשוב,וחשוב לכולנו-דתיים וחילונים כאחד. זו המורשת שלנו ועלינו ללמוד אותה".