שולחן-ערוך לחייל הדתי

ברבנות הצבאית גיבשו סדרה של חוברות הלכתיות ובהן הנחיות ברורות לפעילות השוטפת בשבת. מורה נבוכים הלכתי לש"ג הדתי

חדשות כיפה אורי פולק 01/08/10 00:00 כא באב התשע

שולחן-ערוך לחייל הדתי
דובר צהל, צילום: דובר צהל

תחום ההלכה של הרבנות הצבאית הראשית, פועל בשנים האחרונות לגיבוש הנחיות הלכתיות משימתיות, לכל סוג של משימה המתנהלת באופן שגרתי בצה"ל. בימים אלו השלימו אנשי הרבנות הצבאית את סדרת הקבצים ההלכתיים, "הלכה כסדרה", המנחים את המפקדים והחיילים לשגרה שוטפת תוך שמירת השבת. מדובר בפרוייקט אותו הוביל ראש התחום לשעבר, סא"ל הרב אייל קרים, שאך לאחרונה קודם לדרגת אל"מ, עם כניסתו לתפקיד ראש מחלקת הרבנות.

בסדרת הקבצים התייחסויות הלכתיות מסודרות אל כלל מועדי ישראל, כמו גם אל נושאים ספציפיים: ביטחון שוטף בשבת ומועד, הגנת ישובים, טיפול בחללים בשבת, טיפול בטנקים בשבת, טיפול בתותחים בשבת, סדרי כוננות בשבת ביחידות מיוחדות, פעילות יחידת עוקץ בשבת ובמועד, הפעלת מרפאה בשבת ועוד.

בזכות מאמצי הרבנות הצבאית, חייל דתי המשרת בצבא יכול לדעת את המותר והאסור מבחינתו וכיצד עליו לנהוג בכל סיטואציה מזדמנת, או לפחות בסיטואציות העיקריות הפרושות בחוברות. יצויין כי הקבצים ההלכתיים גובשו על-ידי הרבנות, בשיתוף מקצועי צמוד עם מפקדי היחידות הרלוונטיות, מפקדי המטה והמפקדים בשטח.

האם מותר להדליק אוורור בטנק?

באחת החוברות, לדוגמה, מתירה הרבנות הצבאית לאנשי צוות הטנק להפעיל את מתג האוורור בטנק בשבת, זאת בטענה כי מיזוג האוויר משפר את הפעילות המבצעית של הצוות. יחד עם זאת, על-פי חוברת ההנחיות ההלכתיות, אסור להחליף חיילים בעמדת שמירה (פילבוקס) במהלך השבת, כל עוד אין פגיעה ממשית בפעילותם.

במקרה אחר, בהתייחסות להפעלת מרפאה צבאית בשבת, נפסק כי הרופא והחובש רשאים לשאת טלפון סלולרי בשבת, הן בבסיס והן מחוצה לו, ומותר להם לצאת מאזור המרפאה על אף שעלולים לחלל את השבת אם יצטרכו להזעיק אותם במקרה חירום. כמו כן, על צוות המרפאה לענות לכל טלפון, מחשש שהשיחה דחופה והיא בעניינו של חולה.