רוב חילוני? לא בטוח

71% מבני הנוער החילונים יצומו ביום כיפור, טרנד חולף או שינוי עמוק?

חדשות כיפה אפרת רוט הלוי 22/09/09 00:00 ד בתשרי התשע

על פי סקר שערך מכון TGI בהזמנת חברת הפרסום "לעומק התודעה" בקרב צעירים -% 71.5 מבני הנוער בישראל יצומו ביום כיפור הקרוב. הסקר שבדק מדגם מייצג של 2,897 צעירים בגילאי 18-35 העלה ממצאים מפתיעים לגבי הקשר של צעירים בישראל ליהדות ולמנהגים יהודיים.

למרות החזות החילונית-מערבית הנשקפת כלפי חוץ מרבית הצעירים מביעים עמדה מחוברת ליהדות ו43% אף טענו כי הם מרגישים יותר יהודים מישראלים.

40.4% מכלל הנשאלים טענו כי הם חושבים שמקומות בילוי צריכים להיות סגורים בשבת. ו38.5% מכלל הצעירים שענו על הסקר ינשקו מזוזה כשיכנסו לחדר. הממצא המפתיע אף יותר הוא העובדה כי % 59.2 מקפידים להפריד בין בשר וחלב. עם זאת, כ13% מהנשאלים חוששים שמישהו מבני משפחתם יחזור בתשובה.

טרנד חולף?

מנכ"ל "לעומק התודעה" טוען כי הזיקה המוגברת של הצעירים ליהדות נובעת בעיקר מאופנה וטרנדיות. "בשנה האחרונה יש התחזקות של מה שאנחנו מכנים מגמה פרו־דתית. אנחנו רואים אמנים - ממדונה ועד אביתר בנאי ועמיר בניון - שמושכים את הקהל להתעניין בדת ובמסורת".

אם האם מדונה היא זו שתחזיר את עם ישראל למקורותיו? לא בטוח. רבה הראשי של תל אביב, הרב ישראל מאיר לאו, לא הופתע אתמול מתוצאות הסקר. "אני חש בהתעניינות הולכת וגוברת במהלך כל ימות השנה של צעירים שלא חונכו על ברכי תורה ומצוות ואוצרותיה של המסורת היהודית", אמר הרב לאו, "חברת השפע מצד אחד הציבה את הצורך באתגרים, והמשבר הכלכלי מצד שני יצר ביקוש לתכנים שברוח, ובמקום לרעות בשדות זרים בהודו, בנפאל ובאמריקה הלטינית מוצאים רבים את הדרך אל ארון הספרים היהודי ומורשת ישראל סבא".

יש הרבה צמא ליהדות

"כולנו מזהים את הצמא הזה ברחוב הישראלי" סיפר לכיפה הרב דוד סתיו, רב העיר שהם. "בשיחה שלי בתיכון בשוהם עלו כמעט 90 אחוז מהידיים לשאלה- האם אתה צם ביום כיפור, כששאלתי כמה ילדים יש פה שההורים שלהם צמים הורמו הרבה פחות ידיים. יש הרבה צמא ליהדות אצל הנוער והרבה סיבות שיכולות להיות לחזרה לשורשים. אכזבה ממוסדות המדינה, אכזבה מאלילי הכסף והזהב או שהאלילים עצמם חזרו ליהדות. יש בסוף שורש אחד פשוט ביותר- הבטחה מהקב"ה שהנשמה לא תלך לאיבוד, והיא תמיד תנסה להתעורר ולעורר ניצוצות אצל כל אחד מאיתנו. אנחנו שמחים להיות בדור שרואים את ההגשמה הזאת".