קנולה כשרה לפסח

רבני צהר לחצו, וברבנות הראשית התקפלו. שמן הקנולה יהיה כשר גם ללא חשש קיטניות

חדשות כיפה אפרת רוט הלוי 02/12/09 00:00 טו בכסלו התשע

קנולה כשרה לפסח

הרבנות הראשית הורתה לרבנים בישראל לבטל כמה מן ההחמרות ההלכתיות שהונהגו בתחום כשרות המזון לפסח, ומעתה יוכרז שמן קנולה כשמן ללא חשש קטניות. כך הבטיח ראש האגף לכשרות של הרבנות הראשית הרב יעקב סבאג בפגישתו עם רבני "צהר".

בצהר טוענים כי מדובר בעיקר בהחמרות שאין להם יסוד הלכתי ומנוגדות להחלטות הרבנות הראשית בעבר, ולפסקי ההלכה של רוב הפוסקים, בהם הרב הראשי לשעבר הראשון לציון הרב מרדכי אליהו. זאת למרות שבעבר כמה מפוסקי ההלכה החרדיים התירו את שמן הקנולה ככשר לפסח לאוכלי קטניות בלבד, דבר שכמובן השליך על מוצרים רבים שלא הכילו קטניות ממש אלא רק שמן קנולה.

מדובר בחלק ממאבק כולל שמנהלת צהר כנגד מגמת ההתחרדות המתחוללת לטענתם ברבנות הראשית. לאחר שבארגון צהר איימו להקים גוף כשרות פרטי אם המצב לא ישתנה, שונתה ההחלטה וכפשרה הוצע כי על בקבוקי הקנולה ייכתב רק שהם מיוצרים במפעל המוכר שמן קטניות.

לדעת רבני "צהר", הציבור הרחב, הסומך על הכשרות שמעניקה הרבנות הראשית, נפגע מהחלטות המתקבלות על ידי גופים מחוץ לרבנות ומושפע מהן. התוצאה, לדבריהם, היא הרחקת הציבור משמירת כשרות וזלזול במעמד הרבנות.

"זו רק ההתחלה" אומר על המהלך הרב משה ביגל, מרבני צהר העוסק בתחום הכשרות. "רצינו "להחזיר עטרה ליושנה, ולהחזיר את הרבנות לציבור שלו - הציבור הדתי לאומי, ואת הציבור הדתי לאומי לרבנות. התחלנו עם השמן וההגדרה של הקטניות כי זו הבעיה הכי אקוטית שנתקלנו בה בפסח. לאדם אשכנזי היום כמעט ואין מה לקנות בפסח, אפילו על אגוזים שקדים ודגים קפואים כתוב שהם מכילים קטניות למרות שאין שם שמץ קטניה אלא הבעיה היחידה היא יצורם במפעל המייצר גם מוצרים המכילים קטניות."

הרב ביגל מעיד כי בפסח האחרון היה נתון במצוקה, שכן מצד אחד היה ברור לו שגם מי שנוהג שלא לאכול קטניות בפסח יכול לאכול את המוצרים, אך מצד שני חשש כי פרסום ההיתר עלול להכשיל את הרבים.

רבני "צהר" קוראים לציבור הצרכנים וכל מי שמצא את עצמו בעבר נפגע, לפנות למפעלים ולרבנים נותני הכשרות, ולעמוד על זכותו לדיווח אמין ויעיל גם בנושא הכשרות.