קולך ילמדו נשים לקרוא מגילה

רוצות לקרוא מגילה בעצמכן? ארגון קולך העלה לאינטרנט קריאה נשית של מגילת אסתר בטעמים

חדשות כיפה אדם צחי 09/02/09 00:00 טו בשבט התשסט

קולך ילמדו נשים לקרוא מגילה
בית השלום-cc-by, צילום: בית השלום-cc-by

תמיד רציתן לקרוא את המגילה לבד, אבל לא היה מי שילמד אתכן? בארגון "קולך" החליטו לאפשר לכלל בנות ישראל ללמוד את קריאת המגילה כהלכתה, ולכן העלו לאתר האינטרנט הקלטה של קריאת המגילה בטעמים, כל פרק בנפרד. במכתב שהופץ בין חברות הארגון נכתב כי היוזמה לפרויקט הגיעה מן הנשים בשטח: "אנו שמחות לבשר לחברות קולך ולכל קהל הנשים שפנו אלינו השכם והערב ובקשו לשמוע את המגילה על פי הנוסח המקובל, כי מבוקשן התמלא. הצלחנו, לנוחיות כולן, להעלות על האתר את כל פרקי המגילה. כל פרק הוקלט בנפרד על מנת לאפשר לחברות להוריד את הפרק המבוקש שאותו הן רוצות ללמוד ולהכין לקריאה בציבור".


"יש טרנד שהולך וגדל משנה לשנה, שנשים קוראות מגילה לבד", אומרת יפה רוזנבלום, מנהלת אתר קולך. "זה גדל עד כדי כך שאנחנו כבר לא מפרסמות את מספר המקומות שבהם יש קריאת מגילה של נשים, אנחנו כבר לא יכולות להקיף את התופעה". מודיעין, כוכב יאיר, מחולה, פתח תקווה, תל אביב, עתניאל ורעננה הם רק חלק מהמקומות בהם ניתן למצוא היום קריאות מגילה על ידי נשים.


פולמוס סביב קריאת מגילה על ידי נשים התעורר לפני מספר שנים מעל דפי עיתון הצופה, שם קרא הרב אבינר למנוע את הקריאה הנשית, ואמר כי "אין להמציא דרכים חדשות לעבודת ה" וכי "אם אישה חושקת להתעלות בעבודת ה, אשריה ואשרי חלקה, והדרך בה תראה אור, היא ללמוד ספרי מסילת ישרים", והותקף על ידי הרב יהודה הנקין והרב אלי כאהן שטענו "הרב אבינר מצייר לקורא התמים תמונה, כאילו קיים רק צד אחד", וכי "הרב אבינר יכול היה, לו רק רצה, להתיר בקלות את קריאת המגילה לנשים. הוא בגדלותו התיר דברים יותר נועזים, אלא שהחשש מהצעד הבא, כנראה, מקונן בלבו".


לדברי יפה, ארגון קולך ארגן בעבר ומארגן גם היום קורסים ללימוד טעמים המקרא לנשים, וההחלטה להעלות את פרקי מגילת אסתר לאתר, הגיעה עקב פניות של נשים, גם בפורומים ובמיילים, המבקשות להשיג הקלטות של המגילה בכדי ללמוד אותן בעל פה. "פניתי לאחת מהחברות, וביקשתי ממנה להקליט, והיא נענתה לעניין בשמחה. אחרי ההקלטה ביקשנו ממנה להקליט גם את מגילת רות, ואני מקווה שבקרוב, גם מגילת רות תהיה אצלנו באתר".


ההקלטה היא בנוסח אשכנז. חשבתן גם על הקלטה בנוסח עדות המזרח?

"שאלה טובה. הנשים שביקשו הקלטה של המגילה לא ביקשו נוסח מסוים. אני מחכה, אם יתברר שיש צורך, ננסה להשיג הקלטה בנוסח עדות המזרח".


נעמה, אחת מחברות ארגון קולך,מספרת כי ביישוב בו היא מתגוררת, התגבשה קבוצת קריאה נשית המבוססת על למידת פרקי המגילה בעל פה - "כל אחת למדה פרק אחד בעל פה, ונשים התחלפו בקריאה כל המגילה". עם זאת, היא אומרת, הצורך בלימוד טעמים בקרב נשים גדול, ומשערת כי על פי הפניות הרבות שהתקבלו בארגון, ייתכן ובקרוב יועלו לאתר גם הקלטות של טעמי המקרא.