סערה בבית הכנסת

תושבי כפר ורדים החוששים מתופעות של חזרה בתשובה החליטו: "בבית כנסת מתפללים, לומדים אבל לא עושים תשובה"

חדשות כיפה אפרת רוט הלוי 30/11/09 00:00 יג בכסלו התשע

סערה בבית הכנסת
Emmanuel Dyan-cc-by צילום אילוסטרציה, צילום: Emmanuel Dyan-cc-by צילום אילוסטרציה

ביישוב כפר-ורדים שבגליל המערבי סוערות הרוחות בעקבות החלטה של המועצה המקומית למנות מפקח על בתי הכנסת בכדי למנוע פעולות "החזרה בתשובה".

ביישוב כפר ורדים המוגדר כיישוב חילוני קיימת קהילה דתית קטנה, חלק מהתושבים ביישוב רואים בבית הכנסת מרכז לפעילות שמטיפה לאורח חיים דתי בתמיכתם של תנועת חב"ד ותנועות חזרה בתשובה נוספות. אלא שהחלטת המועצה למנות מפקח לנושא ,גרמה לתחושת כעס ומרירות בקרב הציבור הדתי בישוב.

בפרוטוקול ישיבת המועצה, בה נידונה פרשת המפקח ועליה חתום גם ראש המועצה, נכתב: "לא יתלו על קירות בית הכנסת תמונות ומודעות שמטרתן אינה תפילה או לימודי יהדות ולא יחולק בבית הכנסת חומר פרסומי הקשור בעניינים שאינם תפילות או לימודי יהדות [...] ועד המתפללים יעביר למועצה פירוט של חוגי הלימוד המתקיימים כיום ובקשה לכל פעילות חדשה מתוכננת".

כמו כן על פי ההסכם בין הצדדים "בית הכנסת נועד לאפשר קיום תפילות וחוגים ומסגרות ללימודי ארון הספרים היהודי ותולדות ארץ ישראל. לא תתקיים בבית הכנסת כל פעילות אחרת שמטרתה החזרה בתשובה וכדומה".


המפקח, אדם דתי המוכר בקרב המתפללים, זימן את אנשי בית הכנסת לישיבה בה הודיע כי הם נדרשים ליידע אותו על כל דבר שקורה בבית הכנסת. אם יסרבו לשתף פעולה תסגור המועצה את בית הכנסת. הדבר כמובן גרם לליבוי הסערה ולנתק בין המתפללים למועצה.

"אני לא יכול להבין את הטענות" אמר לכיפה ראש המועצה של כפר ורדים סיון יחיאלי. "היו לנו אירועים של מתח בין ועד המתפללים לבין המועצה, ולכן חשבתי שיהיה כדאי למנות מישהו חיצוני שיוכל לדבר איתם. למרות שיש להם חוסר אמון בי, הם עדיין צריכים לקבל מענה לצרכים שלהם. אריה ברן, הנציג שנבחר, היה ראש מועצה בעבר והוא אדם דתי שמקובל על ועד בית הכנסת.


"צריך להבין שיש ביישוב בית כנסת אחד ובעבר ניסו לעשות בו שימוש לאירועים שאין להם כל קשר לדת, בנוסף היו תלונות שבית הכנסת הופך להיות מוקד לקבוצות של חרדים וקבוצות מחזירים בתשובה שאין כל קשר בינם לבין היישוב. לכן חשוב היה לוודא שבית הכנסת משמש כמקום של תפילה ולימוד יהדות בלבד. המיעוט שנאבק זה מיעוט לוחמני שמנסה לחרחר ריב ומדון. הנציג שנבחר נבחר בהסכמה של כולם כולל ועד בית הכנסת".