נשמת כל אישה

עשור לקו הפתוח של נשמת: אחרי עשר שנים של פעילות ואלפי שיחות ייעוץ הפך המיזם של יועצות הלכה לחלק בלתי נפרד מהממסד ההלכתי

חדשות כיפה ישי פרידמן 12/10/09 00:00 כד בתשרי התשע

נשמת כל אישה
עודד אנטמן, צילום: עודד אנטמן

למענה הטלפוני של נשמת מתקשרת אישה שעברה תהליך קשה של הפלה. היא יכלה לדבר עם רב המשפחה אבל היא יודעת שלא תצליח להעביר לו את מלוא הסיטואציה בה היא נמצאת. לא תמיד קל לאישה להיחשף לפני רב ולשאול אותו שאלות אינטימיות ומסובכות. במקרה כזה, "הקו הפתוח של נשמת" הוא כמו אוויר לנשימה לעשרות אלפי נשים הרוצות לשאול ולברר מה עליהן לעשות בלי שפרטיותן תיפגע. מאחורי הטלפון עומדות יועצות המכירות את המצבים והרגישויות בהן נשים נמצאות, ומסוגלות לחוש את מה שהצד השני מתקשה לבטא.


מסיימות הקורס. לומדות כמו למבחני רבנות וקצת יותר

(צילום: עודד אנטמן)


הרעיון להקים מערכת של יועצות הלכתיות לענייני נידה וטהרת המשפחה התחיל אצל הרבנית חנה הנקין, מייסדת מדרשת נשמת. תלמידותיה, היועצות ההלכתיות, קוראות לה "החולמת הגדולה". בעלה הוא הפוסק ההלכתי הרב יהודה הרצל הנקין. לפני כמה שנים טובות היא שמה לב לעובדה שהרבה נשים חיות עם מצוקות קשות אך מעדיפות שלא לגשת לרב ולדבר. "אנחנו גרנו בצפון ובעלי היה פוסק יחיד באזור לענייני נשים. לא הבנתי איך ישנם ישובים דתיים וקיבוצים דתיים, והנשים שומרות על טהרת המשפחה בלי לשאול שאלות. לא הבנתי איך זה יכול להיות" אומרת הנקין. "ככל שהתבגרתי ראיתי כיצד נשים חיות עם מצוקות שיכולות לבוא על פתרונן מבחינה הלכתית, אך אינן נפתרות בגלל שנשים בוחרות שלא לשאול או בגלל שהכתובת העונה אינה בעלת הכשרה מתאימה ברפואת נשים".

הנקין הגיעה למסקנה שצריך להקים קו פתוח המופעל על ידי נשים המצויות בהלכות נידה וטהרת המשפחה והן בעלות ידע מקצועי בתחומי רפואת נשים ופסיכולוגיה. היא חברה לרב יעקב ורהפטיג וביחד עם בעלה הם הקימו לפני עשר שנים את "הקו ההלכתי הפתוח של נשמת".

"לומדים כמו למבחני הרבנות וקצת יותר"

כדי להיות יועצת הלכתית בקו הטלפוני נדרשות הבנות ללמוד במשך שנתיים את סוגיות הלכות נידה ולעבור הכשרה נוספת בתחומי הרפואה. "לומדים גמרא, ראשונים, אחרונים, טור, שולחן ערוך, כמו בבחינות לרבנות", אומרת איילת קמינצקי, רכזת בקו הפתוח, ומוסיפה "ואולי קצת יותר מהבחינות לרבנות כיוון שמתמחים גם בתחום הרפואי". עד היום הגיעו לקו למעלה ממאה אלף שיחות, ובכל יום יש למעלה משלושים שיחות למרכז הטלפוני מלבד השאלות שמגיעות לאתר האינטרנט". נכון לעכשיו, הוכשרו למעלה משישים יועצות הלכתיות ובנשמת כבר שוקדים להתרחב ולהקים תשתית דומה גם בקהילות שונות ברחבי העולם.


"החולמת הגדולה" (צילום: עודד אנטמן)


הרבנית הנקין, במשך אלפי שנים לא היו יועצות הלכתיות מה נשתנה בדור הזה?

"אני חושבת שהתרחשו כמה דברים בראש ובראשונה יש מצבים בריאותיים שלא הכרנו בעבר גם מבחינת הבעיה וגם מבחינת הפתרון. לדוגמא, טכנולוגיית פוריות. לי הייתה דודה ז"ל שלא היו לה ילדים וזה היה המצב. לא היו טיפולים, לא היו שאלות, לא היו התייעצויות, לא היה מה לעשות. היום יש המון שאלות ליישום שלא היו קיימות בעבר. יש טיפולים לזוגות שיש להם בעיות באישות, דברים שלא היו קיימים בעבר וכל זה מעלה שאלות שאנשים לא חלמו לשאול בעבר. יש סוגי שאלות ומכלול בעיות וגם פתרונות חדשים שצריך להתייחס אליהן. חשוב לזכור כי בעבר נשים העדיפו לחיות עם הבעיות ולא לטפל בהן, היום החשיבות למציאת פתרונות הלכתיים גבוהה מאוד".

איילת קמינצקי מעלה עוד כמה השערות לשינוי שחל בשנים האחרונות "בעבר נשים ככל הנראה או שהחמירו יותר או שהקלו יותר ובשנים האחרונות נשים רוצות לקחת אחריות על החיים שלהן גם מבחינה הלכתית. עוד נקודה חשובה: אנשים היום גרים לבד, זוגות חיים לבד, בניגוד למה שהיה בעבר שכולם היו חיים ביחד במעין חמולה גדולה והכל היה נלמד בתוך המשפחה. היום זוגות צריכים להתמודד עם המצוקות, החששות והקשיים לבד והכתובת של הרב לא תמיד היא נוחה, בטח שלא לגבי האישה, שהיא זו שצריכה לתאר את הסיטואציה והן רוצות לפנות אל כתובת שהיא נעימה, נגישה וזמינה להן."

לרבנים יש מספיק מה לעשות

הרב והרפטיג אומר שהיום המבנה בין נשים לגברים השתנה וישנם יותר רגישויות מאשר בעבר: "אין לנו מושג כמה נשים לא שאלו שאלות בעבר והעדיפו להחמיר או להקל. היום אני נתקל בזה הרבה, שנשים לא שואלות שאלות והחליטו להחמיר לעצמן או להקל. גם כל המבנה בין נשים לגברים השתנה הכל פתוח יותר, ומצד שני יש רגישויות גדולות יותר.

"כרב קהילה אני יכול לומר שנשים מהקהילה שלי הרבה פעמים היו הולכות לשאול מישהו מקהילה אחרת וגם הפוך כי לפעמים לא נעים למישהי שמכירה אותי לדבר איתי על נושאים מסוימים ולפעמים זה אחרת. העובדה שבמשך עשר שנים יש מאה אלף שיחות טלפוניות היא ללא ספק מדהימה."

ומה עם הממסד הרבני לכאורה לוקחים לכם את התפקיד?

"היועצות הרבניות הן יועצות הלכה והן חלק מהמערכת של טהרת המשפחה. לרבנים יש מספיק מה לעשות. גם בקו יש קו שני - שם נמצאים הרב הנקין ואני ואפשר להתייעץ איתנו. בדרך כלל היועצות מתמחות ויודעות אבל יש דברים שבכל אופן הן מעבירות אלינו להתייעצות, כך שאני לא רואה שעולם הרבנות נפגע מזה להפך עם ישראל רק נהנה מזה"