נשארו ללא אדמו"ר

שעות ספורות לאחר פטירת הרב מרדכי אליהו זצ"ל נפגש כתב כיפה לשיחה עם הרב עדין שטיינזלץ על האור הגדול שאבד. "היום אבד האדמו"ר של הציונות הדתית, ואני לא רואה ממלא מקום"

חדשות כיפה מורדי מילר 08/06/10 00:00 כו בסיון התשע

נשארו ללא אדמו"ר
אלנתן גוטווירט, צילום: אלנתן גוטווירט

"אני לא רואה שום דמות שדומה לדמות של הרב אליהו" אמר הרב עדין שטיינזלץ שעות ספורות לאחר הסתלקותו של הרב מרדכי אליהו זצ"ל. "היתה בו הקרנת אהבה וענווה וקשר אמיתי. לא מדובר בהפסד של הציבור הדתי לאומי, מדובר בהפסד לכל עם ישראל. הרב אליהו היה כמו פנינה, אורו רך, לא זקוק להרבה זויות כדי להאיר, משום שהאור נובע מתוך עצמו".

לדברי הרב שטיינזלץ, בניגוד לרבנים גדולים אחרים, אשר דעותיהם הפוליטיות הנחרצות גורמות לשנאה ומחלוקת נגדם, הצליח הרב מרדכי אליהו להביע את דעותיו בצורה ברורה וחדה ויחד עם זאת להיות אחד היחידים בדור שהיה רצוי לרוב אחיו. "למנהיג יש פעמים רבות שמינית שבשמינית מרשעות ונבזות" מגלה הרב שטיינזלץ את סודו של הרב, "לרב מרדכי אליהו לא היתה כלל. היתה בו אהבה אמיתית. אהבת תורה, אהבת שמיים, ואהבת ישראל".


היתה בו אהבה אמיתית (צילום: אלנתן גוטווירט)


לא ניסה לדבר כמו אשכנזי

על אף שהרב שטיינזלץ "מסופק עם הרב אליהו היה מגדיר את עצמו ציוני" ועל אף שלהערכתו הוא מעולם לא חזר בו מעמדותיו המחתרתיות, קובע הרב שטיינזלץ כי "הרב אליהו היה האדמו"ר של הציבור הדתי לאומי. לציבור זה אין אדמו"ר אחר, ולא היה. היום אבד האדמו"ר של הציונות הדתית, ואני לא רואה ממלא מקום".

"הבחורים הטובים עם הכיפה הסרוגה הם בעיקר אשכנזים". אומר הרב שטיינזלץ, לדבריו הציונות הדתית שכחה חלק ניכר מהעם שאמנם אינו מקפיד תמיד על קיום המצוות אך קשורים לתורה. "הציבור הזה, רובו בני עדות המזרח", אומר הרב שטיינזלץ, "חש קשר עמוק לרב אליהו משום שהיה שייך לעולם המזרחי האותנטי והוא (הרב אליהו - מ.מ) לא ניסה לדבר כמו אשכנזי".

זכרון מתוק

"כתיבת ספרים ופסקי הלכה חשובים הם לא עיקר המורשת של האדם", אומר הרב שטיינזלץ. "אמנם הרב אליהו כתב ופסק, ואמנם ענה לרבבות שאלות פרטיות, אך אין זה העיקר. בסופו של דבר, מה שנשאר הוא זכרון מתוק מהאישיות שלו".