מצאתי שם - למי הוא שייך?

שאלת הבעלות על רעיון או המצאה חדשה היא שאלה שהתחדשה בדורות האחרונים. האם אדם שהמציא רעיון חדש, זכאי ליהנות מפירות המצאתו?

חדשות כיפה הרב יואב שטרנברג 08/01/07 00:00 יח בטבת התשסז

אחד הנושאים שהעיסוק בהם התחדש בדורות האחרונים הוא הנושא של זכויות יוצרים - אילו זכויות יש לאדם שהמציא רעיון מסויים ברעיון שהמציא? בפעמים הבאות נשתדל להביא מספר דוגמאות לשאלה זו ולתשובות שניתנו לה במסגרת דיונים בבתי הדין.


בעיר ניו יורק קיימת מסעדה מזה שנים רבות ה- מסעדת שווארממה. מדובר במסעדה בשרית כשרה למהדרין, ששמה יצא למרחוק. בעליה של המסעדה, מר גו פרעסר, היה כל כך מרוצה מהשם, וחשש מהעתקתו, ולכן רשם את השם כסימן מסחרי במדינת ניו יורק.


בביקור בארץ שערך מר פרעסר, הוא גילה לתדהמתו שגם בתל אביב נפתחה מסעדה בשם זה. בעליה של המסעדה התל אביבית, חיים גורמה, טוען שהוא התלבט בשאלה באיזה שם לקרוא למסעדה שלו, והוא החליט על השם הזה בלא להכיר את השם של המסעדה בניו יורק.


מר פרעסר לא השתכנע. הוא פנה לבית הדין על מנת לחייב את מר גורמה להחליף את השם של המסעדה, מאחר שזהו שם מסחרי שהוא כבר משתמש בו. כמו כן, הוא טוען שמדובר במסעדה בכשרות לא טובה כל כך, וגם איכות האוכל אינה מתקרבת לרמה של מסעדתו, והוא טוען שלקוחות הפוגשים את המסעדה בתל אביב עלולים לחשוב שמדובר בסניף נוסף של אותה רשת, וע"י כך יצא שם רע למסעדה שלו.


בית הדין דחה את התביעה

נימוקי פסק הדין: שאלת הבעלות על רעיון או המצאה חדשה היא שאלה שהתחדשה בדורות האחרונים. בית הדין קיבל את דעתם של הפוסקים הסוברים שאדם שהמציא רעיון חדש, זכאי ליהנות מפירות המצאתו.

המשמעות של זכויות יוצרים, לשיטתם של אותם פוסקים, כוללת שני דברים:

(א) הזכות למנוע מאחרים את השימוש בהמצאה או ביצירה (ב) הזכות לקבל תשלומים ממי שכבר השתמש ביצירה זו.


אלא שבית הדין קבע, שזכויות יוצרים קיימות רק כאשר לאותה הזכות ישנו ערך בעיני הציבור מבחינה מסחרית. במקרה דנן, אין למר פרעסר שימוש מסחרי בשם של המסעדה. וטענותיו ששימוש באותו שם במסעדתו של הנתבע יגרום לו הפסדים, אינן מתקבלות מבחינה מסחרית כטענה על פגיעה של ממש בתובע. במקרה כזה, אין הבעלים על היצירה יכולים למנוע מאחרים להשתמש באותה יצירה.


הרב יואב שטרנברג חבר בגזית, איגוד בתי הדין לענייני ממונות