"למה אני צריך לשלם לשלושה משגיחי כשרות שונים"?

נצר שמיר, חקלאי מהנגב המערבי, לא מבין מדוע הוא צריך לשלם משכורת לשלושה משגיחי כשרות שונים, כדי לשווק את הלימונים שלו גם לקהל חרדי

חדשות כיפה אורי פולק, כיפה 17/02/13 17:50 ז באדר התשעג

"למה אני צריך לשלם לשלושה משגיחי כשרות שונים"?
אילוסטרציה, צילום: אילוסטרציה

לנצר שמיר, חקלאי מבוגר ממושב בנגב המערבי, קצת נמאס. את שלושים השנים האחרונות הוא מקדיש לחקלאות, בעיקר בגידול לימונים, אלא שכדי לספק תוצרת כשרה עליו לשלם לשלושה משגיחי כשרות שונים. שמיר פרסם פוסט בעמוד הפייסבוק הרשמי של יו“ר ”יש עתיד“, יאיר לפיד, במחאה על המציאות הקיימת.

”בשנה האחרונה הממסד החרדי החליט כי על כל פרדס מניב יש לשים משגיח כשרות אישי. אבל לא אחד אלא שלושה! בבית האריזה של המושב שלנו יושבים מאז תחילת העונה 3 משגיחים, כל אחד במכונית הממוזגת שלו... ותפקידם - לשים חותמת על הפרי הנקטף- חותמת כשרות של העדה החרדית... והמשכורת שלהם מגיעה כמובן מכיסם של החקלאים", כתב שמיר.

נצר המשיך וכתב כי ”בחודש האחרון החליטו אותם משגיחים כי פרדס הלימונים אותו שתלתי לפני כיותר משלוש שנים, הוא כולו עורלה ופסלו לי במחי יד כ-10 טון של לימון“. לדבריו, הוא מחזיק היתר של הרבנות שקובע כי הפרי כשר, אלא שמבחינת הלקוחות החרדים - זה לא מספיק. ”כך בכל יום אני 'זוכה' לראות אותם מגיעים אל בית האריזה שלנו יושבים ברכב כל היום, ומחכים לסיום המיון כדי להחתים את החותמת של הרבנות החרדית“, הוא כתב.

”אני מיואש“, הוסיף שמיר, ”ככל שעוברות השנים המצב רק מחמיר ואין מי ששומע ואין מי שיכול לעצור את זה. וראש הממשלה שלי, בסוף, בוחר בהם ולא בי“. בעקבות הפוסט, התקשר לפיד לשמיר ואמר כי הוא מבין ללבו וישתדל לפעול למען מדינה צודקת יותר. "הסברתי לו שאעשה ככל שביכולתי כדי לשנות את המצב", כתב לפיד בעמוד הפייסבוק שלו.

ברבנות הראשית הסבירו כי שמיר קיבל את תעודת הכשרות מטעמם וכי תלונותיו נוגעות לגופי כשרות אחרים. "אגרונום מטעם הרבנות הראשית לישראל בחן את חלקותיו של החקלאי נצר שמיר, ומצא כי אין בפרדסיו לא ערלה ולא חשש ערלה. מר שמיר רשאי לשווק את תוצרתו שנבדקה ככשרה", ציינו ברבנות, שהדגישו כי "החלטת בית האריזה עימו עובד מר שמיר להוסיף על כשרות מטעם הרבנות הראשית לישראל השגחה של שלושה בד"צים שונים נוספים אינה חובה חוקית, ובית האריזה יכול להפסיק את ההתקשרות עימם ולהמשיך לשווק את תוצרתו ככשרה. אם כתוצאה מכך יסגרו בפניו שווקים שונים - השיקול בדבר המשך העבודה עם הבד"צים הופך לשיקול מסחרי ולא הלכתי".