ישיבות ההסדר - עמוד השדרה של הציונות הדתית

הטענה המגוחכת כאילו ישיבות ההסדר משרתות עכשיו פחות מהחרדים, מזכירה את טענות קורח, אבי אבות הספינולוגים שידע לעטוף קנאה שנאה וכבוד במעטה של טענות מוסריות לכאורה. דעה

חדשות כיפה אורי פינסקי 09/06/13 13:27 א בתמוז התשעג

ישיבות ההסדר - עמוד השדרה של הציונות הדתית
יעקב פייגלין, צילום: יעקב פייגלין

בעשרות השנים האחרונות זכינו לראות עולם תורה ציוני דתי מפואר הולך ונבנה, עולם שמגדל גדודים של בוגרים ספוגים באידיאולוגיה פנימית משמעותית של תורה, לאום, חיבור לעם וחינוך ערכי לכתחילה.

ימים לא קלים עוברים על עולם התורה הנפלא של הציונות הדתית, ובפרט על ישיבות ההסדר. נראה שנהיה מאוד אופנתי לכתוב עוד מאמר מושחז ולשחרר עוד עקיצה, אם התוקף הוא חובש כיפה אז התענוג יהיה גדול אפילו יותר...

אני מבקש להזכיר לכולנו את חשיבותן הגדולה של ישיבות ההסדר לציבור ולמדינה, וכן - גם להגן על המסלול הייחודי שמוציא תוצרים מוצלחים כל כך.

ניקח דוגמא מרכזית וחשובה - זוכרים איך נראו ישיבות תיכוניות וגם ישיבות הסדר בשנות השמונים? אולי כדאי שניזכר. כמעט כל הר"מים וראשי הישיבות הגיעו מהעולם החרדי ולא היו בעלי אידיאולוגיה ציונית דתית. אין מקום כאן להרחיב עד כמה מציאות זו לא נכונה חינוכית. כיום, אחוזים גבוהים מאוד של ר"מים, ראשי ישיבות, אולפנות, מנהיגי תנועות הנוער ותנועות חינוכיות אחרות, הינם בוגרי ישיבות הסדר או ישיבות גבוהות לאומיות. סוף סוף הציבור שלנו קוטף פירות נאים כל כך מעולם התורה המדהים שצמח כאן, רבנים ומנהיגי חינוך עמוקים, נפלאים ומגוונים. האם זה מובן מאליו שיש כאן מנהיגות חינוכית תורנית כל כך ראויה? איזו תוספת נפלאה לעם ישראל מהווים בוגרי הישיבות שיוצאים עם מטען חשוב כל כך או אל שדה החינוך או אל כל שדה אחר - התיישבות, קצונה בכירה, תפקידים ציבוריים, משפט, רפואה, עסקים, תקשורת ועוד? כמה קידוש שם שמים וכמה תוספת ערכית יש לנו כציבור וכמדינה מעשרות אלפי בוגרים כאלו? וכן, אנחנו מאמינים בני מאמינים גם בחשיבותו העצומה של הלימוד עצמו, הידבקות בה' יתברך ובתורתו הנפלאה. נכון, יש גם בעיות ואתגרים בתוך הישיבות (איפה אין? בצבא, אוניברסיטאות, משפט אין בעיות?), יש גם שוליים, נעשים מאמצים לטפל גם בהם, ויש להמשיך ולהגביר מאמצים, אבל בגלל זה להילחם במסלול שכל כך הוכיח את עצמו?

השילוב של לימוד והתגדלות בתורה וכריתת ברית עמוקה ופנימית עם הקדוש ברוך הוא, בבחינת "שיויתי ה' לנגדי תמיד" וכן "ואהבת את ה' בכל לבבך ובכל נפשך ובכל מאודך", בשילוב עם המצווה הגדולה (לא, ממש לא נטל) של שירות צבאי איכותי וקרבי שנלחם את מלחמת עם וארץ ישראל, השילוב הזה הוכיח את עצמו כל כך יפה, וזאת דווקא בזכות האפשרות של לימוד ארוך ומשמעותי לפני ואחרי השירות. הציבור הישראלי שכל כך נהנה ונתרם מפירותיה היפים של הציונות הדתית בצבא, בגרעיני ההתיישבות ובגרעינים התורניים, בכל תחומי העשייה, צריך להוקיר ולחזק את המפעל הנפלא של ישיבות ההסדר.

הטענה המגוחכת כאילו ישיבות ההסדר משרתות עכשיו פחות מהחרדים, ממש מזכירה לי את טענות קורח, אבי אבות הספינולוגים שידע לעטוף קנאה שנאה וכבוד במעטה של טענות מוסריות לכאורה. עניינית, בוא רק נאמר שביום שבו נראה עשרות אלפי חיילים מבעלז וויז'ניץ וגם מחברון, פוניבז' ומיר משרתים שנתיים בגולני ובשיריון, אז נהיה מוכנים לדון בטענה של חוסר שוויון בנטל. מאחר וכולנו מבינים שזה פשוט לא עומד לקרות (ואולי טוב שכך), חבל סתם לזרות חול ולזרוק טענות ריקות לחלל האוויר.

אגע בדוגמא שאני מכיר היטב וזכיתי להיות שותף בה - ישיבת ההסדר רמת גן - דוגמא טובה לחשיבות קיומה של ישיבת הסדר. מדובר בישיבה שבראשה ובנשיאותה תלמידי חכמים גדולים, ישיבה שהייתה הישיבה הציונית הראשונה בגוש דן ולאחריה הגיעו ב"ה ישיבות רבות שהשיבו את תורת הציונות הדתית למרכז הארץ. הישיבה הכניסה טעם חדש וייחודי בנוף הישיבות - חיבור שלם ומתוק של עבודת ה' עם לימוד תורה ביסודיות ובעמקות. הישיבה הקימה את אחד הגרעינים התורניים הגדולים והמשמעותיים ביותר בארץ, מקיימת פעילות ענפה בתחומי החינוך והיהדות בכל רחבי העיר וגוש דן. מערכת החינוך הדתית ברמת גן זינקה ממצב קשה ביותר למצב של מודל ודוגמא חינוכית ברמה ארצית. בוגרים רבים כל כך השתלבו בהובלת מערכות חינוך ברחבי המדינה, אחרים עושים חיל בהתיישבות וגרעינים תורניים, ואחרים מקדשים שם שמים כל אחד בתחומו. ישיבות הסדר כאלו עם חינוך מעולה ועשייה נפלאה, כל אחת לפי סגנונה, פזורות בכל רחבי הארץ ומהוות עוצמה אדירה של ציונות דתית חזקה ומשפיעה, נכס אסטרטגי לעם ישראל!

בנוגע למסלול השילוב בין לימוד לשירות צבאי - על מנת לגדל ולבנות קומה רוחנית משמעותית לתלמיד יש צורך בלימוד תורה מעמיק ומרובה הן לפני השירות והן לאחריו. זהו היסוד בבניית המסלול הוותיק והטוב הזה, המסלול שהביא לכל אותם תוצרים נפלאים שפירטנו כאן. האם להוסיף חודש או להוריד חודשיים זה נכון או לא נכון? אולי כדאי שאת השאלה הזו נשאיר לגדולי התורה שלנו, אנשי החינוך הדגולים שבנו את העולם המפואר הזה. ארשה לעצמי לומר כי אל מול המנהג המגונה שפשה בציונות הדתית להתיימר להבין בכל נושא ותחום יותר מרבותינו וגדולי התורה שלנו, אולי נחזור לקצת ענווה, קצת נזכור את מקומנו ולכל הפחות בענייני תורה וחינוך נתייעץ וניישם את דברי רבותינו.

ומילה אחת לכל התוקפים חובשי הכיפה הסרוגה. אתם יודעים ליהנות ולהיות "צרכנים" של ציונות דתית חיה וחזקה, אוהבים מאוד לינוק ממנה, אני קורא לכם לא לתקוע סכין בגב האידיאולוגי שהצמיח והפריח לכם את בתי הספר הנפלאים בחמ"ד, את תנועת בני עקיבא, את הישיבות והמכינות. שמחתי מאוד לראות את דברי יו"ר איגוד המכינות הקדם צבאיות, הרב אל"מ במיל' משה הגר שהסביר שבלי ישיבות ההסדר גם לא היו ולא יהיו מכינות קדם צבאיות. זו דוגמא מצויינת למנהיג ותלמיד חכם שלמרות היותו ראש תכנית שונה שעונה לצרכים שונים וחשובים בציונות הדתית, יודע להעריך ולהצדיע לישיבות ההסדר - עמוד השדרה של הציונות הדתית.

ואסיים בקריאתם של יהושע בן נון וכלב בן יפונה אל מול מוציאי הדיבה: "עלה נעלה כי יכול נוכל לה".

הכותב הינו מנהל ישיבת ההסדר ברמת גן