ירידה דראסטית בתקצוב מכוני המחקר התורניים

איגוד מכוני המחקר התורניים מדווח על ירידה של כ-80% בתקצוב הממשלתי המועבר למכונים השונים, מרמה של כ-35 מליון שקלים לפני כשני עשורים - לשפל של 7.4 מליון שקלים השנה

חדשות כיפה יונתן אוריך, כיפה 03/06/13 16:49 כה בסיון התשעג

ירידה דראסטית בתקצוב מכוני המחקר התורניים
יחצ, צילום: יחצ

מכוני המחקר התורניים מדווחים על ירידה של כ-80% בתקציביהם, במהלך שני העשורים האחרונים.

בפגישה שהתקיימה בהוצאת הספרים ”דרכי הוראה“, שעוסקת בהנצחת ספריו של הרב מרדכי אליהו, השתתפו ראשי ומנהלי מכונים תורניים ברחבי הארץ והחליטו לאחד כוחות ולהקים ”איגוד המכונים התורניים", אשר יעסוק במגוון רחב של נושאים לצורך חיזוק מעמדם של מכוני המחקר התורניים.

המכונים התורניים סובלים בשנים האחרונות מכרסום תקציבי ניכר ובמהלך הישיבה הציג נציג מכון "הלכה ברורה", הרב דוד שלם, נתונים מדאיגים שהעידו כי חלה ירידה של כ-80 אחוז בתקצוב הממשלתי של מכוני המחקר התורניים - מרמה של כ-35 מליון שקלים לפני כשני עשורים לרמה של 7.4 מליון שקלים השנה.

כמו כן, במהלך הישיבה עלה הצורך לתקן קריטריונים היוצרים קיפוח ופוגעים בעבודתם המחקרית של החוקרים התורניים. אחת הדוגמאות לכך היא, החלטת הממשלה שלא לתקצב מחקרים שאינם משולבים בתוך ספרי מחקר ומופצים למכירה, וכן בדרישה לגמישות רבה יותר בהגדרת היקפי העבודה המינימליים. עוד הוחלט למנות ועדה מתמדת שתעסוק בעניין זה, תבצע שתדלנות בקרב פוליטיקאים, ותגבש דרישות הנוגעות לקריטריונים הממשלתיים לצורך תקצוב המכונים.

”ישנה חשיבות להכנסת נושא המחקר התורני למקום חשוב יותר בתודעת הציבור הדתי לאומי“, אומר יקהת רוזן, ראש המכון התורני באור עציון, ”בציבור החרדי רואים את ערך התורה כערך עליון ולכן ישנו מצע נרחב ליצירה תורנית. מנגד, בציבור הדתי לאומי ישנם היבטים חברתיים וחינוכיים רבים שנלקחים בחשבון דוגמת נושא ההסדר, הגרעינים התורניים ושכר הלימוד בישיבות התיכוניות, אך דווקא נושא בסיסי ובעל משמעות עמוקה עבור כל אדם מאמין, והוא תחום היצירה התורנית, אינו תופס את המקום הראוי לו - וזה מצער“.

מנכ"ל הישיבה הגבוהה אור עציון, נפתלי קנדלר, ציין כי "אנחנו מרבים לשלוח את תלמידנו וילדנו לכבוש יעדים ומחוזות חדשים בעיקר בציבוריות הכללית, צה"ל, תקשורת, גרעינים תורניים אבל הגיע הזמן לכבוש גם את עולם התורה. בתי מדרש יש לנו לרוב, אבל עולם התורה לדורי דורות זהו ארון הספרים היהודי".