והאמת והשלום אהבו

איך טעות(?) באתר Ynet הובילה לפולמוס רבני מיותר, הרב שמואל אליהו מתנצל.

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 24/08/08 00:00 כג באב התשסח

והאמת והשלום אהבו
אלנתן גוטוירט, צילום: אלנתן גוטוירט

מי שמתעניין בדיון על דו"ח כושרות בעניין הכשלים ברבנות ירושלים, ודאי מתפלא לראות איך הדיון גלש לויכוח על מעמדו של הרב בני לאו. הסיבה לכך שלכך שבתגובה לדבריו נשמט התואר "רב" באחת הפעמים שכתבתי על הרב ד"ר בני לאו. למרות שבכל הפעמים האחרות הוא כונה במלוא תאריו פעם הרב ופעם הרב ד"ר - למי שתואר ד"ר חשוב לו.


לצערי הפכו את הנושא הזה לעיקר וחבל כיון שיש פה טעות בסיסית. הכותרת הראשית שהשמיטה את התואר רב מהרב בני לאו היא לא שלי. היא של העורך מטעם ynet. אני לא יודע למה הוא עשה כן, גם הכותרת משנה המובלטת הנמצאת בראשית הכתבה שהשמיטה את התואר "רב" היא של העורכים באתר, לא שלי.


כל הרושם כאילו אני מונע את התואר ממי שראוי לו הוא רושם שממש לא בכוונתי. כל המאמר כולו נכתב בכבוד רב כלפי הרב בני לאו שאני חולק על דעותיו בעניני כשרות שלפי דעתי הוא לא מצוי בהם כי זה לא עיקר עיסוקו. התקפתו החריפה נגד ארגון "כושרות" היא טעות. לדעתי הם עשו עבודה מעולה בביקורת על רבנות ירושלים שהרבה הרבה אנשים סומכים עליה ויש בה כמה וכמה כשלים חמורים. רק ביקורת כזו תעודד את הרבנות בירושלים לעבוד כמו שעובדים במקומות אחרים, ותחזיר לרבנות את כבודה.


פליטת קולמוס (צילום: אלנתן גוטוירט)


אני שמח על כל הכותבים שיצאו להגנתו של הרב לאו, הם מחו על כבודו של תלמיד חכם וכך ראוי, (במידה והם לא פגעו ברבנים אחרים בדרך). אני מייצר על תגובתו של הרב יובל שרלו שיודע את דרכה של העיתונות ויודע שאת הכותרות נותנים העורכים ולא הכותב. למה הוא עולה על הגל הזה ותוקף כאילו אני פוגע בכבודו של הרב לאו. לא היה יותר פשוט להרים טלפון ולשאול האם זו לא פליטת קולמס?


הויכוח הזה גלש למקום שלא ראוי לו. כי אני חושב שצריך לנהוג כבוד אחד בשני. זה לא קשור לעובדה שאני חולק על דרכו של הרב יובל שרלו בפסיקותיו, על כך שהוא לא ממשיך את שרשרת ההלכה. לדעתי אסור לאדם לדרוש הלכות מליבו בלי להתבסס על חז"ל, על "מסורת הדורות". אסור לפסוק הלכות בלי להתבסס על השולחן ערוך והפוסקים, זה מערער את כל בסיס ההלכה. אבל זה לא הדיון, מעולם פגעתי בכבודו כרב, לא נמנעתי מלהופיע יחד איתו בכל מיני במות. לא נמנעתי מלהופיע בישיבת פתח תקווה כמה פעמים. לא נמנעתי מלהופיע בכנסי צהר אף כי אני חלוק על דעתו בכמה נושאים עקרוניים ומותר לי לומר שלדעתי לא צריך לנהוג על פי פסיקותיו, במיוחד במקומות שבהם הוא חלוק על רוב מוחלט של פוסקי ההלכה בדורנו.


חבל שמנסים להוביל מחלוקת עניינית למחלוקת אישית, במיוחד במקום שהיא לא קיימת. בכל מקרה אני מייצר על חלקי בפרשה הזו ומקווה שזה לא ישנה. "והאמת והשלום אהבו"



בתגובה לדברים אומר הרב שרלו: "אני שמח מאוד שהרב שמואל אליהו תיקן את הטעות שנעשתה.סברתי מלכתחילה שזו הייתה טעות ,כך כתבתי במאמרי המקורי ואף יצאתי נגד קורצי העיניים.איני מתכוון להגיב על הטענות כאילו אני פוסק בניגוד למסורת הפסיקה בישראל, מעולם לא עשיתי זאת ולעולם לא אעשה זאת."


ממערכת ynet נמסר בתגובה: "מאמר התגובה של הרב שמואל אליהו למכתבו של הרב ד"ר בני לאו, פורסם בynet ככתבו וכלשונו והתואר רב לא הושמט ממנו ולו פעם אחת. המאמר המקורי שמור במערכת".