הרב רוזן: פסיקת הרב יוסף – מתלהמת

"השימוש במונח ´ערכאות´ איננו נכון", טוען הרב ישראל רוזן, אשר מדגיש כי "תוקף חוקי המדינה מקבל תוקף תורני מסויים"

חדשות כיפה אורי פולק 24/08/10 00:00 יד באלול התשע

הרב רוזן: פסיקת הרב יוסף – מתלהמת
מכון צומת, צילום: מכון צומת

"זו אמירה מתלהמת אשר מוטב היה שלא תאמר, חריגה מכל פרופורציה, הפרזה", כך אומר הרב ישראל רוזן, ראש מכון צומת, בתגובה לכיפה לאור פסיקתו של הרב אברהם יוסף לפיה אין לצרף למניין בעלי תפקיד במערכת המשפטית.

כזכור, הרב אברהם יוסף, רבה של חולון וחבר מועצת הרבנות הראשית, פסק כי אין לצרף למניין בעלי תפקידים במערכת בתי המשפט והפרקליטות. "אסור לתת להם, לצרף אותם או לשלב אותם בשום אמירה שהיא. חייבים להתעלם מקיומם, והיו כאוויר בעלמא". לדבריו, "מדינת ישראל דנה ושופטת על פי משפטי העמים ולכן היא נקראת ערכאות ולא נקראת בתי משפט. אדם ירא שמים ירחיק מעליו כל אדם שכזה - לא לצרף אותו לשום דבר שבקדושה וגם לא לשלב אותו בקטעי התפילה".

"השימוש במונח "ערכאות" בהתייחס למערכת המשפטית הישראלית, לחלוטין איננו נכון", אומר הרב רוזן. "מדובר בשופטים יהודים ובחוקי הכנסת, שאף על פי שאינם מועתקים מהשולחן-ערוך, הם נחשבים לתקנות קהל. הוא אף מצטט את עמדת הרבנים הראשיים לשעבר, הרב אברהם שפירא זצ"ל והרב מרדכי אליהו זצ"ל, אשר התייחסו בעבר לחוקי המדינה והכנסת כתקנות קהל ולא כאל "ערכאות גויים", בדגש מיוחד על חוקים אזרחיים אשר חוקקו או תמכו חברי המפלגות הדתיות. תוקף חוקי המדינה מקבל תוקף תורני מסויים, מעבר לדינא דמלכותא דינא. להתייחס אליהם כאל "ערכאות" אינו אלא דקלום דברים בעלמא", אומר הרב רוזן.

"נכון שלכולנו ישנה כמיהה ושאיפה למשפט עברי תקף ומשמעותי יותר בחברה הישראלית, אך הדרך לכך תלויה בשינויים ותקנות לא מעטות, כשחלק גדול מהן כרוך בהרחבת המשפט העברי על סעיפיו. הרי כיום גם בסכסוכים פנימיים בין ישיבות ותלמידי חכמים, יש צורך לא פעם לפנות למשפט אזרחי", מוסיף הרב רוזן, אשר מסכם כי "מוטב להקים בתי דין מאירי פנים מאשר לזרוק בוץ ואשמה".