הרב מלכיאור: להקים רבנות אלטרנטיבית

בכנס שערך ארגון "מבוי סתום" קרא הרב מלכיאור להקמתם של בתי דין אלטרנטיבים. "מכירת החיסול מתרחשת לנגד עיננו"

חדשות כיפה אפרת רוט הלוי 10/03/10 00:00 כד באדר התשע

הרב מלכיאור: להקים רבנות אלטרנטיבית
יחצ, צילום: יחצ

אמש (ג) העבירה ועדת החוקה של הכנסת את הצעת חוק ברית הזוגיות לחסרי דת לקריאה שנייה ושלישית. על פי הצעת החוק יוכלו בני זוג ששניהם חסרי דת להיות מוכרים כזוג נשוי. הדיון סביב הצעת החוק, וההצעה הנוספת העוסקת בנושא הגיור, הצליח להוביל למאבק חריף של המפלגות החרדיות המתנגדות למהלך. עם זאת, כמו בדיונים קודמים הקשורים למעמדתם של בתי הדין הרבניים, גם הפעם קולם של חובשי הכיפות הסרוגות לא נשמע בדיון הציבורי.

לאפשר הקמה של רבנות אלטרנטיבית

בדברים שנשא הרב מיכאל מלכיאור, בכנס שערך ארגון "מבוי סתום" שעסק בהתנהלות בתי הדין הרבניים בהקשר למסורבות גט, הכריז כי לא יהיה פתרון לשאלות מסוג זה עד שלא תקום במדינת ישראל רבנות אלטרנטיבית.


"המצב היום הוא שהכל מתיישר לפי דעה חרדית קיצונית, שהיא כשלעצמה לגיטימית, ולפעמים מבוססת בהלכה ולפעמים בפוליטיקה" אמר לכיפה הרב מלכיאור. "אני לא בא אליהם בטענות, אני בא בטענות למפלגות הציוניות והמנהיגות הציונית שאיננה רואה איך התהליך הזה מביא להרס העם שלנו והקשר שלנו לעולם היהודי. אנחנו חייבים לקחת לידינו את האחריות לכלל ישראל, דבר שלא מהווה שיקול בפסיקה החרדית. מכירת החיסול מתרחשת לנגד עיננו, ואף אחד לא עושה משהו. צריך להבין שעל כף המאזניים נמצא עתיד האומה".

הרב מלכיאור מאשים את המפלגות החילוניות בחיסולה של הרבנות. לדבריו האשמה מוטלת על חברי "העבודה" ו"הליכוד" שמוכנים לוותר, למען ראיה קצרת טווח והשארות בשלטון, על הערכים. "אנחנו צריכים לבוא יחד ולחזור לדרכה של היהדות, ואם זה לא ניתן במסגרת הנוכחית של הרבנות אז יש להקים רבנות אלטרנטיבית או לאפשר הקמה של רבנות כזאת כדי שכל אחד יוכל ללכת לאן שהוא רוצה" אמר הרב מלכיאור.

לחייב דיינים בתואר ראשון

ח"כ אורית זוארץ מקדימה, שגם היא נכחה בכנס, התנגדה לדבריו של הרב מלכיאור לטענתה יש להוביל לפירוק מוסדות בתי הדין מהיסוד ולהקימם מחדש.

"הציונות הדתית והחילונים הפקירו את מערכות הדת בידי החרדים. הציונות הדתית מתעסקת היום בעיקר במאבקים בגבעות ובמאחזים ומנגד הפקירו את מערכת הדת בישראל. החרדים נכנסו לואקום הזה, וצברו כוח ועוצמה".


זוארץ, שהתגיירה בעבר, איננה מעוניינת להתנער מסממנים יהודים, אלא "לנקות את המערכת מאיך שהיא נראית היום". לדבריה אין צורך להקים משהו אלטרנטיבי או לחפש דרכים עוקפות "למה שנלך להתחתן בנישואים אזרחיים? למה שלא תהיה אפשרות להתחתן כדת מה וישראל ע"פ ההלכה? צריך להחזיר את הכוח לרוב וליצור שינוי אמיתי ולא דרך עוקפת" אמרה.


עוד ציינה זוארץ כי בדומה לדיינים דרוזים, החייבים להיות בעלי תואר ראשון, גם דיינים יהודיים צריכים להיות בעלי השכלה רחבה. לטענתה הדבר ישדרג את מערכת בתי הדין ויחבר אותה למציאות של היום. "צריך לגלות אומץ ומנהיגות ולהגן על העקרונות האלו בחירוף נפש" סיכמה זוארץ.