הרב אבינר נגד יוזמת קריאות הנשים של בית הלל: עדיף שאישה לא תקרא מגילה

הרב שלמה אבינר יוצא נגד היוזמה לקריאת המגילה בידי נשים ברחבי הארץ, בהובלת ארגון רבני בית הלל. "עבודת ד´ היותר טובה, היא לשמוע מאיש"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 04/03/14 16:51 ב באדר ב'

הרב אבינר נגד יוזמת קריאות הנשים של בית הלל: עדיף שאישה לא תקרא מגילה
Arielhorowitz, צילום: Arielhorowitz

בדבריו סוקר הרב אבינר שורת רבנים ופוסקים אשר מוכיחים את טענתו, לפיו אין לשנות את המנהג הקיים אשר קובע כי עדיף לאישה לשמוע את קריאת המגילה בידי גבר. "כיוון שאתן חושקות לעבוד את ה' יותר (ובוודאי לא פחות טוב)", עונה הרב לשאלה בנושא. "קודם כל יש לדעת שכאשר אישה הקוראת במגילה, נכנסת לספק איזו ברכה לברך: 'על מקרא מגילה' או 'לשמוע מגילה' וכידוע, מצב בו יש ספק לברך איננו המצב האידיאלי, כי יתכן שאין מברכים את הברכה הנכונה. לכן, הדרך טובה ביותר לעבודת ד', היא שהאישה תשמע מקרא מגילה מאיש".

עוד מסביר הרב אבינר כי הרב מרדכי אליהו קבע כי במקרה של שמיעת קריאת המגילה בידי אישה יש להחמיר ולשמוע שוב מגבר. עוד הוא מסביר כי על פי פוסקים שונים נפסק כי אם אין איש שיקרא עבורה, אז שתקרא לעצמה, אבל לא אם יש איש שיקרא. "אם אתן מחפשות את הטוב ביותר הרי זה לשמוע מאיש".

"בכלל, אין לשנות סדרי תפילה מן מנהג סדרי התפילה שנמשכים זה מאות או אלפי שנים, טובים הם מאוד", ממשיך הרב ושואל: "מה הדחק לקבוע סדרים חדשים. הסוברים אנחנו שהסדרים הקבועים שהתמידו בהם דורות אינם טובים? היש לנו תרעומת נגדם?". על שאלתו הוא עונה ואומר "הגר"מ פיינשטיין כותב שגם אם יש אופנים מסוימים חדשים של תפילה שאין בהם איסור, אבל הם באים מתוך תרעומת הם אסורים בגלל המניע".

"אין להמציא דרכים חדשות לעבודת ה'", קובע הרב אבינר. "אם היו דרכים טובות נוספות, אזי ריבונו של עולם הטוב והמטיב, לא היה מחביא ומסתיר אותן".

"במשך כל הדורות היו נשים גדולות בחוכמה ובחסד, שהגיעו לדרגות רמות, שלא נזקקו לקרוא בעצמן במגילה", מסכם הרב אבינר. "אם אישה חושקת להתעלות בעבודת ד', אשריה ואשרי חלקה, והדרך בה תראה אור, היא ללמוד ספרי מסילת ישרים, ומתוך כך תעלה מעלה".